کد خبر: ۱۳۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۵ - 2017January 03
با ارتقای خدمات پزشکی در استان میزان مرگ و میر بیماران تالاسمی ماژور کاهش چشمگیری یافت و این بیماری نیز در سطح استان تحت کنترل در آمد.

شفا آنلاین:رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : 20 درصد از جمعیت حدود 3میلیون و 200 هزار نفری این خطه شمال کشور حامل ژن تالاسمی هستند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر قاسم جان بابایی در ساری افزود: با ارتقای خدمات پزشکی در استان میزان مرگ و میر بیماران تالاسمی ماژور کاهش چشمگیری یافت و این بیماری نیز در سطح استان تحت کنترل در آمد.

وی برنامه کنترلی برای کاهش بیماران تالاسمی را مربوط به آزمایش های قبل از ازدواج دانست که از حدود 23 سال قبل تاکنون در سطح کشور به خصوص مازندران عملیاتی شده است.
* راه اندازی پژوهشکده خونی در مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : این استان بالاترین آمار بیماران تالاسمی و سرطانی ( گوارش) در سطح کشور را دارد و لذا پژوهشکده خونی در مازندران راه اندازی شده است.
دکتر جان بابایی افزود : تا پایان سال 96 فضای فیزیکی این پژوهشکده نیز در حاشیه بیمارستان بوعلی شهر ساری مرکز مازندران احداث و تجهیز می شود تا کارهای تحقیقاتی در زمینه این بیماری در داخل استان با دقت بیشتری پیگیری شود.
* راه اندازی مرکز جامع سرطان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که با توجه به ازدیاد بیماران سرطانی به خصوص سرطان گوارش در مازندران ، مرکز جامع سرطان نیز در بخش های مختلف از جمله جراحی، پیوند مغز و استخوان و شیمی درمانی در ساری راه اندازی شده است.
دکتر جان بابایی افزود : در این مرکز سرطانی خدمات پزشکی و درمانی به بیماران سرطانی به صورت رایگان انجام می شود و این مراکز از خدمات تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید است.
مازندران رتبه سوم بیماری سرطان را در سطح کشور داراست و یکی از سه علل مرگ و میر جمعیت این استان محسوب می شود.
وی اضافه کرد : پژوهشکده سرطان نیز برای بررسی علل بروز این بیماری در این خطه شمال کشور در دست اجرا قرار گرفته است تا بتوانیم با طرح های پیشگیرانه و آموزش های لازم این بیماری را کاهش دهیم.
* راه اندازی مرکز مطالعات جمعیت شناسی ( کوهورت) در مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران راه اندازی مرکز مطالعات جمعیت شناسی را از دیگر کارکردهای پزشکی و درمانی در سطح استان در سال های اخیر دانست و گفت که در این مرکز تعدادی از افراد سالم شناسایی می شوند و آزمایش های متمادی از این افراد برای شناسایی بیماری های احتمالی انجام می شود.
جان بابایی افزود : در این طرح در مرکز مازندران 7 هزار نفر ازجمعیت سالم شهری شناسایی شدند و در این طرح قرار گرفته و با آزمایش متمادی، بروز بیماری در این اشخاص بررسی و در صورت ابتلاء به بیماری ، بررسی علل این بیماری انجام و راهکارهای درمانی آن نیز پیگیری می شود.
وی مزیت مرکزمطالعه جمعیت شناسی (کوهورت) را شناسایی بیماری ، علل شیوع و مطالعه برای برنامه های پیشگیرانه برای کاهش بیماری اعلام کرد.
* ثبت بیماری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران راه اندازی مرکز ثبت بیماری را از دیگر برنامه های اجرایی این دانشگاه در راستای طرح نظام تحول سلامت برشمرد و گفت که در حال حاضر مازندران سومین استان کشور در ثبت بیماری است.
دکتر جان بابایی افزود : در این مرکز بیماری سرطان، ام اس، تالاسمی و التهاب روده که جمعیت زیادی از استان به آن مبتلا هستند، ثبت می شود و با آمار می توان تعداد بیماران استانی مبتلا به این بیماری و بیمارانی که از استان های دیگر برای درمان به مازندران مراجعه می کنند نیز ثبت می شود.
وی مزیت ثبت بیماری را تامین زیرساخت ها به اندازه نیاز مراجعین اعلام کرده است.
به گفته وی بزودی ثبت حوادث جاده ای نیز در مازندران راه اندازی می شود و دستگاه های مرتبط می توانند از یافته های این مرکز استفاده کنند.
* راه اندازی برج پژوهشی در مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که برای تجمیع تجهیزات و نیروی انسانی برج پژوهشی استان با تصویب وزارت بهداشت و درمان در دست اجرا قرار گرفته است.
دکتر جان بابایی افزود : در شرایط فعلی حدود 20 پژوهشگاه در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی فعال هستند که با راه اندازی برج پژوهشی در سه سال آینده تجمیع می شود.
وی میزان اعتبار پژوهشی استان را حدود 120 میلیارد ریال اعلام کرد.

برچسب ها: تالاسمی ، آزمایش ، بیماران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: