کد خبر: ۱۳۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 12
شکستگى بینى حدود ۴٠٪ شکستگى هاى صورت را تشکیل مى دهد و شایع ترین شکستگى در ناحیه صورت مى باشد
شایع ترین شکستگى صورت

شفا آنلاین:بینى بیشتر از سایر قسمت هاى صورت در معرض ضربه قرار دارد ، شاید بدلیل اینکه جلویى ترین قسمت صورت مى باشد. شکستگى بینى حدود ۴٠٪ شکستگى هاى صورت را تشکیل مى دهد و شایع ترین شکستگى در ناحیه صورت مى باشد.


به گزارش شفا آنلاین:شما یک شکستگى در استخوان بینى دارید . این شکستگى ممکن است یک ترک ساده در استخوان بینى و یا شکستگى شدید با جابجا شدن استخوان باشد.شکستگى بینى باعث ایجاد درد ، تورم و گرفتگى بینى مى شود بعضى مواقع ممکن است همراه با خونریزى از بینى هم باشد.

روز بعد از شکستگى امکان کبود شدن اطراف چشم وجود دارد.شکستگى ساده بینى بعد از ٣ تا ۴ هفته بدون هیچگونه درمان خاصى بهبود مى یابد.اگر شکستگى بینى همراه با خونریزى شدید بینى باشد باید هر چه سریع تر جااندازى صورت گیرد در غیر اینصورت بهتر است چند روز صبر کنید تا تورم و کبودى صورت و بینى از بین برود و پزشک شما بهتر و دقیق تر بتوانداستخوان شکسته شده را به محل اولیه بازگرداند.

شکستگى استخوان بینى چگونه تشخیص داده مى شود ؟
تشخیص شکستگى بر اساس شرح حال بیمار ، معاینه قسمت آسیب دیده توسط پزشک ، عکس رادیولوژى و در مواردى سى تى اسکن مى باشد. معاینه بالینى دقیق تر از همه موارد بوده و انجام X- Ray کمک کننده مى باشد.

مراقبت هاى اولیه بعد از شکستگى استخوان بینى
١- گذاشتن کیسه یخ روى قسمت آسیب دیده در ۴٨ ساعت اول به فاصله هر دو ساعت به مدت ٢٠ دقیقه به کاهش درد و تورم کمک مى کند. بهتر است براى دو روز بعد هم روزانه ٣ تا ۴ بار روى قسمت آسیب دیده کیسه یخ گذاشته شود.
٢- اگر از آسپرین یا داروهاى رقیق کننده خون (وارفارین) استفاده مى کنید حتما با پزشک تان در میان بگذارید چرا که این داروها باعث افزایش خونریزى بینى مى شود و لازم است میزان داروها را کاهش دهید.
٣- براى کاهش درد مى توانید از استامینوفن و یا بروفن استفاده کنید.
۴- خوردن مایعات داغ در دو روز اول بعد از شکستگى توصیه نمیشود زیرا باعث گشاد شدن عروق ناحیه شده و مى تواند باعث خونریزى و تورم بیشتر شود.
۵- از فین کردن و زور زدن در چند روز اول بعد از شکستگى خوددارى نمایید.
۶- از انجام ورزشهایى که احتمال بر خورد وجود دارد بمدت دو ماه خوددارى کنید و در صورت نیاز مى توانید از پروتز هاى محافظت کننده صورت و بینى استفاده کنید.

چه زمانى براى جا اندازى استخوان بینى مناسب مى باشد ؟
بهترین زمان براى این عمل وقتى است که تورم و کبودى بینى از بین رفته و یا به حداقل ممکن رسیده باشد این مدت معمولا حدود ٧ تا ١٠ روز طول مى کشد و بعد از آن مى توان استخوان بینى را جااندازى کرد ، در کودکان شاید بهتر باشد بین ٣ تا ٧ روز بعد از شکستگى بینى ، استخوان شکسته شده را جااندازى کرد زیرا در کودکان ترمیم استخوان سریع تر از بالغین صورت مى گیرد.

جااندازى استخوان بینى به چه روشهایى انجام مى شود ؟
جااندازى استخوان بینى به دو روش باز و بسته انجام مى شود.در بیش از ٩٠٪ موارد مى توان با روش بسته استخوان بینى را به محل اصلیش باز گرداند. با این روش هیچگونه برشى روى بینى ایجاد نمى شود و با ابزارهاى مخصوص و مانورهاى خاص استخوان بینى جااندازى مى شود.در روش باز برش کوچکى در زیر بینى ایجاد شده و بعد از بلند کردن پوست روى بینى و باز کردن غضروف میانى بینى جااندازى صورت مى گیرد.بعد از جااندازى استخوان بینى بمدت یک هفته Splint (پلاستیک کوچک فرم داده شده) کوچکى روى بینى گذاشته مى شود.

آیا براى جااندازى استخوان بینى بیهوشى عمومى لازم است ؟
در بیش از ٩٠٪موارد اینکار را با بى حسى موضعى انجام مى دهند ولى در بعضى بیماران و یا اطفال لازم است از بیهوشى عمومى و یا IVSedation استفاده کرد.

آیا همراه با جااندازى شکستگى استخوان بینى مى توان عمل زیبایى بینى ( رینوپلاستى ) هم انجام داد ؟
در مواردى که شکستگى خیلى شدید نباشد امکان انجام همزمان این دو عمل وجود دارد ولى در مواردى که شکستگى شدید باشد بهتر است رینوپلاستىحداقل ۶ ماه تا یک سال بعد از جااندازى استخوان بینى انجام شود.

پزشک آنلاین

دکتر مهدی احمدی [ متخصص گوش، حلق و بینی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: