کد خبر: ۱۳۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۵ - 2017January 06
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جدیدترین دستاوردهای علمی مرکز تحقیقات بیماری های نای را اعلام کرد
شفا آنلاین:استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جدیدترین دستاوردهای علمی مرکز تحقیقات بیماری های نای را اعلام کرد و گفت: مقالات ناشی از این دستاوردها در معتبرترین مراجع علمی منتشر شد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد بهگام شادمهر با اعلام این خبر افزود:  مقاله The role systemic steroids in post- intubation tracheal stenosis – A randomized clinical trial  که در آخرین کنگره جراحان توراکس آمریکا(STS) ارائه شده بود در معتبرترین مجله جراحی توراکس Annals of Thoracic Surgeryبه چاپ رسید. 

وی افزود: در این مقاله با انجام یک کارآزمایی بالینی دریچه جدیدی به روی درمان بیماران مبتلا به تنگی نای گشوده شد و به نقل از داور مقاله باعث ارتقاء این بخش از علوم پزشکی شد.

این فوق تخصص جراحی توراکس با اشاره به دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات نای گفت: مقاله Thyroid Cancers with Laryngotracheal invasionکه توسط نویسندگان و محققین مرکز تحقیقات بیماری های نای دکتر محمد بهگام شادمهر، دکتر رویا فرزانگان، دکتر مهدی زنگی و همکاران در سال ۲۰۱۲ در ژورنال European Journal of Cardio thoracic Surgeryبه چاپ رسیده بود در سال ۲۰۱۶ چندین بار مورد استناد کتابی که توسط انتشارات Elsevier Saunders در زمینه جراحی های تیروئید با عنوان Text book of Endocrine Surgeryبه چاپ رسیده است، قرار گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: دکتر رویا فرزانگان و دکتر فریبا قربانی دانشجویان دوره دکتری تخصصی، پژوهشی محور دستاوردهای پروژه های خود را ارائه دادند که در این رابطه دکتر رویا فرزانگان طرح ملی ارزیابی بروز تنگی نای و عوامل خطر مرتبط با آن و دکتر فریبا قربانی ساخت جایگزین مناسب نای به روش مهندسی بافت را مطرح کردند.

بهگام شادمهر استاد راهنمای این دو پروژه ضمن اشاره به دستاوردهای ارزشمند علمی هر دو پروژه که منجر به تولید مقالات معتبر و متعدد شده است گفت: امیدواریم که پروژه های فوق منجر به تهیه راهنمای بالینی کشوری جهت پیشگیری از تنگی نای شود.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه ها آغازی بر فعالیت های بین رشته ای است که امکان ادامه هر یک از آنها در قالب پروژه های دیگر امکان پذیر است و دانشجویان علاقمند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند روی این دو مقوله شامل پیشگیری از تنگی نای و ساخت جایگزین مناسب برای نای فعالیت داشته باشند.

بهگام شادمهر ضمن اشاره به مطالعه علم سنجی که توسط محققین مرکز تحقیقات بیماری های نای در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اظهار داشت: با استفاده از هم رخدادی کلید واژه های ۲۵۰۰ مقاله در حوزه تنگی نای در پایگاه web of science و ۱۵۰۰ مقاله در PubMed  در ۷۰ سال گذشته مشخص شد که بیشترین حوزه های تحقیقاتی در رابطه با موضوع تنگی نای در حوزه درمان بوده است و مطالعات معتبر کمتری در رابطه با تعیین بروز، عوامل خطر و پیشگیری از این نوع تنگی ها انجام شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: طرح کشوری بررسی تنگی نای یکی از بزرگترین مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است و نتایج آن به زودی در سطح بین المللی منتشر خواهد شد.

وی هدف اصلی در فاز اول و دوم طرح کشوری «بررسی تنگی نای به دنبال لوله گذاری» را  تعیین بروز و ارزیابی عوامل خطر تنگی نای دانست و بیان کرد: بیمارانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، باید ۳ ماه بعد از خارج شدن لوله از نای برای غربالگری به مراکزی که از قبل مشخص شده بودند مراجعه می کردند.

بهگام افزود: جهت ایجاد انگیزه  و تغییر رفتار در این بیماران نسبت به فرآیند پیگیری، چندین استراتژی به کار گرفته شد. بیماران هنگام ترخیص از بیمارستان و بخش های مراقبت های ویژه تحت آموزش شفاهی هنگام ترخیص، آموزش نوشتاری و همچنین دیداری –شنیداری در منزل به منظور آشنا شدن با بیماری تنگی نای و انجام درست پیگیری قرار می گرفتند. 

وی یادآور شد: همچنین یکی دیگر از روش های آموزش به بیمار و یا افرادی که با او زندگی می کردند از طریق مصاحبه تلفنی نیز بود. میزان موفقیت در پیگیری بیماران با به کار بردن استراتژی های ذکر شده ۵۷ درصد بود که در مقایسه با مطالعات مشابه در دنیا بالاترین میزان است.

این فوق تخصص جراحی توراکس عنوان کرد: محققین در مرکز تحقیقات بیماری های نای در حال تحقیق بر روش های مدرن مانند ارائه سیستم و مدل های هوشمند در انجام غربالگری این گروه از بیماران هستند که امیدواریم بتوانیم در راستای اهداف این مرکز تحقیقات گام های موثری برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: