کد خبر: ۱۳۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۵ - 2017January 09
استریلایزرها در حوزه «پزشکی انسانی» برای استریل کردن یا سترون‌سازی به کار می‌روند و این به معنی حذف میکرو ارگانیسمها از وسایل و تجهیزات است

شفا آنلاین:متخصصان کشورمان با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) موفق به کسب دانش فنی و تجاری‌سازی ساخت دستگاه استریلایزر سرد شدند.

به گزارش شفا آنلاین، طرح ساخت دستگاه استریلایزر سرد با بهره‌مندی از تسهیلات صندوق صحا (تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک) به روش تولید محدود، درصدد تولید و ساخت 50 دستگاه است که با استفاده از بمباران سطوح توسط رادیکالهای آزاد، استریل سرد انجام داده و تجهیزات پزشکی را در مدت 25 تا 30 دقیقه استریل می‌کند.

کیهان کروندیان؛ مدیرعامل شرکت توسعه دهنده این دستگاه درباره کاربردهای استریلایزر با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نیاز به استریل شدن دارند، گفت: هم‌اکنون برای استریل کردن تجهیزات پزشکی از روش مرسوم استریلایزر بخار استفاده می‌شود که این روش محدودیتها و معایب خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: استریلایزرها در حوزه «پزشکی انسانی» برای استریل کردن یا سترون‌سازی به کار می‌روند و این به معنی حذف میکرو ارگانیسمها از وسایل و تجهیزات است؛ چنانچه این میکرو ارگانیسمها حذف نشوند خودشان عامل بیماری خواهند شد یا در نتیجه تستهای آزمایشگاهی تاثیر می‌گذارند.

کروندیان با اشاره به انواع کلاس استریلایزر افزود: برخی وسایل مانند سرنگ، سوند، تیغ جراحی در بخش بیمارستانی، جراحی و دندانپزشکی به صورت مستقیم با بدن بیمار تماس پیدا می‌کنند از این رو استریل کردن این قبیل وسایل باید با استریلایزرهای کلاس S و به خصوص B انجام شود؛ حذف میکرو ارگانیسم‌ها از روی وسایل تهاجمی باید بدون هیچ گونه ریسکی انجام شود بنابراین کوچکترین خطایی قابل اغماض نبوده، حتی در صورت لزوم باید با صرف هزینه زیاد این اطمینان برآورده شود.

وی خاطر‌نشان کرد: البته برخی دیگر وسایل با بدن انسان در تماس نیستند و به اصطلاح غیر تهاجمی هستند مانند ظرف ادرار، سواپ، پیپت و غیره که برای انجام آزمایشها پزشکی یا تحقیقاتی استفاده می‌شوند؛ استریل این وسایل با اتوکلاوهای کلاس N انجام می‌شود.

کروندیان درباره مزایای استیریلایز سرد نسبت به سایر استیریلایزرها گفت: کاهش نسبی زمان استریل کردن وسایل از حدود 70 دقیقه به حدود 20 دقیقه، سهولت کاربری، کاهش خطرات ناشی از روشهای دیگر و انجام استریل‌سازی مواد پلاستیکی یا حساس به حرارت بدون تغییر شکل از جمله مزایای استیریلایزر سرد به شمار می‌رود.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه نکته اساسی در تولید این قبیل استریلایزرها نحوه تولید رادیکال آزاد و تثبیت بهترین شرایط دمایی و رطوبتی برای رسیدن به حداکثر توانمندی یا کارایی است، خاطرنشان کرد: شرکتهای خارجی از قوس الکتریکی برای تولید رادیکال آزاد استفاده می‌کنند که هم نیاز به مصرف برق زیاد و هم نیاز به کپسول گاز با گرید پزشکی مورد نظر دارد و در سیکل بسته نیز کاربرد ندارند.

وی افزود: اما در روش به کار گرفته در شرکت کارما آزمااندیش با عبور دادن هوا از میان لوله‌ای که با نانوتیوپهای کربنی پوشش داده شده، رادیکال آزاد ایجاد شده، به کپسول گاز نیز نیازی ندارد همچنین در این روش از تغذیه 12 ولتی استفاده می‌شود و از همه مهمتر در یک سیکل بسته قابلیت کاربرد دارد لذا پیوسته غلظت رادیکال آزاد را افزایش می‌دهد.

به گفته کروندیان آزمایشگاه‌های طبی، آزمایشگاههای تحقیقاتی و سلولی ملکولی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بیمارستانها، دندانپزشکیها و حتی آرایشگاه‌ها برای استریل ابزار کارشان جزو مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها به شمار می‌آیند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: