کد خبر: ۱۳۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 18
رشد شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی روی ازدواج هم اثر گذاشته است و در سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده سایت‌هایی بوده ایم که به گفته خودشان در راستای همسریابی فعالیت می‌کنند.
شفاآنلاین>اجتماعی> یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه وجود مراکز همسریابی و همسان‌گزینی ضروری است، عنوان کرده که شرط مجوز دادن به مراکز جدید همسریابی رضایت بخش بودن نتیجه فعالیت تنها مرکز قانونی در این زمینه است.

به گزارش شفاآنلاین، محمد رضا رستمی در حالی این اظهار نظر را انجام داده است که در کنار تنها مرکز همسریابی قانونی یا آن‌طور که مسئولان می‌گویند مرکز همسان‌گزینی، تعداد قابل توجهی مراکز همسریابی غیر قانونی فعالیت می‌کنند که علاوه بر داشتن گردش مالی بالا در مواردی اخباری درباره وقوع سوء استفاده در این مراکز و سایت‌ها منتشر شده است.

۱۲ میلیون دختر و پسر ایرانی هرگز ازدواج نکرده‌ اند که این آمار مربوط به پسران تا سن ۳۵ سال و دختران تا سن ۳۰ سال می‌شود. البته این آمار از سن ۳۵ سالگی تا ۵۰ سالگی به ۵/۱ میلیون نفر تنزل پیدا می‌کند و بعد از ۵۰ سالگی به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد. این آخرین آماری است که در مورد تعداد جوانان در سن ازدواج و آنان که به تجرد قطعی رسیده‌ اند، منتشر شده است. کارشناسان در تحلیل این آمار دو دسته می‌شوند: آنهایی که معتقدند این جوانان به دلیل اینکه نمی‌توانند ازدواج کنند، مجرد باقی مانده‌اند و برخی کارشناسان ازدواج نکردن این جوانان را خواست خود آنها می‌دانند و معتقدند این جمعیت نمی‌خواهند ازدواج کنند. اما دلیل هرچه باشد باید اعتراف کرد که روش‌های سنتی و رایج جامعه در مورد ازدواج متحول شده است و دست کم بخشی از جامعه و شاید همین جوانان دوست ندارند با روش‌های قدیمی و مرسوم ازدواج کنند. رشد شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی روی ازدواج هم اثر گذاشته است و در سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده سایت‌هایی بوده ایم که به گفته خودشان در راستای همسریابی فعالیت می‌کنند. بر اساس قانون فعالیت سایت‌های صیغه یابی در کشور قانونی نیست و هیچ ارگان و یا سازمانی به موسسات و یا سایت‌ها وگروه‌های مجازی در این حوزه مجوزی اعطا نکرده است. این سایت‌ها مدعی هستند برای آقایان و خانم‌هایی که امکان ازدواج دائم نداشته اما تمایل به ازدواج موقت براساس موازین شرعی دارند، فعالیت می‌کنند. مدیران این سایت‌ها، بابت در اختیار گذاشتن اطلاعات بین طرفین و ایجاد آشنایی و تعیین قرار مبلغی از ۱۰ هزار تا یک میلیون تومان پورسانت دریافت می‌کنند. براساس آخرین آمارها، چیزی در حدود ۳۵۰ سایت در زمینه همسریابی درحال فعالیتند.

گردش مالی میلیاردی سایت‌های همسرگزینی

می‌توانید تصور کنید گردش مالی روزانه یک سایت همسریابی روزانه ۱۲ میلیون تومان باشد؟ این رقم را مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۲ اعلام کرده است.بحث سایت‌های همسریابی از چند سال پیش داغ شده و چند وقت یک بار شایعاتی مبنی بر قانونی بودن آنها به گوش می‌رسد. این گزارش می‌گوید، عمده سایت‌های همسریابی فقط مکان‌هایی برای دوستیابی و در برخی موارد روابط نامشروع هستند. همچنین فقط از خرید و فروش اطلاعات افراد به یکدیگر گاه درآمدهای میلیاردی دارند. در بخشی از این گزارش در این باره چنین آمده است: «در برخی موارد بررسی شده که به حکم قضائی پرینت حساب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، رقم‌های خیلی سنگین و با تراکنش مالی زیاد و حتی میلیاردی جابه‌جا می‌شد. مثلا تراکنش مالی در یکی از سایت‌ها روزانه حدود ۱۲ میلیون تومان بود.» براساس آمارهای مرکز آمار ایران، از مجموع کاربران اینترنت کشور، ۱/۵۸ درصد مرد و ۹/۴۱ درصد زن هستند. همچنین در سال ۱۳۸۹ کاربران اینترنت مرد، ۶/۱۶ درصد کل جمعیت مردان و کاربران زن، ۷/۱۲ درصد کل جمعیت زنان کشور را به خود اختصاص داده‌اند. ۵/۵۴ درصد کاربران تحصیلات عالی و ۹/۳۴ درصد در مقطع دبیرستان به سر می‌برند. استفاده از اینترنت در جامعه جوان ایرانی به طور ویژه ای به سوی دوستیابی و روابط دو جنس مخالف میل کرده است و البته سایت‌های دوستیابی در ردیف سایت‌های پرمراجعه قرار دارد. براساس آخرین گزارشات از یک سایت همسان‌گزینی که دارای مجوز است، تاکنون ۱۶ هزار و۵۰۰ نفر در بخش همسان‌گزینی سایت تبیان اطلاعات خود را ثبت کرده اند و ۱۴۰ ازدواج انجام شده است.

صدور مجوز مراکز همسریابی!

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد نتیجه عملکرد مراکز همسان‌گزینی و همسریابی دارای مجوز گفت: این مساله موضوع مهم و جدی است، اکنون تنها یک مرکز به صورت نمونه و پایلوت با همکاری وزارت ورزش و جوانان در این زمینه شروع به کار کرده است که با توجه به پیشرفتی که در کارشان داشتند، نتیجه آن در شروع کار مطلوب بوده است. محمدرضا رستمی ادامه داد: در حال حاضر پایش ماندگاری ازدواج‌هایی که از راه این مرکز شکل گرفته در حال انجام است که احتمالا تا پایان سال اعلام می‌شود. او افزود: با توجه به شرایطی که جامعه با آن روبه‌روست و تقاضایی که میان جوانان وجود دارد، بودن این مراکز ضروری است، حتی خانواده‌ها نیز برای معرفی گزینه‌های مناسب ازدواج با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، خانوادگی، روانشناختی و... به این گونه مراکز نیاز دارند، چرا که این مراکز می‌توانند در مسائل ذکرشده تسهیلگر باشند. رستمی اظهار کرد: البته تا زمانی که نتیجه عملی این مرکز را احصا نکنیم و موثر و مفید بودن این اقدام را در عمل نسنجیم به هیچ مرکز دیگری مجوز داده نخواهد شد، همچنین براساس عملکرد این مرکز آیین نامه‌ای تهیه خواهد شد که در آن آسیب‌شناسی این مرکز و عملکرد آن در نظر گرفته می‌شود و براساس آن یک آیین نامه صدور مجوز برای مراکز همسان‌گزینی و همسان یابی تا سال آینده تدوین می‌شود.

آسیب شبکه‌های مجازی بیشتر است

یک استاد دانشگاه در مورد سایت‌های همسریابی و همسان‌گزینی  می‌گوید: باید توجه داشت که فضای مجازی روز به‌ روز رشد می‌کند و قابل محدود کردن هم نیست و ما باید آن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم؛ نه می‌توان منکر وجود آن شد و برای حذفش تلاش نمود و نه می‌توان با آن مبارزه کرد. داشتن دستگاه ویدئو یک زمانی ممنوع بود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته می‌شد و حالا با ماهواره چنین رفتاری می‌شود. این امری طبیعی است که تکنولوژی توقف نمی‌کند؛ دیروز ویدئو، امروز ماهواره و اگر فردا با چیز دیگری مقابله کنیم، این مقابله به شکست منجر می‌شود. اینترنت و فضای مجازی مانند سایر مسائل یادشده، ابزار هستند و باید ابتدا آن را بپذیریم و بعد با تدبیر و عقلانیت و همچنین روش‌های علمی، باید دید که چطور می‌توان از این ابزار به بهترین شکل استفاده کرد. محمد زاهدی اصل در ادامه اظهار می‌کند: نباید انتظار داشت همسرگزینی امروز مانند همسرگزینی دیروز باشد. در گذشته برای پسران همسری انتخاب می‌شد و پسر و دختر تا شب عروسی همدیگر را نمی‌دیدند. این مساله متحول شده و فرزندان ما به طور غالب خودشان دست به انتخاب می‌زنند و این امر روز ‌به‌ روز شایع‌تر می‌شود. ما هم باید به این انتخاب که مسائل و ابزار مختلفی در آن دخیل است، کمک کنیم. این کارشناس مسائل اجتماعی در پایان خاطرنشان می‌کند: این وسایل ارتباطی هم می‌تواند آسیب برساند و هم نرساند. این آسیب رساندن یا نرساندن به نوع استفاده ما از آنها بستگی دارد. به نظر می‌رسد آسیب فضای مجازی در ایران بالاتر از سود آن باشد. آسیب زمانی مطرح می‌شود که فضای مجازی، به صورت مطلق وارد و تنها وسیله مبادله اطلاعات شود.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: