کد خبر: ۱۳۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۵ - 2016December 30
ما در حال ایجاد کمپ دانش‌آموزی هستیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. نباید آسیب‌های موجود در جامعه را کتمان کنیم، بلکه باید از ابتدا جلوی آن را بگیریم.

شفا آنلاین>اجتماعی>شاید اولین مشخصه از معتاد که به ذهن می رسد بی مسئولیتی و عدم کارایی است لذا شاید زمانی بهبودیافته از دام اعتیاد در جامعه پذیرفته می‌شود که جذب بازار کار شده باشد و خدمت یا محصول بهبودیافته به عنوان نشانی از مسئولیت و کارایی وی دیده شود، آنچه که در مراکز بهاران شهرداری تهران و در دوران خلاصی از اعتیاد دیده می شود.

به گزارش شفا آنلاین، "عباس" یکی از بهبودیافتگان از دام اعتیاد است که در مرکز بهاران منطقه 12 ساکن است و حدود 40 سال سن دارد. در حالی که مشغول هنرنمایی و ساخت تابلوهای خطاطی با استفاده از ساقه‌های نی است توضیح می دهد که این کار را تنها از طریق مشاهده یاد گرفته و آموزش کلاسی ندیده است.

وی ادامه می دهد: در کمپ سم زدایی شدم؛ تنها برای امتحان وارد مرکز بهاران شدم؛ هرآنچه که تصور کنید من مصرف کرده‌ام؛ در تمام طرح ها و کمپ‌ها حضور داشتم و 12 سال مصرف کننده بودم اما در تمام این امتحان ها تنها شکست بود و شکست، اما آخرین بار دستگیر و در کمپ سم زدایی شدم و اینبار بهاران را امتحان کردم، مسیری که زندگی دوباره به من داد و خانواده‌ام را به من برگرداند.

پسرم سه ساله بود که من کارتن خواب شدم؛ پس از پاکی مداوم در ذهن روزی را تصور می‌کردم که در این مرکز باز می شود و پسرم به دیدنم می‌آید؛ این اتفاق پس از 11 سال افتاد و پسرم که 14 ساله شده بود به دیدنم آمد. حضور در این مرکز و برگشت به زندگی و این کار علاوه بر تولد دوباره‌ام خانواده‌ام را به من برگرداند. امید و بهائی که در بهاران به من داده شد هیچ وقت و هیچ کجا به من داده نشده بود، زندگی دوباره ام متولد همین بهائی بود که به ما داده شد.

روزی آنقدر جامعه به من بی اعتماد بود که حتی یک تکه چوب هم برای کار بدست من نمی‌دانند اما در بهاران علاوه بر تزریق امید به من اعتماد و بهاء داده شد تا امروز که با استفاده از همین هنر پاکی روحم که خیلی مهم است و لحظه به لحظه آن را تقویت می‌کنم، حتی از همین راه ماهانه حدود 600 هزار تومان درآمد دارم کفاف خرجم را می دهد و خدارا شکر هرچند که در این مرکز همه خرج استقرار شبانه روزی و خوراکمان داده می شود.

از او می پرسم چرا پیش خانواده برنمی گردی و با آنها زندگی نمی کنی؟ در حالی که تاکنون مسلط صحبت می کرد حالا حول کرد و به تته پته افتاد، انگار که نمی خواهد بگوید خانواده‌ام من را نمی پذیرند گفت: فکر می‌کنم هنوز کار دارم باید اینجا بمانم و سلامتم را تضمین کنم بعد برگردم برای ماندن کنار خانواده در حال حاضر نیز ورود و خروج من از مرکز منعی ندارد. درون مرکز هم با لباس شخصی تردد می کنیم و حتی گوشی تلفن همراهم نیز پیش خودم است و هر موقع بخواهم استفاده می‌کنم. دو فرزند دارم پسری 14 ساله و دختری که دوم ابتدایی است، روزی برمی‌گردم و با آنها زندگی خواهم کرد.

توسل، رییس مرکز بهارانی که عباس در آن بهبود یافته است در تشریح سیر درمان معتادان در این مراکز می‌گوید: طول مدت درمان در بهاران 9 ماه است و هیچ مددجوی معتادی اینجا نداریم بلکه همه ترک می کنند و بعد به مراکز بهاران می‌آیند. در حال حاضر یک سال از تاسیس و آغاز به کار این مرکز می گذرد و چند روز پیش جشن یکسالگی بهبود مددجویانمان را گرفتیم. مددجوها تا 3 ماه اول برای تردد به بیرون باید اجازه تردد بگیرند اما بعد از آن مانیتورینگ نامحسوس و تردد به بیرون مجاز است. در این مرکز افراد از 19 سال تا 50 سال  حضور دارند.

وی افزود: در ابتدای کار حدود 200 مددجو داشتیم و بسیاری از آنها پس از بهبود به خانواده برگردانده شدند و نهایتا امروز حدود 40 نفر باقیمانده‌اند که در همین مرکز مشغول کار شده اند؛ در حال حاضر عمده کاورهای محصولات برندهای چرم کشور در این مرکز و توسط مددجوها تولید می شود. امروز بچه‌ها به لحاظ نفسانی و اعتقادی به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند کارهای موثر انجام دهند و به طور پراکنده نیز کارهای سایر شرکت ها نیز پذیرفته و در این مرکز انجام می شود.

وی تاکید کرد: تنها شهرداری تهران از مراکز بهاران حمایت می کند و سایر دستگاه‌های ذیربط در امر مقابله با آسیب های اجتماعی مانند بهزیستی هیچ کمکی به مراکز نداشته‌اند. بخشی از مددجوها در صنوف جذب شده‌اند و برخی نیز به بخش هایی در شهرداری مثل خدمات شهری برای کار فرستاده شدند اما بیشتر تمایل به کار در همین مرکز دارند.

اما روی دیگر سکه آسیب اعتیاد که تلخ است معتادان متجاهر پایتخت و حضورشان در گرمخانه‌هاست. افرادی که به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران آخر خط هستند. افرادی که ممکن است هر یک ساعت مجبور به مصرف مواد باشند.

با نگاهی به آنچه در بهاران اتفاق افتاده و آنچه که در گرمخانه‌های شهرداری تهران روی می دهد شکاف بزرگی قرار دارد که شاید اگر کمی دستگاه های ذیربط در بحث اعتیاد هماهنگ باشند وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

روزانه 200 اتوبوس و ون کارتن‌خوابها را جمع‌آوری می‌کند

رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره فعالیت‌های شهرداری تهران گفت: حدود 50 اتوبوس و 150 ون روزانه کارتن خوابها را از سطح شهر جمع آوری و به گرمخانه‌ها منتقل می کنند و افرادی که به هر دلیلی نخواهند به گرمخانه بیایند می‌توانند در اتوبوس‌هایی که برای این کار تجهیز شده‌اند حضور پیدا کنند. بر اساس آمار ما در شهر تهران حدود 6 هزار کارتن خواب وجود دارد که در روزهای سرد و بارندگی ها حداکثر نفرات به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در گرمخانه‌ها افراد در هنگام مراجعه علاوه بر استحمام مورد معاینه پزشکی قرار می گیرند و در صورت سلامت می‌توانند شب را در گرمخانه سپری کنند البته در صورت تمایل می‌توانند طول روز را هم بمانند ولی خود این افراد چون مصرف کننده هستند صبح ها اینجا را ترک می‌کنند؛ اما افرادی که بیماری داشته باشند به بیمارستان منقل می شوند. شهرداری تهران هفتگی حدود 30 میلیون تومان برای درمان این افراد هزینه می کند.

تنها 20 درصد کارتن‌خوابها تمایل به ترک اعتیاد دارند

شهرداری کمپ دانش‌آموزی ایجاد می‌کند

وی با تأکید بر اینکه 80 درصد کارتن‌خواب‌ها در تهران، شهرستانی هستند، گفت: 20 درصد از این کارتن‌خواب‌ها که اکثراً معتاد هستند تمایل به ترک اعتیاد دارند. 

قدیمی همچنین درباره ایجاد کمپ ترک اعتیاد ویژه دانش آموزان با تاکید بر اینکه نباید آسیب را پنهان کرد افزود: ما در حال ایجاد کمپ دانش‌آموزی هستیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.  نباید آسیب‌های موجود در جامعه را کتمان کنیم، بلکه باید از ابتدا جلوی آن را بگیریم. 

بهزیستی برای ساماندهی معتادان کمکی به شهرداری نمی‌کند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأکید آموزش و پرورش در خصوص کمپ‌های دانش‌آموزی گفت: کتمان کردن چنین موضوعی درست نیست و ما مکاتباتی با آموزش و پرورش داشته‌ایم.

وی درباره همکاری دیگر دستگاه‌های ذیربط در حوزه کارتن‌خواب‌ها و معتادین متجاهر گفت: بهزیستی و دستگاه‌های ذیربط به شهرداری کمکی نمی‌کنند اما با این حال دست یاری و کمک به سوی همه ارگان‌های ذیربط دراز می‌کنم. 

وی در ادامه بر لزوم حفظ احترام کارتن خواب ها تاکید کرد و ادامه داد: پذیرش افراد در گرمخانه ها بر اساس حفظ احترام و حرمت آنها خواهد بود.

تخلیه گرمخانه خاوران تا پایان امسال

در ادامه بازدید خبرنگاران از گرمخانه‌های شهرداری تهران علی‌اکبر انجمنی، شهردار منطقه 15 که خبرنگاران را همراهی می کرد از تخلیه گرمخانه خاوران تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: حداکثر تا پایان امسال براساس دستور شهردار تهران، گرمخانه خاوران به مکان دیگری منتقل می‌شود. 

به گفته وی در حال حاضر در این گرمخانه بیش از 600 نفر از کارتن‌خواب‌ها که 90 درصد آنها معتاد هستند، وجود دارند.

انجمنی ادامه داد: گرمخانه دیگری در مکانی مناسب در حال تکمیل است و همانطور که وعده داده شده بود، تا پایان سال این گرمخانه به آنجا منتقل می‌شود.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: