کد خبر: ۱۳۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 23
ایران در زمره کشورهای بلاخیز به حساب می آید و از آنجا که بروز حوادث مختلف، مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی می شود، مدیریت بحران و ایجاد آمادگی برای مقابله با بحران ها امری ضروری است.
شفا آنلاین: «حادثه خبر نمی کند». این یک مثل قدیمی خوفناک است. ولی از سوی دیگر این نکته را به ذهن متبادر می‌سازد که بایستی برای حوادث احتمالی، آمادگی لازم را کسب نمود. پژوهشگران کشورمان این موضوع مهم را در مورد بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:ایران در زمره کشورهای بلاخیز به حساب می آید و از آنجا که بروز حوادث مختلف، مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی می شود، مدیریت بحران و ایجاد آمادگی برای مقابله با بحران ها امری ضروری است. چنین موضوعی، به خصوص در سازمان های مختلف و در رأس آن ها، بیمارستان ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

این موضوع، مورد توجه گروهی از پژوهشگران کشورمان از دانشگاه های علوم پزشکی نیشابور، مشهد و تهران قرار گرفته و در این رابطه پژوهشی را با همکاری بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی تهران به انجام رسانده اند.

ایران در زمره کشورهای بلاخیز به حساب می آید و از آنجا که بروز حوادث مختلف، مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی می شود، مدیریت بحران و ایجاد آمادگی برای مقابله با بحران ها امری ضروری است.

در این پژوهش توصیفی-مقطعی که در بیمارستان فوق انجام گردیده، داده های مورد نیاز در زمینه های 1) اطلاعات کلی بیمارستان، 2) شناخت مخاطرات، 3) ارزیابی ایمنی عملکردی، 4) ارزیابی ایمنی غیرسازه ای و 5) ارزیابی ایمنی سازه ای جمع آوری گردیده و سپس با نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و آنالیز علمی قرار گرفته است.

نتیجه  ارزیابی های انجام شده در این تحقیق نشان می دهد که بیشترین احتمال وقوع مخاطرات به ترتیب مربوط به موارد ذیل می باشد: مخاطرات زمین شناختی (زلزله، رانش زمین، روان گرایی)، مخاطرات آب و هوایی (طوفان، گردباد، گرما و سرمای شدید، گرد و خاک)، مخاطرات زیستی اپیدمی (هجوم جانوران موذی) و مخاطرات انسان ساز (آتش سوزی و اضافه بار بیمارستان).

بر اساس این یافته ها، پژوهشگران در نتیجه گیری از مطالعه خود، اشاره نموده اند که با توجه به خسارات زیاد ناشی از حوادث و سوانح، برنامه ریزی استراتژیک مدیریت بحران برای مراکز بهداشتی-درمانی و همچنین برنامه ریزی جهت همکاری مراکز بهداشتی-درمانی با یکدیگر در مقابله با بحران ضروری به نظر می رسد.

این محققین پیشنهاد داده اند که آموزش های مقابله با بحران به کارکنان این مراکز ارائه شده و جهت اطلاع رسانی و جلب مشارکت آنها تصمیمات لازم، اتخاذ و عملیاتی شود.

نتایج این پژوهش، به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «دانشکده علوم پزشکی نیشابور» به چاپ رسیده است.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: