کد خبر: ۱۳۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ - 2017January 11
برخی از مشکلات رایج در سالمندان اشاره و بیان کرد: در سالمندان کم شدن تحرکات جسمانی و افزایش سن باعث تحلیل رفتن عضلات و افزایش نسبت چربی و بروز چاقی می‌شود و عوارضی که به دلیل چاقی به وجود می آید افزایش پیدا می کند.

شفا آنلاین>تغذیه>متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه سالمندان گفت: حضور فرزندان و نوه‌ها باعث تغییر روحیه و بهتر شدن اشتهای سالمندان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،کوروش صمدپور در ارتباط با تغذیه دوران سالمندی اظهارداشت: توصیه‌های تغذیه‌ای به افراد سالمند در ارتقا کیفیت زندگیشان کمک موثری می کند بنابراین توجه به این مسئله ضرورت دارد.

وی در ادامه به برخی از مشکلات رایج  در سالمندان اشاره و بیان کرد: در سالمندان کم شدن تحرکات جسمانی و افزایش سن باعث تحلیل رفتن عضلات و افزایش نسبت چربی و بروز چاقی  می‌شود و عوارضی که به دلیل چاقی به وجود می آید افزایش پیدا می کند.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی: در مورد کم شدن توده های عضلانی گفت:‌زمانی که توده  عضلانی کاهش می یابد قدرت عضلانی  و عملکرد فیزیکی نیز تحلیل می رود. به همین دلیل در راه رفتن مشکل به وجود می آید و احتمال اینکه فرد به بیماری های گوناگون مبتلا شود ، بالا می رود.

 صمدپور کم شدن متابولیسم پایه را از دیگر مشکلات دوران سالمندی برشمرد و اظهارداشت: در طول زندگی متابولیسم پایه در هر دهه به مقدار پانزده تا بیست درصد کاهش پیدا می کند و به همین دلیل میران سوخت بدن کاهش پیدا می کند.

وی در شبکه رادیویی سلامت ادامه داد: کم شدن حواس پنج گانه از دیگر مشکلات است چراکه  در سالمندی در حس بویایی و چشایی مشکل به وجود می آید و افراد در انتخاب مواد غذایی تشخیص کمتری دارند.  پرزهای کم شده و همچنین در عصب بویایی اختلال به وجود می آید.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مشکلات عروقی اشاره کرد و بیان داشت: کم شدن الاستیسیته عروق خونی در افراد سالمند باعث افزایش فشارخون و به دنبال آن خطر عوارض عروقی قلب و مغز افزایش پیدا می‌کند.

صمدپور در ادامه تاکید کرد: تحلیل رفتن لثه ها و پوسیدگی دندان ها می تواند در جویدن مشکلاتی را به وجود آورد که در نتیجه بعضی از غذاها و سبزیجات به علت مشکلات دندانی از سفره غذایی حذف می‌شود.

وی گفت: مشکلات گوارشی باعث کاهش قابلیت هضم غذا و جذب مواد غذایی مورد نیاز از جمله بعضی از ویتامین ها و املاح می شود. به دلیل کم تحرکی احتمال یبوست بالا می رود و مصرف داروهای متعدی که معمولا سالمندان مجبور به استفاده هستند در دستگاه گوارش تغییراتی را ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی  در ادامه با بیان اینکه کم‌آبی در فرد سالمند بیشتر است درباره تغذیه سالمندان گفت: افراد سالمند برای اینکه بتوانند دوران سالمندی با کیفیتی داشته باشند باید نیازهای غذایی خود را بدانند و اگر بیماری خاصی دارند و یا اینکه داروی خاصی مصرف می کنند برنامه غذایی متناسب با بیماری آن ها برایشان در نظر گرفته شود.

وی در پایان اظهارداشت: حضور فرزندان و نوه ها  باعث تغییر روحیه و بهتر شدن اشتها سالمندان می شود بنابراین سعی کنید تعداد و توالی دیدارتان را از سالمندان بیشتر کنید.

برچسب ها: تغذیه ، سالمندان ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: