کد خبر: ۱۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۵ - 2017January 06
از زمان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکنون با وجود پیگیری های مکرر وزارت بهداشت به دلیل مخالفت شورای عالی بیمه که در وزارت رفاه بوده است، اجرای این قانون چند سال است که مثل استخوان لای زخم معطل مانده است.

شفا آنلاین:معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در صورت انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت زمینه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان یکی از مطالبات بر زمین مانده پرستاران فراهم می شود.

به گزارش شفا آنلاین،محمد میرزابیگی افزود: از زمان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکنون با وجود پیگیری های مکرر وزارت بهداشت به دلیل مخالفت شورای عالی بیمه که در وزارت رفاه بوده است، اجرای این قانون چند سال است که مثل استخوان لای زخم معطل مانده است.

وی ادامه داد: در شورای عالی بیمه وزارت بهداشت که متولی نظام سلامت است و باید مجری قانون باشد، به دلیل اینکه از مجموع 9 رأی شورای عالی بیمه فقط یک رأی دارد، این قانون مصوبه مجلس در این شورا سالهاست که معطل مانده و تعیین تکلیف نمی شود.
معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت به خصوص در دولت یازدهم برای اجرای این قانون بر زمین مانده، بارها این موضوع را از شورای عالی بیمه مطالبه و در دو سال گذشته نیز 3 بار با شورای عالی بیمه مکاتبه کرده و خواستار اجرای آن شده است اما برخی گروه ها و افراد متاسفانه به جای گفتن این واقعیت، از اجرا نشدن این قانون علیه وزارت بهداشت استفاده کرده اند.

میرزابیگی افزود: اکنون که در آستانه تصویب قانون برنامه توسعه ششم، موضوع انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت مطرح شده است امیدواریم وضعیت شورای عالی بیمه به گونه ای مشخص شود که وزارت بهداشت بتواند با اختیارات بیشتری درباره چگونگی اجرای این قانون تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به سابقه تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: بنده با توجه به سالها فعالیت به عنوان رئیس سازمان نظام پرستاری، از بانیان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستم و اکنون به عنوان مسئول اجرایی در وزارت بهداشت شاید بیش از هر فرد دیگری برای اجرای این قانون دغدغه دارم ضمن اینکه بعد از آن با پیگیری های مستمر و همکاری نمایندگان مجلس توانستیم قانون ارتقای بهره وری خدمات بالینی را به تصویب برسانیم که در بند چهار آن مجدد بر تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکید شده است.

میرزابیگی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: در دولت یازدهم و در آذر سال ٩٣ وزیر بهداشت، دستور داد که این قانون در چند بیمارستان به صورت آزمایشی اجرا شود و بلافاصله تیمی تشکیل شد حتی سه چهار بیمارستان هم در چند شهر مشخص شد که این قانون را به صورت آزمایشی اجرا کنند. یکی دو جلسه هم با کمیسیون های شورای عالی بیمه در وزارت رفاه در این زمینه تشکیل شد.
وی ادامه داد: اما به یک باره تعدادی از فعالان جامعه پرستاری که به دلایلی که ذکر آن فعلا ضرورتی ندارد، فرصت را سوزاندند و این موضوع باعث شد که این جلسات دیگر در شورای عالی بیمه تشکیل نشود و وزارت بهداشت نیز اختیاری در شورای عالی بیمه برای پیگیری این موضوع نداشت.

میرزابیگی ادامه داد: اکنون اگر پیشنهاد وزارت بهداشت برای انتقال شورای عالی بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت محقق شود، وزارت بهداشت با اختیارات مدیریتی کافی می تواند دوباره اجرای این قانون را پیگیری کند و حتما از این فرصت تاریخی در صورتی که نهادهای پرستاری نیز دست به دست هم دهند برای تعیین تکلیف و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری استفاده کند؛ در غیر این صورت، هر جایی که اختیار شورای عالی بیمه را دارد باید در این زمینه پاسخگو باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 106 رای مخالف با انتقال شورای عالی بیمه سلامت از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مخالفت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با 121 رای موافق، 106 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 243 نماینده حاضر با پیشنهاد غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه ششم توسعه مخالفت کردند.
در پیشنهاد تاجگردون آمده بود که از زمان ابلاغ این قانون، شورای عالی بیمه سلامت و دبیرخانه آن از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتزع و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می شود، ارکان، ترکیب، وظایف، اختیارات و مسوولیت های شورای عالی بیمه سلامت به موجب آیین نامه ای است که به پیشنهاد تولیت نظام سلامت به تصویب هیات وزیران می رسد.
در هنگام رای گیری این پیشنهاد حاشیه هایی ایجاد شده بود، از جمله این که سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با این پیشنهاد بارها از صندلی خود بلند شد و خواهان عدم رای دادن نمایندگان به این پیشنهاد بود.
پس از پایان رای گیری علی لاریجانی گفت که این پیشنهاد با اختلاف یک رای تصویب نشد، در این زمان حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان به جایگاه هیات رییسه مجلس رفت و خطاب به لاریجانی بیان کرد که من از قبل گفته بودم که دستگاه من خراب است رای من را محاسبه کنید.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این زمان گفت رای گیری انجام شده است.
غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پیشنهادی برای انتقال شورای عالی بیمه سلامت از وزارت تعاون به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیشنهاد من در راستای تغییر ساختار وزارتخانه ها و اجرایی کردن تولیت نظام سلامت است.
برچسب ها: تصویب ، پرستاران ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: