کد خبر: ۱۳۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
گلایه‌ در مورد غذای بیمارستان‌ها کم نیست اما با این حال بسیاری معتقدند که در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی برای ارتقا تغذیه بیمارستانی برداشته شده است
شفا آنلاین:با این حال رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا می‌گوید: «هزینه غذای بیمارستان‌های وزارت بهداشت حدود هزار و 560 میلیارد تومان در سال است که اگر بیمارستان‌های خصوصی، بیمارستان‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح را به آن اضافه کنیم؛ حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود.»

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  عبدالرضا نوروزی معتقد است که با وجود این هزینه چرا باید غذای بیمارستان‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد؟

       همچنین علی ماهر، معاون فنی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت می‌گوید: «سال‌های گذشته، گلایه‌ها خیلی زیاد بود اما از 5 سال گذشته که برنامه ارتقا تغذیه بیمارستانی در بیمارستان‌ها در معاونت درمان شروع شد، کیفیت تغذیه بیمارستان‌ها روزبه‌روز بهتر شد. بعد از طرح تحول سلامت نیز این مسئله در کنار ارتقا کیفیت هتلینگ توجه شد.»

       او با بیان اینکه برای اولین‌بار از استانداردهای تغذیه‌ای بیمارستانی رونمایی شده است، تاکید می‌کند: «در کنترل تغذیه بیمارستان‌ها فعالیت‌های دائمی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. با این حال در کنار طرح تحول، به دلیل تاخیر پرداخت بیمه‌ها به بیمارستان‌ها، بر تغذیه تاثیر گذاشته است. البته ما تلاش می‌کنیم که این قسمت کمترین آسیب را ببیند و کیفیت آن روز‌به روز ارتقا یابد.»

78 درصد بیماران سرطانی دچار سوتغذیه هستند
       عبدالرضا نوروزی، رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا با تاکید بر اینکه تغذیه در روند درمان بیماران خاص تاثیر بسزایی دارد، می‌گوید: «در حال حاضر گران‌ترین درمان‌ها برای بیماران سرطانی است اما متاسفانه حدود 78 درصد بیماران سرطانی کشورمان دچار سوتغذیه هستند.»

       او ادامه می‌دهد: «شایع‌ترین سرطان در کشورمان سرطان دستگاه‌های گوارشی از جمله سرطان مری، معده یا روده بزرگ است. این سرطان‌ها بیشترین میزان کاهش وزن و سوتغذیه را به همراه دارند.»

       نوروزی درباره تاثیرات سوتغذیه در روند درمان بیماران خاص توضیح می‌دهد: «بیمار سرطانی را در نظر بگیرید که 15 کیلو کاهش وزن داشته و این کاهش وزن تنها در ظاهر نیست. این بیمار حجم عضلات قلبش ضعیف‌تر شده یا عضلات تنفسی‌اش تحلیل رفته‌اند در حالی که ما این موارد را نمی‌بینیم. همه این موارد باعث می‌شود که او نتواند درد درمان‌های خود را تحمل کند و با وجود هزینه‌هایی که می‌کند در نهایت این هزینه‌ها جواب نمی‌دهد.»

       رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا با بیان اینکه تاثیرات تغذیه در بیماران بستری در بخش‌ مراقبت‌ها ویژه نیز همین‌طور است، تصریح می‌کند: «این بیمارها به دلیل شرایط سخت‌شان نمی‌توانند غذا بخورند. بیمار آی‌سی‌یو شبی 3 میلیون تومان هزینه دارد. غذای این بیماران باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد زیرا غذای آنها غذای عادی نیست که بتوان در آشپزخانه تهیه کرد. غذاهای مخصوصی که تکنولوژی بسیار بالایی دارد. در حال حاضر یکی تا دو شرکت در کشور به این تکنولوژی دست پیدا کرده‌اند. البته تولید آنها کافی نیست و نیاز به واردات وجود دارد.»

       نوروزی با بیان اینکه وضعیت تغذیه بالینی کشور اصلا خوب نیست، می‌گوید: «در رشته‌های مختلف پزشکی مانند تخصص قلب و ... با دنیا فاصله خیلی کم است؛ در حالی که در حوزه تغذیه بالینی ما 15 سال با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی فاصله داریم.»

       او با بررسی وضعیت تغذیه کشور در قاره آسیا می‌گوید: «در قاره آسیا کشور ما وضعیت خیلی متفاوتی دارد. کشورهایی مانند اندونزی و فیلیپین که از نظر اقتصادی وضعیت‌پایین‌تری دارند، از نظر تغذیه بالینی از ما خیلی بالاتر هستند. از طرفی کشورهای دیگری مانند چین که سرعت رشد اقتصادی‌شان بالاست، وضعیت تغذیه بالینی‌شان از ما خیلی بدتر است. به طور کلی می‌توان گفت کشور ما در آسیا متوسط رو به پایین است.»

       نوروزی با اشاره به اقدامات اخیر وزارت بهداشت به غربال‌گری بیماران اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «در 5 سال اخیر فعالیت‌های بسیاری از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت صورت گرفته که می‌توان به اجباری شدن غربال‌گری تغذیه بیماران اشاره کرد. از 3 سال پیش، هر بیماری که در بیمارستان بستری می‌شود از سوی پزشکان و پرستاران فرم‌هایی تهیه می‌شود که بیماران را غربال می‌کنند. همچنین استانداردهای آشپزخانه‌ای بیمارستان‌هایمان در سطح ابتدایی تهیه شده است. مخصوصا در 3 سال پیش استانداردی در این خصوص وجود نداشت و بیمارستان با شرکتی قرار داد می‌بست یا خودشان غذایی تهیه می‌کردند که یا شور و بی‌نمک بود یا پرچرب بود. استانداردهای اولیه اصلا مشخص نبود.»

       به گفته رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا در حال حاضر 24 درصد بیمارهای بستری‌شده در بخش‌های عادی دچار سوتغذیه متوسط و شدید هستند. همچنین نزدیک 56 درصد بیمارهای بستری در بخش‌های ویژه سوءتغذیه دارند. او درباره پیامدهای بی‌توجهی به این مسئله، یادآوری می‌کند: «اولا میزان مرگ‌و میر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بالا می‌رود. ثانیا باعث می‌شود میزان زمان بستری‌ بیمار بیشتر شود که همین مسئله باعث افزایش هزینه‌ها برای بیمار و بیمه‌ها و ... می‌شود.»

70 درصد ایرانی‌ها سوء تغذیه دارند
       بسیاری از فعالان حوزه تغذیه بر این اعتقاد هستند که این روزها سوءتغذیه تنها به مسئله کم‌خوری و لاغری اطلاق نمی‌شود بلکه سو تغذیه در افرادی که وزن طبیعی یا حتی چاقی هم دارند؛ دیده می‌شود. مهدی شادنوش، دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین‌المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا می‌گوید: «70 درصد مردم کشورمان دچار سوء تغذیه از دو نوع کم خوری یا پرخوری هستند.»

       او توضیح می‌دهد:«متاسفانه رفتن به رستوران و استفاده از فست‌فودها (غذاهای آماده) یکی از تفریحات جامعه شده است درحالی‌که تغذیه سالم مردم یکی از دغدغه‌های نظام سلامت به شمار می‌آید.»

       شادنوش می‌گوید: «تغذیه نامناسب یکی از عوامل بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های کلیوی است .تغذیه ، آنقدر مهم است که حتی نباید از نقش آن در حوادث ترافیکی غافل شد؛ بطور مثال مردم باید بدانند که چه مدت بعد از غذا خوردن می‌توانند رانندگی کنند تا تمرکز لازم را داشته باشند.»

       او ادامه می‌دهد: «بسیاری از زمینه‌های پیشگیری از بیماری‌ها را با یک تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی می‌توان فراهم کرد.

       دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین‌المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا همچنین به بی‌تحرکی هم اشاره می‌کند که در کنار عادات بد غذایی، سلامت افراد جامعه را به خطر انداخته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: