کد خبر: ۱۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 18
اهمیت تدوین راهنماهای بالینی موضوعی است که سالها مورد تاکید صاحبنظران نظام سلامت کشور است. در همین راستا نیز اقداماتی به صورت پراکنده در حوزه های مختلف صورت گرفته است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی گفت: 200 استاندارد و راهنمای بالینی تدوین شده و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته آ‌ینده آن را ابلاغ می کند.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی، رئیس کمیته راهبری تدوین راهنماهای بالینی وزارت بهداشت اعلام کرد: 200 راهنما، سیاست، استاندارد و دستورالعمل بالینی در وزارت بهداشت نهایی شده و در نشست کمیته راهبری تدوین راهنماهای بالینی که در یکشنبه 3 بهمن برگزار می شود این اسناد توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌شود.
وی گفت: اهمیت تدوین راهنماهای بالینی موضوعی است که سالها مورد تاکید صاحبنظران نظام سلامت کشور است. در همین راستا نیز اقداماتی به صورت پراکنده در حوزه های مختلف صورت گرفته است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تدوین و به روزرسانی راهنماهای بالینی و تاثیر آن در ارتقای ابعاد مختلف نظام سلامت کشور، ضروری بود تا سیاستگذاری و برنامه ریزی این امر به صورت متمرکز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: بر همین اساس با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساختاری ویژه برای پیگیری امور مرتبط با راهنماهای بالینی در وزارت بهداشت تشکیل شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری در وزارت بهداشت تشکیل و جمعی از صاحبنظران حوزه های مختلف نظام سلامت به عنوان اعضای این شورا منصوب شدند.
رئیس کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی با بیان اینکه کمیته فنی تدوین راهنماهای بالینی به عنوان زیرمجموعه شورای راهبردی تشکیل شد، گفت: تدوین و اجرای راهنماهای بالینی را نمی‌توان منصوب به حوزه ای خاص در وزارت بهداشت دانست و در واقع بخش های مختلفی در این امر درگیر هستند.
وی افزود: دبیرخانه شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی در دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استانداردها و تعرفه سلامت در زیر مجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت قرار دارد و کار تدوین راهنماهای بالینی با همکاری دو معاونت آموزشی و درمان وزارت بهداشت پیگیری شد.
لاریجانی اظهار داشت: با تلاش همکاران شورای راهبردی و کمیته فنی و همچنین جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا کنون 200 سند مرتبط شامل راهنماها، سیاست‌ها، استانداردها و دستورالعمل های بالینی تدوین و نهایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه اجرای راهنماهای بالینی نیازمند همکاری درون بخشی است گفت: به گفته وی در این نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، برخی مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور، اعضای شورای راهبردی، کمیته فنی، برخی از اساتید دست اندرکاران و اعضای شورای معاونان وزارت بهداشت نیز حضور خواهند داشت و از نظرات ایشان در زمینه اجرای راهنماهای بالینی بهره برداری می‌شود.
رئیس شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی خاطرنشان کرد: همچنین نقش نهادهای خارج از وزارت بهداشت، مانند وزارت رفاه، مجلس شورای اسلامی، سازمان های بیمه‌گر نیز در اجرای راهنماهای بالینی غیرقابل انکار است. بر همین اساس از هر یک از این نهادها فردی در شورای راهبردی حضور دارند و از نظرات ایشان برای ارتقای راهنماهای بالینی بهره برداری می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: