کد خبر: ۱۳۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 18
هرچند برخی از سرطان ها درمان پذیر هستند اما 98 درصد مبتلایان به سرطان پانکرانس در همان سال اول تشخیص فوت می کنند و هنوز نمی توانیم آن را زود تشخیص دهیم.
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزیربهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بالا بودن میزان مرگ ومیرناشی از سرطان پانکراس و اینکه در آینده از کشنده ترین سرطان ها خواهد بود، گفت:هنوز درمان موثری برای سرطان پانکرانس (لوزالمعده) نداریم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین المللی آندوسونوگرافی ایران در بیمارستان فیروزگر افزود:هرچند برخی از سرطان ها درمان پذیر هستند اما 98 درصد مبتلایان به سرطان پانکرانس در همان سال اول تشخیص فوت می کنند و هنوز نمی توانیم آن را زود تشخیص دهیم.

وی شیوع این سرطان در ایران را 1.8 نفر در هر 100هزار نفر اعلام کرد وگفت: هرچند شیوع این بیماری درکشور کم است اما مرگ و میر براثر این بیماری زیاد است و این موضوع بر لزوم انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای تشخیص زودهنگام و درمان آن می افزید.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، سرطان لوزالمعده را چهارمین عامل مرگ براثر سرطان اعلام کرد و گفت: این بیماری بعد از سرطان های مری، معده و ریه قرار دارد.
وی پیش بینی کرد که تا سال 2030 نرخ این سرطان افزایش خواهد یافت. هرچند مرگ و میر ناشی از برخی سرطان ها مانند ریه در حال کاهش است اما این سرطان در حال افزایش است.
ملک زاده، سن و چاقی را از عوامل ابتلا به این سرطان اعلام کرد و گفت: علل دیگری هم در ایتلا به این بیماری موثر هستند که هنوز تشخیص داده نشده اند و محققان باید تلاش های بیشتری در این زمینه انجام دهند.
وی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توصیه کرد که اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند تا بتوانیم خدمات بهتری یه بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده ارائه دهیم.
ملک زاده با اشاره به اینکه مطالعه ژنتیکی در این زمینه در حال انجام است، گفت: جنبه های ژنتیکی هم در ابتلا به این بیماری باید بررسی شود که این موضوع در دست اقدام است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برلزوم شناسایی افراد پرخطر درمعرض ابتلا به این بیماری را مورد تاکید قرارداد و گفت: افرادی که یک نفر از بستگان درجه اول ( به خصوص زیر 60 سال) و دو نفر از بستگان درجه دوم به این بیماری مبتلا شده می توانند از جمله افراد پرخطر باشند.
وی به انجام مطالعه ای در خصوص مبتلایان به سرطان لوزالمعده در تهران اشاره کرد و گفت: در این مطالعه مشخص شد که 5 درصد مبتلایان قابل عمل جراحی هستند.
ملک زاده گفت: 20 درصد این افراد در زمان تشخیص متاستاز داشتند، بیش از 70 درصد دچار گرفتگی عروق و 18 درصد این افراد به چاقی مبتلا بودند.
وی تعداد افراد بررسی شده را 454 نفر اعلام کرد و گفت که از این تعداد 273 نفر مرد و بقیه زن بودند؛ 52 درصد این افراد تهرانی و مابقی هم شهرستانی بودند.همه این افراد ظرف هشت ماه بعد از تشخیص فوت کردند.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، سرطان لوزالمعده را سرطان افراد مسن خواندوگفت:این مطالعه نشان داد که 5 نفر از مبتلایان به این بیماری کمتر از 50 سال سن داشتند.

** اندوسونوگرافی روشی جدید برای تشخیص بیماری ها
رییس دومین کنگره بین المللی آندوسونوگرافی ایران گفت که آندوسونوگرافی روش جدید برای تشخیص بیماری ها به خصوص سرطان است.
فرهاد زمانی ارائه آخرین دستاوردهای علمی، بیان تجربیات پزشکان مجرب و صاحب نظر و به روز رسانی اندوخته های علمی همکاران را از مهمترین اهداف این کنگره اعلام کرد.
رییس دومین کنگره بین المللی آندوسونوگرافی ایران گفت که 6 صاحب نظر خارجی از کشورهایی مانند هند، بلژیک و لبنان در این رویداد علمی حضور دارند.
دومین کنگره بین المللی آندوسونوگرافی ایران با حضور جمعی از پزشکان و صاحب نظران برجسته داخلی و خارجی از امروز ( 29 دی ماه) در سالن همایش بیمارستان فیروزگر آغاز به کار کرد و تا اول بهمن ماه به کار خود ادامه می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: