کد خبر: ۱۳۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد:
ابتکار با بیان اینکه در کل آمار بیماران تنفسی کاهش پیدا کرده است، گفت: سال 94 در 48 ساعت اولیه 13 هزار و 710 نفر و در سال 95 در 48 ساعت اولیه بارندگی تنها هزار و 908 نفر به بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی مراجعه کردند در واقع به عبارتی از حدود 14 هزار به حدود 2 هزار نفر رسیده است.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گرده گیاه کنوکارپوس را علت بروز مشکلات تنفسی در نخستین بارش خوزستان خواند وگفت: خوشبختانه در پی اقدامات پیشگیرانه سازمان محیط زیست شاهد کاهش بیماران تنفسی از ۱۴ هزار در سال ۹۴ به ۲ هزار نفر در سال جاری بودیم.

به گزارش شفاآنلاین،معصومه ابتکار ، در واکنش به وضعیت مردم خوزستان پس از بارش‌های اسیدی با تاکید بر اینکه مردم خوزستان و مشکلات آنها در اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند، گفت: از آغاز به کار دولت یازدهم برای کاهش بیماری‌های تنفسی ناشی از باران اقداماتی انجام گرفته، متاسفانه هر سال با بارش نخستین باران پاییزی ده ها هزار نفر و حتی در یک سال 30 هزار نفر به بیمارستان مراجعه کردند زیرا  شرایط برای تعدادی از شهروندان وخیم می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با یادآوری بررسی‌ها و مطالعات و کارهای اجرایی که سازمان حفاظت محیط زیست از سال 93 شروع کرده است، تصریح کرد:  بر مبنای این اقدامات تمام زمینه‌های ایجاد بیماری تنفسی با دستگاه های مرتبط در سطح استان پایش و کنترل شد، از سال گذشته جمع بندی‌هایی هم در این زمینه صورت گرفت و اجرایی شد که خوشبختانه با اجرای آن با اولین بارش پاییزی در سال جاری در استان خوزستان آمار بیماران تنفسی به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

کاهش بیماران تنفسی از 14 هزار به 2 هزار نفر در سال جاری/ گرده گیاه کنوکارپوس علت بروز مشکلات تنفسی

ابتکار با بیان اینکه در کل آمار بیماران تنفسی کاهش پیدا کرده است، گفت: سال 94 در 48 ساعت اولیه 13 هزار و  710 نفر و در سال 95 در 48 ساعت اولیه بارندگی تنها هزار و 908 نفر به بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی مراجعه کردند در واقع به عبارتی از حدود 14 هزار به حدود 2 هزار نفر رسیده است، البته در شهر اهواز تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان تنها 500 نفر بوده است.

وی با یادآوری اینکه آمار اعلام شده مربوط به نقاطی است که اقدامات مقرر در آنها کمتر اجرایی شده، افزود: در جریان بررسی‌ها و مطالعات انجام گرفته در خصوص مشکل تنفسی مردم خوزستان فرضیات متعددی چون باران اسیدی، گردافشانی گیاه، فعالیت‌های نفتی یا وجود ماده شیمیایی در هوا در نظر گرفته شد، یکی از فرضیات قطعی وجود درخت کنوکارپوس در خوزستان بود. گیاه وارداتی سریع الرشدی که در فصل پاییز و ماه های آبان و آذر گرده افشانی می‌کند و مشکوک به آلرژی و آسم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است: عدم هرس درخت کنوکارپوس از اقداماتی بود که در برخی نقاط استان موجب بروز وضعیت تنفسی وخیم مردم شد. در حقیقت این پدیده در برخی مناطق دیگر چون ملبورن استرلیا نیز اتفاق افتاده که به موجب آن حدود 8 هزار نفر بیمار و 8 نفر هم فوت کردند اما در ایران خوشبختانه آمار فوتی نداشته ایم، سال 94 هم به موجب مشکلات تنفسی تنها 15 نفر در بخش ویژه بستری شدند که این تعداد در سال جاری به یک نفر رسید.

ابتکار افزود: کارهای انجام گرفته موفقیت آمیز بوده، البته کنترل فعالیت نفتی از اقدامات دیگر سازمان محیط زیست بود که به موجب آن در پاییز سال گذشته 30 هزار بشکه نفت استان خوزستان کاهش پیدا کرد و در سال جاری هم تذکرات و اخطارهایی به وزارت نفت در زمینه داده‌ایم و در صورت عدم کنترل برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

 

عدم همکاری شهرداری با سازمان محیط زیست موجب عدم کنترل بیماری تنفسی شد

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری اهواز همکاری مناسب در این زمینه با سازمان محیط زیست نداشتند، گفت: برای کاهش تعداد بیماران همکاری بخش های دیگر استانی ضروری است، متاسفانه در سال جاری علی رغم اینکه در تیرماه به شهرداری اهواز اعلام شد هرس زود هنگام گیاه کنوکارپوس را شروع کنند اما به دلیل مخالفت هایی در شورای شهر اهواز و برخی مقامات شهرداری هرس به طور کامل انجام نشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در مدت اخیر سازمان حفاظت محیط زیست در کنار سایر اقدامات سعی کرد با افزایش اطلاع رسانی، مشارکت مردم را به همراه داشته باشد، خوشبختانه مردم به هشدارها توجه کردند لذا کمتر در معرض مشکل قرار گرفتند، بنابراین امید است در سال‌های آتی با تغییر این گونه گیاهی و هرس به هنگام آنها بتوانیم وضعیت مطلوب تری را رقم بزنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: