کد خبر: ۱۳۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 18
سازمان استراتژی امنیت سایبری کانادا برای جلوگیری از جرایم اینترنتی و به حداقل رساندن صدمات، اقدامات مختلفی انجام داده است.
شفاآنلاین>اجتماعی>فضای مجازی، فضایی بی‌اندازه جذاب است و مردم از هر قشر و سنی را به سمت خود می‌کشد. این فضا ثابت کرده می‌تواند در تمام بخش‌های مختلف اداره یک جامعه مفید و موثر باشد. همچنین توانسته برای نوجوانان و جوانان بستری برای آموزش بهتر در زمینه‌های مختلف فراهم کند. اما متاسفانه در کنار تمام فواید خوب آن می‌تواند خطراتی جدی علیه تمام جامعه از دولت گرفته تا اقتصاد، کسب و کار و تک‌تک مردم بویژه کودکان و نوجوانان نیز ایجاد کند.

به گزارش شفاآنلاین،این روزها به جرایم اینترنتی روز‌به‌روز افزوده می‌شود و مسئولان کشورهای دنیا، اقداماتی در جهت مقابله با این جرایم و استفاده صحیح از این فناوری اتخاذ کرده‌اند.

کانادا

سازمان استراتژی امنیت سایبری کانادا برای جلوگیری از جرایم اینترنتی و به حداقل رساندن صدمات، اقدامات مختلفی انجام داده است. از جمله:

امن کردن سیستم‌های دولتی: به این ترتیب مردم کانادا می‌توانند در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی به دولت اعتماد کنند و مطمئن باشند این سیستم‌ها چنان قوی هستند که هکرها نمی‌توانند به آنها نفوذ کنند.

کمک به خانواده‌ها در حفظ امنیت: دولت با آگاه کردن مردم بویژه والدین، روش‌های امن ماندن در فضای مجازی را به آنها می‌آموزد. به این ترتیب توانایی خانواده‌ها، با آموزش صحیحی که از سوی دولت می‌بینند، افزایش می‌یابد.

وضع قوانین مناسب: با وضع قوانینی محکم علیه جرایم سایبری در هر سطح، بویژه افرادی که کودکان و نوجوانان را هدف می‌گیرند، تاحدی توانسته از شدت این جرایم بکاهد.

ژاپن

در سال‌های اخیر، جرایم اینترنتی در ژاپن رو به رشد بوده و این کشور برای بهبود این وضعیت دست به اقداماتی زده است:

مراقبت از مردم و جامعه: با استفاده از ابزارهای مناسب تا حد امکان فضای مجازی را امن کرده و برنامه‌های آموزشی مناسبی برای خانواده‌ها ترتیب داده است. همچنین آگاهی کاربران اینترنت را در زمینه خطرات جرایم اینترنتی افزایش داده است. درکنار آن برنامه‌هایی خاص آموزش والدین و دیگر مراقبان کودکان و نوجوانان ارائه کرده تا آنها بیاموزند چگونه از فرزندان‌شان در برابر مجرمان اینترنتی مراقبت کنند.

ایجاد محیطی امن برای کاربران: با افزایش اقدامات امنیتی در خصوص ابزارهای دیجیتال، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، سازندگان نرم‌افزارها، شبکه‌های اجتماعی تا جایی که توانسته، فضای مجازی را برای کاربران به محیط امنی تبدیل کرده است.

وضع قوانین علیه مجرمان سایبری: ژاپن با وضع قوانینی نسبتا سخت علیه مجرمان سایبری، به کنترل اعمال مجرمانه در این فضا پرداخته است.

هند

استفاده از اینترنت به بخشی از فعالیت‌های روزانه مردم این کشور تبدیل شده است و همین موضوع هم موجب شده جرایم اینترنتی به سرعت افزایش یابد و در این میان کودکان بیش از همه در معرض آسیب هستند.

در این کشور، دولت روی اثرات جرایم اینترنتی روی کودکان بیشتر متمرکز شده است.

بنابر تحقیقی مشخص شده 32 درصد از کودکان هند تجربه‌ای منفی از فضای مجازی داشته‌اند. به همین دلیل دولت برنامه‌های آموزشی در خصوص ردیابی مجرمان توسط پلیس سایبری، آموزش والدین برای مراقبت صحیح از کودکان، استفاده صحیح از ابزارهای دیجیتال ترتیب داده است و همچنین با وضع قوانین سختگیرانه‌ای، سعی در کنترل جرایم اینترنتی دارد.

آلمان

آلمان با کمک سازمان‌های مختلف از جمله مرکز دفاع سایبری ملی، سازمان فدرال امنیت اطلاعات، سازمان پلیس فدرال و برخی دیگر از سازمان‌ها تا حد ممکن فضای مجازی را برای کاربران به محیطی امن تبدیل کرده است. این کشور با آموزش کاربران اینترنت، امنیت مردم را در برابر خطرات اینترنتی حفظ کرده‌اند. همچنین با وضع قوانین، کار را برای مجرمان سایبری سخت کرده است.

سنگاپور

سنگاپور برای امن نگه‌داشتن فضای مجازی، چهار اقدام مهم در نظر گرفته است:

1- پیشگیری: با اتخاذ اقداماتی که چندان سخت نیست می‌توان پیشگیری کرد؛ به طور مثال نرم افزارهای امنیتی، جلوی بسیاری از جرایم سایبری گرفته می‌شود. همچنین با افزایش آگاهی کاربران و خانواده، از قربانیان این جرایم تا حد زیادی کاسته می‌شود.

2- واکنش‌های سریع: این کشور برنامه‌هایی ترتیب داده است تا در برابر هر اقدام مجرمانه‌ای بسرعت واکنش نشان دهد و البته توانایی خود را در برابر حفظ امنیت فضای مجازی بالا ببرد.

3- قوانین سختگیرانه: نسبت به جرایم سایبری قوانین سختگیرانه‌ای ترتیب داده و البته این قوانین طبق شرایط جدید به روز نیز می‌شوند.

4- کمک از مردم: سنگاپور مردم را در حفظ امنیت فضای مجازی شریک کرده و از آنها می‌خواهد در این زمینه، احساس مسئولیت کنند. همچنین افراد متخصصی را که در این زمینه روش‌های مناسب و کاربردی بهتری ارائه می‌دهند، تشویق می‌کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: