کد خبر: ۱۳۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 08
هیدروسفالی به نوعی بیماری اطلاق می‌شود که طی آن مایعات درون مغز جمع می‌شوند. تجمع بیش از حد مایعات فشار مغز را بالا می‌برد که ممکن است به بافت مغز آسیب وارد کند. این مایعات، مایعات مغزی نخاعی هستند.
شفاآنلاین>حوادث پزشکی>پزشکان بتازگی پسر بچه‌ای را که به دلیل ابتلا به هیدروسفالی، با لقب «صاحب بزرگ‌ترین سر دنیا» معروف و خبرساز شده بود، تحت عمل جراحی قرار داده‌اند و تا حدی اندازه سر او را کوچک‌تر کرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین،یک پسربچه ۷ ماهه هندی به دلیل بیماری هیدروسفالی و جمع شدن مایعات داخل مغزش، بزرگ‌ترین سر دنیا را دارد. پزشکان در اقدامی تازه توانستند طی عملی موفقیت‌آمیز حدود ۴ لیتر از مایعات داخل مغز او را تخلیه کنند تا سر این کودک تا حدی کوچکتر شود.


 به نقل از دیلی‌میل، تجمع مایعات داخل سر این کودک باعث شده بود که صورت این کودک به اندازه یک هندوانه ملتهب شود. بعد از عمل جراحی، قطر سر او ۲۶ سانتی‌متر کاهش یافت و از ۹۶ به ۷۰ سانتی‌متر رسید.


این نوزاد از ۲۰ نوامبر در بیمارستان بستری بود و داخل سر او حدود ۵/۵ لیتر مایعات جمع شده بود. تاکنون ۳/۷ لیتر از این مایعات با تخلیه بطن خارجی، از سر تخلیه شده است. عملکردهای شناختی این کودک بعد از عمل جراحی بهبود قابل توجهی پیدا کرده و به گفته پزشکان، اکنون وضع جسمی او تثبیت شده و مراحل بهبودی بعد از عمل جراحی را می‌گذراند.


پدر این کودک که از برخورد همسایه‌ها و آشنایان به دلیل وضعیت جسمی فرزندش بسیار ناراحت است می‌گوید مردم فرزندشان را به خاطر سر بزرگی که دارد، روح صدا می‌زدند اما بعد از کوچک‌تر شدن سر او، رفتار و برخورد آنها تغییر کرده و بهتر شده است و دیگر القابی را که به او نسبت می‌دادند، به کار نمی‌برند.


هیدروسفالی به نوعی بیماری اطلاق می‌شود که طی آن مایعات درون مغز جمع می‌شوند. تجمع بیش از حد مایعات فشار مغز را بالا می‌برد که ممکن است به بافت مغز آسیب وارد کند. این مایعات، مایعات مغزی نخاعی هستند.

بیماران مبتلا به هیدروسفالی معمولا از سردرد، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری و دوبینی رنج می‌برند. گاهی هیدروسفالی به طور مادرزادی اتفاق می‌افتد که به دلیل عفونت ایجاد شده در دوران بارداری بروز می‌کند. در  صورتی که این بیماری درمان نشود، احتمال بروز آسیب‌های درازمدت به مغز و ناتوانی جسمی وجود دارد.

درمان هیدروسفالی استفاده از یک مسیر انشعابی برای تخلیه مایعات جمع شده در مغز است. در این روش، لوله نازکی داخل مغز قرار می‌گیرد تا مایعات اضافی را از مغز به اطراف شکم تخلیه کند و در نهایت از طریق جریان خون جذب شود.سلامت آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار