کد خبر: ۱۳۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 2016December 25
اینکه امروز متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است، می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد
شفا آنلاین:  « پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند.» این اولین باری نیست که این جمله را می‌شنویم. سال‌هاست که کارشناسان مسئله پارازیت‌ها را خطر جدی برای سلامت مردم کشور می‌دانند. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست پیش‌ازاین از خطرناک بودن پارازیت‌ها خبر داده بود. او می‌گفت اینکه امروز متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است، می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  دو سال قبل هم ایرج خسرونیا، رئیس هیئت‌مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران، درباره تاثیر پارازیت‌ها و امواج رادیویی بر بدن گفته بود: «متاسفانه یکی از عوامل ایجاد سرطان در آشپزخانه‌‌ها وجود دارد. استفاده از ماکروویو و آنتن‌هایی که تلفن‌های همراه روی پشت‌بام زده‌اند می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شود. این نکته را هم باید مدنظر قرارداد که تاثیر امواج برای یک نوزاد با یک ورزشکار فرق می‌کند و به فاصله شخص با امواج هم بستگی دارد، ولی هنوز آمار دقیقی از سوی مراکز بهداشتی و درمانی و وزارت بهداشت مبنی بر تاثیر منفی امواج بر جسم منتشرنشده است.»

       کمال‌الدین پیرموذن، عضو سابق هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم پیش از این گفته بود که پس از بررسی اثرات بیولوژیکی امواج رادیویی و میکروموج‌ها (پارازیت‌ها) به این نتیجه رسیده که این امواج ضمن امکان ایجاد سرطان در بافت‌های نرم بدن به تداخل در سیستم هدایت هواپیما، تاثیرات منفی روی مغز و اعصاب، تاثیر منفی روی جنین، عقیم شدن مردان و افزایش دمای بدن می‌انجامد. به گفته پیرموذن، پارازیت اندازها، فرستنده‌های مخابراتی و پست‌های برق فشار قوی دائما در حال انتشار پارازیت با توان بالا هستند و بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی اثرات ناشی از این امواج بر روی بافت‌های زنده انسان‌ها به افزایش آمار مرگ و میر به ویژه در اثر سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی و افزایش تحریکات و ناراحتی‌های عصبی منجر می‌شود.

       با تمام این حرف‌ها تاکنون هیچ فرد یا مسئولی به‌طور مشخص، اعلام نکرده بود که امواج پارازیت سرطان‌زا هستند.

       اما حالا درست چند ماه مانده به پایان کار دولت، دوباره بحث پارازیت‌ها مطرح‌شده است. رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که پارازیت‌ها می‌توانند بر انواعی از سرطان‌ها تاثیر جدی‌ای داشته باشند. به گفته ملک‌زاده مطالعات مختلف نشان داده است که امواج پارازیت واقعا روی سلامتی تاثیر دارند و به‌خصوص می‌تواند اثرات مضری روی نوزادان داشته باشد و همچنین گزارش‌های خیلی جدید می‌گوید که پارازیت‌ها می‌توانند روی برخی از انواع سرطان تاثیر بگذارند.

       معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت   گفت: «هنوز احتیاج است که مطالعات خیلی بیشتری در مورد سرطان انجام شود اما با توجه به مجموعه عوارض دیگری که برای سلامتی دارند، توصیه می‌کنیم از استفاده از پارازیت پرهیز شود.»

       ملک‌زاده به این سوال که شما چه راهکار عملی‌ای برای جلوگیری از پارازیت‌ها انجام می‌دهید، پاسخ داد: «راهکارش این است که از استفاده از پارازیت پرهیز شود. اما این کار ما نیست.»

       او درباره نقش وزارت بهداشت در اقدام عملی علیه استفاده از پارازیت‌ها، گفت: «من به‌عنوان وزارت بهداشت این اظهارنظر را نکرده‌ام. من به‌عنوان یک نفر که از این مطالعات، اطلاع دارد این حرف‌ها را می‌زنم. برای اینکه بدانید وزارت بهداشت چه اقدام عملی‌ای می‌خواهد انجام دهد باید از خود وزیر بهداشت سوال کنید.»

       ملک‌زاده پیش‌ازاین گفته بود: «چون در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند یا خیر، اظهارنظر نمی‌کردیم اما مطالعات اولیه اخیر نشانگر آن است که این امواج و پارازیت‌ها عوارض دارند و در ابتلا به سرطان موثرند.»

       معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: «علاوه بر اینکه امواج و پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، می‌تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد و می‌تواند در شیوع بیشتر سرطان در کشور ما هم تاثیرگذار باشد.»

       به گفته معاون وزیر بهداشت علاوه بر پارازیت‌ها و امواج، گردوغبارها و ریز گردهایی که از کشور عراق می‌آید هم ازجمله عواملی است که در ابتلا به سرطان نقش دارد، اما هنوز میزان تاثیر آن‌ها به‌روشنی معلوم نیست، هنوز مطالعات دقیقی در این زمینه انجام‌نشده است اما مطالعات اولیه نشان می‌دهند که این عوامل در ابتلا به سرطان نقش دارند.

       ملک‌زاده بابیان اینکه سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در ایران است، گفت: «متاسفانه سن شروع سرطان سینه در ایران 18 سال زودتر از سن شیوع این بیماری در کشورهای غرب است، سرطان سینه یکی از معدود سرطان‌های قابل‌درمان است و می‌توان به‌طور کامل آن را درمان کرد.»

       معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: «هم‌اکنون اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور مراکز تحقیقات سرطان سینه‌دارند، سرطان سینه در بانوان بیشتر شایع است، سالانه 85 هزار نفر در کشور به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند، شایع‌ترین نوع سرطان شناخته‌شده سرطان سینه است، درصد کمی از این نوع سرطان در مردان هم شایع است ولی 99 درصد آن در بانوان دیده می‌شود.»

       به گفته او سرطان سینه قابل‌درمان و قابل‌پیشگیری است، اساس کار هم زود تشخیص دادن آن است، علت ابتلا به سرطان سینه به‌دقت روشن نیست اما سبک زندگی در بروز آن نقش دارد، چاقی مهم‌ترین دلیل ابتلا به سرطان سینه است.

       معاون وزیر بهداشت گفت:‌ «چاقی و وزن بالا در بانوان اکنون به همه‌گیری تبدیل‌شده، وزن بالا یک تهدید جدی برای بانوان است و برای پیگیری از ابتلا به سرطان سینه باید فرایند چاقی کنترل و پایش شود.»

       ملک‌زاده ادامه داد: «‌عوامل ژنتیک و خانوادگی هم در ابتلا به سرطان سینه تاثیر دارد و نقش ازدواج‌های فامیلی هم در ابتلا به این نوع سرطان نباید نادیده گرفت، ازدواج فامیلی می‌تواند به سرطان سینه منجر شود، این بیماری البته در سنین جوانی بیشتر دیده می‌شود و این قابل‌بررسی است.» او درباره مباحثی که پیرامون سونامی سرطان گفته می‌شود، گفت: «شیوع سرطان در ایران بیشتر از سایر کشورها نیست، اینکه گفته می‌شود سونامی سرطان به راه افتاده را تائید نمی‌کنیم، متوسط ابتلا به سرطان در کشور ما حتی از کشورهای همسایه هم کمتر است، بنا براین سونامی سرطان پذیرفته‌شده نیست، سرطان در کشور ما با آهنگ کندی در حال افرایش است.» به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزایش متوسط سن و پیرتر شدن جمعیت در کشورمان هم می تواند عاملی باشد که شمار افراد مبتلا به سرطان را بیشتر نشان دهد، سرطان اصولا بیماری افراد مسن است، امروز با انجام تحقیقات و فعالیت در حوزه سلامت سرطان‌ها بیشتر تشخیص داده می‌شود و بیشتر دیده می‌شود بنابراین همه احساس می‌کنند که شمار افراد مبتلا افزایش‌یافته است، 50 درصد از این سرطان‌ها هم قابل‌درمان است.
برچسب ها: پارازیت ، سرطان ، استرس ، آلودگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: