کد خبر: ۱۳۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 18
تنفس هوای سالم حق همه انسان ها است اما از سال ها قبل گویی این حق سلب شده است، وضعیتی که به عوامل مختلفی همچون توسعه شهرنشینی، صنعت، افزایش خودروهای تک سرنشین، تخریب جنگل ها و به طور کلی محیط زیست بر می گردد.

شفا آنلاین:بسیاری از کارشناسان باور دارند که حفظ و یا بازیابی هوای سالم و پاک وظیفه و در عهده یک سازمان و یا نهاد نیست بلکه همکاری تمام نهادها اعم از دولتی و خصوصی و همچنین مشارکت مردم در رسیدن به این هدف، اساسی و غیر قابل انکار است.

به گزارش شفا آنلاین،تنفس هوای سالم حق همه انسان ها است اما از سال ها قبل گویی این حق سلب شده است، وضعیتی که به عوامل مختلفی همچون توسعه شهرنشینی، صنعت، افزایش خودروهای تک سرنشین، تخریب جنگل ها و به طور کلی محیط زیست بر می گردد.
در ایران، وضعیت آلودگی هوا ابتدا در تهران بحرانی شد، اما این بحران به تدریج به کلانشهرهایی مانند تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، اهواز، شیراز و اصفهان نیز تسری یافت که در نتیجه آن، مسوولان درصدد چاره جویی و ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بر آمدند.
بر این اساس از سال 1374 روز 29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شد و از آن زمان به بعد تمامی دستگاه ها برنامه های اجرایی خود در راستای کاهش آلودگی هوا را در این روز ارائه می دهند.
روز ملی هوای پاک هر سال شعاری ویژه دارد و 'با هم به سوی هوای پاک' شعار امسال آن است که در آن مشارکت و همکاری تمام بخش های دولتی، خصوصی و مردم را می طلبد.
در دولت تدبیر و امید دستگاه های اجرایی اقدامات زیادی را در راستای کاهش آلودگی هوا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست انجام دادند که ارتقای بنزین مصرفی کشور به یورو 4 در کلانشهرها، ارتقای استاندارد گازوییل کشور به یورو 4 در کلانشهرها، کاهش میزان گوگرد از 7 هزار در سال 92 به زیر 50 قسمت در میلیون در سال 94 در کلانشهرها، ارتقای استانداردهای خودروهای بنزینی تولید کشور به یورو 4، راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها ( سمیفا) برخی از این اقدامات است.
ارتقای حدود مجاز معاینه فنی خودروها، ارتقای حدود مجاز خروجی آلایندگی صنایع، برخورد با صنایع آلاینده در قالب عوارض آلایندگی چهار هزار واحد صنعتی، بازنگری و تدوین قانون هوای پاک کشور و ارائه به مجلس شورای اسلامی، تدوین برنامه اقتصاد کم کربن با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تدوین سند ملی منشا یابی گرد و غبار، تکمیل شبکه پایش گرد و غبار کشور و حذف هزار و 270 تن مواد نخرب لایه ازون از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
دیگر برنامه های اجرایی شامل 80 درصد کاهش در غلظت بنزن هوای شهرهای کشور، حذف مصرف 10 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی از چرخه مصرف سوخت کشور، تغییر سوخت نیروگاه ها از مازوت به گاز و افزایش 34 درصدی مصرف گاز در نیروگاه ها، الزام استفاده از فیلتر جاذب ذرات در خودروهای دیزلی، جلوگیری از شماره گذاری و تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از مهرماه 95 و از رده خارج کردن 915 هزار خودروی فرسوده طی سال های 92 تا 95 است.
این تدابیر موثر واقع شد و آلودگی هوای کلانشهرها کاهش یافت، به طوری که بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از ابتدای سالجاری تاکنون 70 روز هوای ناسالم داشتیم، اما سال 92 در مدت مشابه 160 روز هوای ناسالم ثبت شده است، پس با هم به سوی هوای پاک.
برچسب ها: تنفس ، هوای پاک ، تهران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
با سلام
بنده طرحی در مورد کاهش ترافیک تهران دارم که فکر می کنم موثر باشد .
جامعه هدف این طرح تمامی کسانی هستند که از خودرو شخصی خود برای تردد در شهر تهران استفاده می نمایند و دسترسی به خدمات اینترنت روی تلفن همراه خود دارند .
در این طرح با استفاده از بستر اینترنت و تلفن های همراه نرم افزاری تهیه می شود . ثبت نام و احراز هویت افراد از طریق این نرم افزار انجام می شود . مشخصات خودرو نیز از طریق این نرم افزار کنترل شده و اصالت آن تایید می گردد .
راننده خودرو حداکثر تا دوساعت قبل از حرکت مسیر حرکت خود و تعداد ظرفیت خالی خود را در نرم افزار مشخص می‌نماید. متقاضیان سفر نیز از طریق نرم افزار ساعت حرکت و نقطه مبدا و مقصد خود را مشخص می نمایند . نرم افزار خوروهای متناسب با درخواست ارائه شده و ظرفیت آنها را نمایش می دهد . یکی از خودروها توسط متقاضی انتخاب می‌شود . تاییدیه توسط راننده داده می‌شود‌. شماره تماس طرفین نمایش داده می شود تا در صورت نیاز به هماهنگی بیشتر امکان مکالمه وجود داشته باشد. استفاده کننده پس از پایان سفر، تاییدیه آن را در نرم افزار ثبت می نماید . به ازای هر نفر جابجا شده توسط راننده خودرو ، یک کوپن به کیف الکترونیکی راننده اضافه می شود . ارزش هر سفر نیز به ازای هر پنج کیلومتر(رند به بالا) یک کوپن می باشد .
راننده ای که چهار نفر را در یک مسیر زیر پنج کیلومتر جابجا کرده است چهار کوپن دریافت خواهد کرد و می تواند به ازای هر کوپن یک بار از این خدمات به صورت رایگان استفاده کند . بنابراین اگر یک خودروی تک سرنشین چهار نفر را در یک روز جابجا کند ، می تواند در یک هفته کاری فقط یکبار از خودروی خود استفاده کند .
4-مزایای طرح :
الف) – کاهش ترافیک معابر شهر حداقل به میزان 20 درصد.
ب) – کاهش مصرف سوخت حداقل به میزان 35 درصد
ج) – عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان در بخش حمل ونقل
د) – وجود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح
ه) – ترویج فرهنگ مشارکت در حل مشکلات اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: