کد خبر: ۱۳۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
سعید شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مورد وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها و سینماها به مسئولین این حوزه اخطار داد.
شفا آنلاین:  سعید شریف‌زاده در این مورد گفت: «در بیمارستان‌ها افراد ناتوان حضور دارند که در زمان بروز حادثه یا حریق نمی‌توانند به خودشان کمک کنند. این موضوع مشکلی است که شامل 90 درصد این مجموعه‌هاست. مراکز آموزشی هم جزو این دسته قرار می‌گیرند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید به‌عنوان نمونه در کارگاه‌های آموزشی دانشگاه تهران خطرات بالقوه‌ای وجود دارد که چندی پیش در کارگاه دانشگاه طراحی و معماری اره‌های بدون حفاظ براثر پرت شدن ترکش، باعث آسیبی جدی به چشم دانشجویان شد.»


وی بابیان اینکه در برخی حوادث حتی امکان قطع عضوهای بدن نیز وجود دارد، اظهار کرد: «به‌عنوان‌مثال در مقطع دکترای تخصصی در دانشگاه تربیت مدرس متاسفانه انفجار کپسول هیدروژن که متعلق به 45 سال پیش بود، باعث مرگ یک دانشجو در سال پایانی تحصیلش شد. همچنین خانم دستیار نیز در این حادثه از ناحیه هر دو چشم نابینا شد. تعویض این وسایل به‌هیچ‌عنوان هزینه‌بر نیست، اما مسئولان اعتقادی به خرید و تغییر لوازم جدید ندارند.»


شریف‌زاده بابیان اینکه متاسفانه سینماهای شهر تهران نیز از شرایط خوبی به لحاظ ایمنی برخوردار نیستند، ادامه داد:«سینماها جزو بخش خصوصی محسوب می‌شوند و وزارت ارشاد هم دراین‌باره با ما همکاری داشته است، اما مالکان سینماها می‌گویند که ما بودجه نداریم و اگر وزارتخانه بودجه‌ای را دراین‌باره تخصیص دهد، نسبت به این کار اقدام خواهیم کرد. اگر مجموعه‌ها اعم از خدماتی و رفاهی ذاتا اعتقادی به ایمنی نداشته باشند، کاری از پیش نخواهد رفت. حتی برخی مراکز با تغییر کاربری پله‌های فرار به کافه تریا یا غذای فوری برای افزایش سرمایه باعث به خطر افتادن جان بسیاری از انسان‌ها در مواقع اضطرار شده‌اند».


این مسئول سال گذشته در خصوص وضعیت ایمنی سه پردیس سینمایی آزادی، ملت و زندگی که به دلیل رعایت نکردن ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی اخطار داد و گفت: «در برخی سالن‌های سینما آزادی مشکلاتی وجود دارد به‌گونه‌ای که بر اساس دستورالعمل‌های ایمنی باید در سالن‌های این سینما یک ردیف صندلی که در حاشیه دیوار به‌صورت اضافه‌تر جانمایی شده حذف شود تا به هنگام بروز خطر، راهی برای فرار مردم وجود داشته باشد».


از سال گذشته که بعضی اعضای شورای شهر روی وضعیت ایمنی حساسیت نشان دادند این بحث بارها مطرح شد اما بین حرف‌های صاحبان سینما و معترضین به وضعیت ایمنی سینماها تناقضاتی وجود دارد. درحالی‌که بارها گفته‌شده است که تمامی پردیس‌های سینمایی، ‌جز یکی، دوتا از آن‌ها نظیر پردیس کیان در نعمت‌آباد، از مجوز دائمی آتش‌نشانی برخوردار نیستند و با مجوز موقت به فعالیت ادامه می‌دهند. مسئولین سینما ادعا می‌کنند که این گفته‌ها اشتباه است و این تناقضات بین ادعای صاحبان سینما و آتش‌نشانی به دلیل تغییر استانداردهای آتش‌نشانی است.
نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مبنی بر ایمن‌نبودن بعضی از سالن‌های سینما توضیح داد:«سینماها زیر نظر وزارت ارشاد اداره می‌شوند‌ اگر سالنی ایمنی نداشته باشد‌، این کمیسیون مجوز بازماندن و ادامه فعالیت آن را نمی‌دهد. البته حساب پردیس‌های سینمایی جدا است. پردیس‌ها در کانال خود شهرداری هستند و هر سالنی براساس پایان‌کاری که دارد فعالیت می‌کند. بنابراین اگر مشکلی باشد‌، از طرف خود شهرداری حل می‌شود.»
بابک شکوفی، معماری که طراح پردیس سینمایی آزادی در این موردمی‌گوید: « چند مولفه اصلی ایمنی یک سالن سینما را فراهم می‌کند. اولین مولفه شرایط سازه‌ای سالن است. چون سالن سینما، تجمع افراد را در پی دارد، به‌لحاظ سازه‌ای باید در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاوم باشد و ساختمان درست طراحی و اجرا شده باشد. سینما در طبقه‌بندی فضای تجمع تراکمی محسوب می‌شود که باید در آن ضوابط آتش‌نشانی به‌دقت رعایت شده باشد. مثلا تعداد درهای خروجی و عرض درها، مسیری که به فضای آزاد بیرون منتهی می‌شود، همه از نکات مهم هستند. در درجه بعدی، آرایش خود سالن، ردیف صندلی‌ها، فواصل صندلی‌ها، عرض صندلی‌ها و راهروها اهمیت دارند. مواد و مصالحی که در ساخت جداره بیرونی فضای سالن استفاده می‌شود نیز باید اجناس مقاومی در برابر آتش‌سوزی باشند. سالن باید مجهز به آبفشان باشد و همچنین مجهز به سیستم اعلام حریق.» برخلاف شنیده‌ها درباره اوضاع ناامن پردیس آزادی اما معمار آن می‌گوید: «در این پردیس، ضوابط آتش‌نشانی تماما رعایت شده است. ازجمله اینکه دو مسیر فرار اصلی در این پردیس تعبیه شده است. یک مسیر شمالی و یک مسیر جنوبی»
مهداد جاویدی‌نژاد، معمار پردیس سینمایی کورش درباره وضعیت ایمنی این مرکز تفریحی می‌گوید: «ایمنی سالن‌ها ضوابط و مقرراتی تعریف‌شده دارد که شامل تعداد درهای خروج، عرض معابر، نحوه دسترسی به درهای خروج، سیستم‌های اطفای‌حریق می‌شود. ما در ساخت پردیس سینمایی کورش تلاش کردیم سالن‌ها را بالاتر از استاندارد رایج بسازیم.»
برچسب ها: سینما ، بیمارستان ، پایتخت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: