تنوع آسیبهای اجتماعی و گسترگی حوزههای اجتماعی میطلبد حوزهها به کارگروههای کوچکتر تبدیل شوند و هرکارگروه هم به شکل تخصصی در حوزه خود مطالعه و فعالیت کند. اعتیاد یکی از این زیرشاخهها است و اعتیاد زنان و کودکان هم معضلی جداگانه است.
شفا انلاین:بهزیستی هم در این راستا اقدام به افتتاح
مراکز ترک اعتیاد کودکان کرد. اولین مرکز ترک اعتیاد کودکان هم با توجه به
نیاز استان در سیستان و بلوچستان راهاندازی شد. جمعیت معتادان نوجوان،
جمعیتی پنهان است و معمولا اعتیاد این گروه حتی از سوی خانوادههایشان هم
دیر تشخیص داده میشود و از آنجا که هنوز غربالگری در مدارس برای سنجش
وضعیت اعتیاد وجود ندارد، اعتیاد بسیاری از آنها پس از رسیدنشان به سن
جوانی یا میانسالی به چشم جامعه میآید.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل از سپید اما آمارها نشان میدهد که گرایش
نوجوانان به خصوص نوجوانان تهرانی به رفتارهای پر خطر افزایش یافته است.
آمارها حاکی از این است که درصد زیادی از نوجوانان سیگار را در دوره اول
دبیرستان تجربه میکنند. 54درصد پسران و 1/49 درصد دختران تجربه قلیان
،5/38 درصد پسران و 32 درصد دختران هم تجربه سیگار کشیدن دارند.
همچنین
تجربه مصرف کراک و هروئین هر یک با 5/1 درصد، مصرف کوکایین با 2 درصد،
متادون 9/2 و تریاک 3/3 درصد به ترتیب کمترین میزان شیوع رفتارهای پرخطر
را در میان دانش آموزان مورد بررسی داشتند. سیاستها آموزش پرورش در مورد
برخورد با رفتارهای پرخطر کمی چراغ خاموش است. اردیبهشتماه سال 93،
پیشنویس سند راهبردی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان باهدف ایجاد
وحدت رویه، تعیین اهداف کلان، طراحی سیاستهای اجرایی، طراحی استراتژیها و
ترسیم چشمانداز درزمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، تدوین شد. در این
راستا بهزیستی اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به «نماد»
برای کمک به دانش آموزان در معرض آسیبهای اجتماعی را به اجرا درآورد.
حبیبالله
مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره افتتاح مراکز ترک
اعتیاد کودکان و طرح نماد که با محوریت وزارت آموزشوپرورش و ائتلاف چند
دستگاه دیگر بهمنظور ارتقای سلامت اجتماعی دانش آموزان طراحیشده است،
گفت: «مطالعات و آمارهایی که توسط کارشناسان این حوزه منتشر میشود .نقش
زیادی روی سیاستهای ما دارد. ما مدام آمارها و تغییرات را رصد میکنیم.
بنده معتقدم مشاوره و مددکاری نقش بسزایی دارد. اگر فرهنگ مشاوره گرفتن از
متخصصین، بین والدین و مربیان جا بیفتد موفقیت بزرگی در این زمینه خواهیم
داشت. مددکاری در ایران نوپا است.مددکاری اجتماعی در دنیا یک قرن سابقه
دارد اما ما در کشورمان بهتازگی به این طرح ورود کردهایم.»
او
درباره نقش مشاوره و مددکاری اجتماعی در برطرف کردن مشکلات مختلف دانش
آموزان درزمینههای گوناگون افزود: «طرح نماد با همکاری دستاندرکاران
آموزشوپرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامهریزی، بنیاد برکت و
بهزیستی انجام میشود .
سیاست اصلی آن شناسایی و کمک به دانش آموزان در معرض
آسیبهایی مانند خشونت یا اعتیاد است تا در صورت لزوم، مداخلات مناسب برای
آنان انجام شود.» مسعودی فرید در این زمینه گفت:«هرچند طرحهایی مانند
نماد بهنوعی مددکاری اجتماعی برای دانش آموزان به شمار میآید، اما
دانشگاهها و گروههای دپارتمانهای مددکاری اجتماعی نیز باید نگاه خود را
تغییر دهند و به سمت مددکاری اجتماعی تخصصی بروند به آن معنا که گرایشهای
مختلف مددکاری اجتماعی مقاطع تحصیلی، مددکاری اجتماعی در زندانها و
مددکاری اجتماعی در محیط خانواده ایجاد شود.»
وی
در این مورد افزود:«هرسال تعداد زیادی از کودکان با کمک آموزشوپرورش به
مدارس بازگردانده میشوند. مراکز ترک اعتیاد کودکان باهدف تخصصیتر کار
کردن افتتاح شد که در حال حاضر این مراکز در دو استان ایجادشده است.
مهمترین سیاست ما در این مراکز این است که کودکان و نوجوانان بعد از خارج
شدن از این مراکز علاوه بر سلامت جسم و روان حرفهای بیاموزند. ما در حال
شناسایی توانمندی آنها هستیم و سعی میکنیم کودکانی که از بهزیستی خارج
میشوند به سازمان فنی و حرفهای معرفی شوند.» او در مورد طرح نماد گفت:
«تفاهمنامه همکاری بین دستگاههای مربوطه برای اجرای این طرح سال گذشته ،
امضا شد و اکنون در مرحله تدوین محتوا، روش کار و دستورالعملها هستیم.»
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: «در این طرح، آموزشهای
پیشگیرانه از آسیبهای اجتماعی مانند آموزش مهارتهای زندگی و مدیریت خشم
به دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی ارائه میشود.» مسعودی فرید
گفت: «همچنین در صورت نیاز مداخلات بهنگام و مداخلات اورژانس اجتماعی برای
دانش آموزان در معرض آسیبهای اجتماعی انجام میشود.»
او یادآور شد:«
امسال طرح نماد بهصورت آزمایشی در پنج استان کشور اجرا میشود و
پسازاینکه توانستیم پاسخمان را از این طرح بگیریم آن را در تمام استانها
عملی خواهیم کرد. مسئولین بهزیستی و آموزشوپرورش در مورد این مسئله بسیار
حساسند و برنامههای تدوینشدهای در این زمینه دارند. ما یکلحظه هم از پا
نمینشینیم و ارزشیابی از این طرح را روزبهروز رصد میکنیم تا در صورت
موفقیت آن را در تمام استانها عملی کنیم. در مراحل بعدی این طرح برای همه
استانها اجرایی میشود.هرچند اجرای این طرح تا حدودی میتواند آسیبها را
کاهش دهد اما آنگونه که معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز تاکید کرده
است طرحهایی ازایندست بهتنهایی نمیتواند موثر باشد. بیشتر
آسیبهایی که ما نوجوانان ما میبینند از ناحیه خانوادههای بد سرپرست است.
میتوان گفت حتی بالا رفتن آمار طلاق روی این معضل اجتماعی تاثیر میگذارد
به همین روی ما به شکل موازی روی پایین آوردن آمار طلاق اصرار داریم.»