کد خبر: ۱۳۸۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 2017January 17
براساس آن ضوابط ناظر بر تعرفه‌های بانکی اعتبار اسنادی داخلی ‌ـ‌ ریالی نیز بازنگری و پس از تصویب در کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسه های اعتباری بانک مرکزی اسفندماه گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>بانک مرکزی با اصلاح و ابلاغ دستورالعمل حسابداری اعتبار اسنادی داخلی - ریالی، گام دیگری برای ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی و در نتیجه ارتقای شفافیت صورت‌های مالی مؤسسه های اعتباری برداشت.

به گزارش شفا آنلاین، اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی» در جلسه هفدهم آذرماه پارسال شورای پول و اعتبار تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ شده بود؛ براساس آن ضوابط ناظر بر تعرفه‌های بانکی اعتبار اسنادی داخلی ‌ـ‌ ریالی نیز بازنگری و پس از تصویب در کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسه های اعتباری بانک مرکزی اسفندماه گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد.
یکی از حلقه‌های متصل به دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی که می‌تواند در تبیین بهتر و اجرای درست و مطلوب‌تر دستورالعمل یادشده مؤثر باشد، عملیات حسابداری مربوط به شیوه ثبت و ضبط رویدادهای مالی مرتبط با اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی است.
این کار می‌تواند سبب ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط و در نهایت ارتقاء شفافیت صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری شود.
این دستورالعمل 14 آذرماه امسال نیز بار دیگر در کمیسیون مقررات و نظارت موسسه های اعتباری بانک مرکزی بررسی و به تصویب رسید و اکنون در چهار بخش به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
این دستورالعمل شامل «عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در قالب عقد جعاله»، « عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در قالب عقد مرابحه»، «عملیات حسابداری اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در قالب عقد استصناع» و «عملیات حسابداری تنزیل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی مدت‌دار در قالب عقد خرید دین» است.
در این دستورالعمل، تلاش شده است، همه رویدادهای مالی مرتبط با فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی در بانک‌ها و مؤسسه های اعتباری غیر بانکی، بویژه بانک گشایش‌کننده، بانک تأیید‌کننده و بانک تنزیل‌کننده به شیوه مطلوبی لحاظ شود.
بر این اساس بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی موظفند عملیات حسابداری را طبق این دستورالعمل در دفاتر خود اعمال کنند.
در این اصلاحیه به طور تفصیلی ثبت‌های حسابداری فرآیند گشایش، ابلاغ، اصلاح و ارائه اسناد اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی گشایش شده در قالب عقد جعاله در بانک‌های ذی‌ربط تبیین و تغییرات لازم درباره شیوه شناسایی، اندازه‌گیری و ثبت انواع رویدادهای مالی در زمینه تعرفه‌های ناظر بر اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی اعمال شده است.
اعمال ثبت‌های حسابداری وثیقه ها و تضامین گشایش اعتبار ‌اسنادی داخلی ـ ریالی و نیز برخی اصلاحات ویرایشی و نگارشی از دیگر تغییرات اصلاحیه جدید این دستورالعمل حسابداری است.
بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، این دستورالعمل باید در خصوص اعتبارات اسنادی داخلی - ریالی که از 11 بهمن پارسال به بعد گشایش شده اند، اعمال شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: