کد خبر: ۱۳۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
سامانه چکاوک بیش از دو سال است که راه اندازی شده و در آن به جای رد و بدل کردن فیزیکی چک های واگذاری مشتریان در بانک های دیگر به صورت ارسال تصویر چک انجام میشود.
شفا آنلاین:امنیت سامانه چکاوک بانک مرکزی یکی از پارامترهای مهم در صنعت بانکداری امروزه ایران است که باید بدان توجه ویزه داشت تا از گزند سوءاستفاده کنندگان احتمالی در امان بماند.

به گزارش شفا آنلاین، چندی پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی تلگرامی از مزیت ها و موفقیت های این نهاد در راه اندازی سامانه چکاوک سخن گفته بود.

سامانه چکاوک بیش از دو سال است که راه اندازی شده و در آن به جای رد و بدل کردن فیزیکی چک های واگذاری مشتریان در بانک های دیگر به صورت ارسال تصویر چک انجام میشود.

در این سامانه بانک پس از دریافت چک مشتری آن را اسکن نموده و از طریق سامانه چکاوک تصویر آن را برای بانک و شعبه مورد نظر ارسال تا در کمترین مدت زمان ممکن پاسخ آن را از بانک مقابل دریافت نمایند.

ولی الله سیف در یادداشت تلگرامی خود از مزیت های بسیار این سامانه سخن گفته است و البته در این یادداشت از امنیت بالا و سرعت آن گفته است.

به نظر کارشناسان شبکه بانکی سرعت این سامانه بسیار بهتر و سریعتر از اتاق پایاپای می باشد اما امنیت چکاوک نیز باید بدان توجه ویژه داشت.

عدم آشنایی کامل برخی از کارمندان بانک ها با ویژگی ها و مشخصات چک های دیگر بانک ها و موسسات مالی یکی از موانع این سامانه است.

برخی از کارمندان شبکه بانکی که چک های بانک دیگر را دریافت می کنند تسلط کامل و دقیقی بر روی چک های سایر بانکها نداشته و به سرعت آن را اسکن و برای بانک دیگر ارسال می کنند.

به دلیل این عدم آشنایی دریافت کننده اصل چک، احتمال سوء استفاده و با جعل چک بانک دیگر و واگذاری آن در شعبات شلوغ و پر ازدحام بانک دیگر وجود دارد.

بانکی که تصویر چک را نیز دریافت کرده طبیعتا نمی‌تواند از روی اسکن چک که بعضا با کیفیت پایین اسکن شده را دریافت می کند متوجه اصالت آن شود.

البته بانک مرکزی برای این موضوع فکر کرده و ویژگی های امنیتی چک های همه بانکها را برای بانکها ارسال کرده است اما با توجه به شلوغی برخی از شعبات بانک ها بویژه در هفته های پایانی سال، فرصت کافی برای بررسی اصالت آنها اصالت چه کار وجود ندارد.

بر اساس گفته های مدیران بانک مرکزی این نهاد قرار است بزودی سامانه صیاد را راه اندازی کند که در آن قرار است همه چک‌های صادره توسط بانک ها متحدالشکل شود که با این کار امنیت آنها نیز تامین خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: