کد خبر: ۱۳۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
اگرچه اشتباهات پزشکی در هر مرکز درمانی و از سوی هر پزشک، پرستار یا هر کادر درمانی دیگری ممکن است تا حد از دست رفتن جان بیمار اتفاق بیفتد و این موضوع قابل کتمان نیست....

شفا آنلاین>سلامت>مرگ یک دختر دانشجو در بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر همراه با ادعای قصور پزشکی، از موضوعات بحث‌برانگیز اخیر در جامعه پزشکی بوده که حتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نگران کرده بود اما براساس مستندات، آنوریسم مغزی دلیل اصلی مرگ بیمار بوده و قصور پزشکی در کار نبوده است.

به گزارش شفا آنلاین، اگرچه اشتباهات پزشکی در هر مرکز درمانی و از سوی هر پزشک، پرستار یا هر کادر درمانی دیگری ممکن است تا حد از دست رفتن جان بیمار اتفاق بیفتد و این موضوع قابل کتمان نیست اما اینکه با مرگ هر بیمار در بیمارستان، بدون هیچ سندی پزشک معالج را مقصر حادثه دانسته و به قصور در شغل متهم شود نیز اقدام منصفانه‎ای نیست، البته بدیهی است که هر پزشک معالج باید پاسخ‎گوی علت فوت بیمار خود باشد.

بی‌تردید از دست دادن یکی از اعضای خانواده در بیمارستان و در شرایطی که به‎نظر نمی‎رسید چنین حادثه‎ای به یکباره برای او رخ بدهد، دوستان و نزدیکان او را در غم و شوک سنگین و ناگهانی فرو می‎برد و باور از دست دادن یک فرزند، مادر، خواهر، برادر، پدر، مادر و یا یک دوست و همکار را سخت می‎کند، در این شرایط ممکن است کادر پزشکی از سوی خانواده متوفی مورد مؤاخذه قرار بگیرند و حتی درگیری‎های فیزیکی و لفظی شدید صورت بگیرد که از این‎دست حوادث را بعضاً شاهد بوده و یا شنیده‎ایم.

معمولاً کادر پزشکی، همراهان فرد متوفی را به آرامش دعوت می‌کنند، قانون نیز راه را برای شکایت در این زمینه باز گذاشته و به‌صراحت در تبصره 3 ماده 295 و ماده 336 قانون مجازات اسلامی به تشریح انواع قصور پزشکی پرداخته است و به‎استناد این مواد از قانون می‎توان در محاکم قضایی و دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی، از پزشک یا هر کدام از اعضای کادر پزشکی متخلف شکایت کرد.

از آنجا که قدرت رسانه‎ها و حتی کانال‌های اطلاع‌رسانی در انتشار اخبار قابل انکار نیست و البته اخبار حوزه سلامت و امنیت در صدر پُربازدیدکننده‌ترین مطالب قرار دارند، لذا این اطلاعات به یک چشم‎برهم‎زدنی دست‌به‌دست می‎شوند و هر رسانه‎ای نیز برداشت‎های متفاوتی از آن دارد.

جای دوری نمی‎رویم؛ در یک هفته اخیر در همین مازندران خودمان مرگ دختر دانشجو در بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر سبب انتقادهای شدیدی به جامعه پزشکی شد و اینکه آن‌چه به آن قصور پزشکی گفته می‎شود تا چه اندازه صحت دارد و اصلاً ماجرای ادعای خانواده متوفی مبنی بر قصور پزشکی و طرح شکایت ادامه یافت یا خیر را پیگیری کردیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‎گوید: یک دختر دانشجو 30 ساله توسط همراهان او در صبح روز دوشنبه 6 دی‌ماه به اورژانس مرکز امام خمینی(ره) بهشهر مراجعه کرد و باوجود اقدامات درمانی، تشخیصی، سی.تی.اسکن و انتقال به ICU که با حضور پزشکان بیمارستان با عملیات احیای قلب و عروقی صورت گرفت، ساعاتی پس از آن به‎دلیل خونریزی وسیع مغزی ناشی از پارگی «آنوریسم مغزی» فوت شد.

محمد سلطان‎تویه اظهار کرد: انتشار وسیع این خبر و برداشت‎های غیرکارشناسی و غیرمنصفانه برخی از سایت‎ها، ‎اتهاماتی را با عنوان قصور پزشکی به عملکرد پزشکان و پرستاران خدوم بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر وارد کرده و سبب ایجاد ناامنی و بی‌اعتمادی بیماران به گروه درمانی این بیمارستان به‌عنوان مرکز بلوک و مرجع شرق مازندران شده است.

* فوت دختر دانشجو بر اثر آنوریسم مغزی

وی با بیان اینکه بیمار مورد نظر به گفته همراهان او از روز قبل دچار سردرد و تهوع شدید بوده و به پزشک و مرکز دیگری نیز مراجعه کرده بود، افزود: این بیمار باوجود اقداماتی که برای او صورت گرفت اما پس از 1.5 ساعت دچار ایست قلبی و تنفسی شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تصاویر سی.تی.اسکن مغز بیمار حاکی از خونریزی وسیع مغزی در Posterior Fossa و فشار و هرنیاسیون به Pons، مخچه و ICH و SAH در قالب Acute Hernation و هرنی Infratentorial و مختصر Supratentorial است که احتمالاً آنوریسم بزرگ مغزی را مطرح می‌کند.

وی متذکر می‎شود که با توجه به شرایط موجود، در تمامی مراکز درمانی دنیا برای این دسته از بیماران اقدام اساسی که سبب نجات بیمار شود، امکان‌پذیر نبوده و نهایتاً منجر به مرگ بیمار می‌شود.

سلطان‎تویه در پایان اظهار کرد: نکته مهم درباره ادعای قصور پزشکی این است که فرد متوفی برای ارائه نظر کارشناسی علت مرگ به پزشکی قانونی ارجاع داده شد و مجوز دفن جسد با تأیید خانواده و اعلام عدم شکایت از روند درمان، صادر شده است و پس از آن، عنوان کردن قصور پزشکی از سوی هر عضو از خانواده متوفی محل سؤال است.

* آنوریسم مغزی یک بیماری کشنده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز می‎گوید: درمان «مورتالیتی آنوریسم» براساس جدیدترین آمارها بین 65 تا 100 درصد در بهترین مراکز دنیا گزارش شده است اما آنوریسم‌های گردش خون خلفی آمار مرگ و میر بسیار بیشتری دارند.

سجاد شفیعی تصریح کرد: اساساً آنوریسم مغزی یک بیماری بسیار کشنده است که باوجود پیشرفت‌های وسیع علم پزشکی هنوز تغییری در این میزان مشاهده نشده است.

وی در پایان بار دیگر تأکید کرد که براساس آمار جهانی، ٦٥ تا ١٠٠ درصد مرگ و میرها را در مورد آنوریسم‌های گردش خون قدامی داریم اما در مورد گردش خون خلفی که بیمار یادشده به همین علت فوت شده است را بیش از این میزان داریم.

آنچه در برخی از رسانه‎ها با عنوان «راز مرگ دختر دانشجو در دوربین‎های بیمارستان امام بهشهر» منتشر شده، برداشتی از محتوای خبری با عنوان «مرگ دانشجوی دختر در بیمارستان امام بهشهر و تأکید خانواده متوفی مبنی بر قصور پزشکی» بوده است و در همان خبر به‎صراحت از یک ادعا و نظرات خانواده متوفی صحبت شده است که ممکن است از سوی خانواده هر فرد فوت‎شده در بیمارستان صورت بگیرد، بی‎تردید این خانواده نیز درصدد پیگیری حق قانونی و ثابت‎شدن دلیل اصلی مرگ فرزند خود بوده و اکنون براساس مستندات پزشکی که حتی موضوع آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز کشیده شده است؛ دلیل مرگ دختر دانشجوی 30 ساله به‌نام «ا - م» در بیمارستان امام بهشهر، آنوریسم گردش خون خلفی بوده است و در این شرایط، هیچ امیدی برای بهبودی بیمار نیست.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: