کد خبر: ۱۳۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 10
روش‌های نوین و جدید در ویرایش ژنوم و دستکار‌ی ژنتیکی که علم نوپایی در دنیا است به ما فرصت می‌دهد تا در زمینه تحقیقات پزشکی و اقتصاد دانش‌ بنیان گام‌های خوبی برداریم.
ایران در زمینه پیوند مغز و استخوان در بیماران تالاسمی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و رتبه دوم منطقه را از آن خود کرده است.

یه گزارش شفا آنلاین،مریم کبیرسلمانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری عنوان کرد: روش‌های نوین و جدید در ویرایش ژنوم و دستکار‌ی ژنتیکی که علم نوپایی در دنیا است به ما فرصت می‌دهد تا در زمینه تحقیقات پزشکی و اقتصاد دانش‌ بنیان گام‌های خوبی برداریم.

وی ادامه داد: اگر زود بجنبیم می‌توانیم با دنیا پیش برویم و از آنجایی که آمار بیماری‌های صعب‌العلاج نادر ناشی از ازدواج فامیلی در کشور ما زیاد است و درمان قطعی آنها نیاز به اصلاح ژن دارد باید در توسعه این مسیر بکوشیم.

کبیرسلمانی با بیان اینکه بیماران ژنتیکی تا آخر عمر مجبور به دریافت دارو هستند، افزود: این افراد درگیر عوارض گوناگونی چون هزینه‌های درمان و هزینه‌های روانی بوده که بر دوش خانواده و دولت سنگینی می‌کند. با این حال، از طریق ژن درمانی می‌توان مشکل درمان و اقتصاد درمان را مرتفع کرد.

دبیر علمی سنپزیوم ژنتیک و سلول‌‌های بنیادی افزود: به عنوان مثال در بیماری تالاسمی یکی از مشکلات ایجاد شده بیماری واگیردار ناشی از فرآورده‌های خونی، هزینه‌های بالای درمان و عمر کوتاه بیماران است. این در حالی است که با بر طرف کردن نقص ژنتیکی نیاز به درمان‌های دوره‌ای طولانی مدت نداریم و می‌توان با بهره‌مندی از این روش نوین جلوی حجم زیادی از واردات و خروج ارز از کشور را گرفت.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم بخش سلولی مولکولی را راه‌اندازی کنیم به سرعت می‌توانیم به کشورهای همسایه انتقال دانش، تکنولوژی پیوند مغز و استخوان و گردش‌گرایی سلامت و درآمد‌زایی را داشته باشیم زیرا دوره درمان این بیماری، دریافت دارو، درمان‌های مستقیم و قبل و بعد آن حدود پنج ماه است که در این مدت گردشگری سلامت رشد خوبی را خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: یکی از چالش‌های ما در ایجاد روش‌های جدید آزمایشگاه جهت مطالعات حیوانی، تعداد کم بیماران، تجهیزات آزمایشگاهی و از همه مهم‌تر فاصله بین صنعت و دانشگاه‌ها است که امیدواریم با اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها از سوی متولیان شاهد اقدامات خوبی در این حوزه باشیم.

کبیر سلمانی افزود: روش‌های نوین در ویرایش ژنوم و سلول درمانی در سمپزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی مطرح شد و امیدواریم علم ژن درمانی با توانمندی محققان و با توجه به نوپا بودن این علم در جهان پیشرفت خوبی در کشور داشته باشد.

وی بیان کرد: خوشبختانه وضعیت مهندسی سلولی ایران مطلوب است و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه داریم اما برای ورود به بازار و در قسمت تحقیقات بازار فاصله زیادی به چشم می‌خورد.

کبیر سلمانی اظهار داشت: برای توسعه سلول درمانی، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی باید دست به کار شوند زیرا سرمایه‌های دولتی و مراکز نوپا دانش بنیان نمی‌توانند حمایت‌های لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: امروزه سرمایه‌گذاری بین‌المللی و تمرکز شرکت‌های بزرگ دنیا با آینده‌نگری مطلوب روی ژن درمانی است و امیدواریم سرمایه‌گذاران کشور ما نیز در این عرصه عقب نمانند.

وی بحث ژن درمانی را جزو پنج واقعه بزرگ 2016 مطرح کرد و افزود: امیدواریم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط محققان مجرب شاهد مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان و محققان ایرانی در این عرصه و همچنین ارائه هر چه بیشتر خدمات علمی، آموزشی و پزشکی به هموطنانمان باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: