کد خبر: ۱۳۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
مقرراتی که این هفته در پاریس به اجرا درمی‌آید، این شهر را در صف مقدم مبارزه با ازدحام خودرو در فضاهای شهری قرار داده است.
شفا آنلاین:از یک طرف ساکنان پاریس آماده شروع اجرای یکی از قوی‌ترین اقدامات کنترل خودرو تابه‌حال می‌شوند، یعنی ممنوعیت راندن خودرو‌های ساخته‌شده پیش از ۱۹۹۷ در طول روز کاری در پاریس.

به گزارش شفا آنلاین: از طرف دیگر خانم آن هیدالگو، شهردار پاریس که از مشوقان سیاست‌های حامی محیط‌زیست شمرده می‌شود، با واکنش مخالف شدید در برابر یکی از اقدامات کلیدی ضد آلودگی‌اش، ممنوع کردن همه خودرو‌ها از وارد شدن به یک بخش مرکزی در ساحل راست رودخانه سن، روبرو است. ۱۶۰ شهردار محلی در منطقه «پاریس بزرگ‌تر» در نامه سرگشاده‌ای این اقدام را محکوم کردند و خواستار لغو آن شدند.


قوانین سخت برای خودرو‌ها در پاریس
هر دو قانونی که به زودی به اجرا درمی‌آیند کنترل سخت‌تری نسبت به تقریبا هر شهر دیگری بر خودرو‌ها اعمال خواهد کرد. سیستم کنترل جدید دود خروجی همه خودرو‌هایی را که درون جاده کمربندی «بلوار پریفریک» پاریس در فاصله ۸ صبح تا ۸ بعدازظهر تردد می‌کنند، ملزم می‌کند یک نشان از پنج نشانی را که جزئیات خودرو و رده آن از لحاظ گازهای خروجی را معلوم می‌کنند، بر خود داشته باشند. برای مثال یک نشان برای خودرو‌هایی است که پس از ژانویه ۲۰۱۱ ساخته شده‌اند و در دو رده بالایی استانداردهای اروپایی گازهای خروجی قرار دارند.

درعین‌حال، کامیون‌های بزرگی که همین نشان را بر خود دارند، باید در رده اول استانداردها قرار بگیرند و پس از ژانویه ۲۰۱۴ ساخته شده باشند. خودرو‌ها، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌های قدیمی‌تر که استانداردهای پایین‌تر گازهای خروجی را دارند در رده‌های بعدی گروه‌بندی می‌شوند تا به خودرو‌های ساخته‌شده پیش از ۱۹۹۷ یا موتورسیکلت‌های ساخته‌شده پیش از سال ۲۰۰۰ برسند که مجوز دریافت هیچ نشانی را ندارند و رفت‌وآمدشان در منطقه مرکزی پاریس ممنوع است. هر وسیله نقلیه‌ای که در حین ساعات کاری بدون نشان در این منطقه حرکت کند، با جریمه‌ای ۶۸ یورویی (۷۲ دلاری) روبرو می‌شود و این جریمه برای کامیون‌ها تا ۱۳۵ یورو (۱۴۳ دلار) بالا می‌رود. شهر پاریس برای کاستن مشکلات از صاحبان خودرو‌های قدیمی ۴۰۰ یورو (۴۲۴ دلار) برای ارتقای خودرو‌هایشان به یک مدل کمتر آلاینده به آنان اهدا می‌کند.


پیامدهای ممنوعیت
هنوز خیلی زود است که میزان مقاومت در برابر این قانون را مشاهده کرد چون که در ماه ژوئیه به‌طور رسمی به همراه این توافق اعلام شد که تا ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ هیچ جریمه‌ای بر اساس آن گرفته نشود.
شهرداری پاریس تاکید می‌کند که فقط یک درصد خودرو‌ها مشمول این قانون خواهند شد و می‌گوید این تغییر قانونی عمدتا مربوط به اعمال اصل ممنوعیت رانندگی در روز کاری است تا سخت‌تر کردن محدودیت‌ها در آینده با مقاومت کمتری روبرو شود. اگر تخمین شهرداری درست باشد، گذر از روز ۱۶ ژانویه ممکن است نسبتا به‌آرامی انجام گیرد. اما این امر درباره ممنوعیتی که هیدالگو می‌خواهد برای ورود خودرو‌ها به منطقه ساحل راست رود سن در پاریس اعمال کند، صادق نیست. این ممنوعیت دوم پس از مباحثه‌ای داغ در ماه سپتامبر تصویب شد. نامه سرگشاده روز چهارشنبه در محکوم کردن این طرح از جانب شهرداران مناطق خارج از محدوده‌های رسمی پاریس که نماینده مسافران کاری هستند و چند شهردار منطقه‌ای داخل محدوده پاریس است که می‌گویند با این اقدام فقط ترافیک به خیابان‌های دیگر در حوزه کاری‌شان جابه‌جا خواهد شد.


خشم این شهرداران بی‌اساس نیست، چراکه بستن اتوبان‌های کوچک درون‌شهری که در ساحل راست سن قرار داشتند، باعث افزایش ترافیک در سایر مسیرهای میان‌گذر عمده شده است. زمان‌های میانگین سفرهای ابتدای عصر از میان پاریس مرکزی در این منطقه ۹ دقیقه افزوده شده است. منابع رسمی تاکید می‌کنند که این تاخیرها بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت نیست و درعین‌حال ازدحام خودروها اکنون تاحدی کاهش یافته است. یک دلیل دیگر برای بستن این خیابان‌ها این بود که جذابیت رانندگی از میان پاریس کاهش یابد و شمار خودرو‌های درون شهر کاهش یافته و مردم به یک تغییر شیوه زندگی به طرف استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند. نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که ممکن است چنین تغییر شیوه‌ای رخ می‌دهد، اما جای تعجب نیست که مردمی که از استفاده از خیابان‌ها منع شده‌اند، از این موضوع ناراحت باشند.


تقابلی که قابل حل است
اگر کمی عمیق‌تر در این موضوع دقیق شوید، متوجه خواهید شد که این تعارض تا حدی به کمبود یک سازمان فراگیر که همه پاریس بزرگ‌تر را پوشش دهد، بازمی‌گردد. با اینکه برخی از شهرداران مناطق داخلی پاریس هم این نامه را امضا کرده‌اند. اکثریت عمده این شهرداران امضاکننده این نامه نماینده شهرک‌های حومه پاریس، مبدا سفرهای کاری روزانه، هستند.

نگرانی فوری این شهرداران این است رای‌دهنده‌هایشان اندکی آسان‌تر به سفرهای روزانه بپردازند، نه اینکه کیفیت هوا در منطقه‌ای بهتر شود که آن را نمایندگی نمی‌کنند. وضعیت برای هیدالگو دقیقا برعکس است و او باید به رای‌دهندگان پاریس مرکزی پاسخ دهد. توسعه در جایی دیگر در شبکه حمل‌ونقل پاریس می‌تواند بر پل زدن بر این شکاف کمک کند. توسعه گسترده سیستم مترو در حومه‌ها در نهایت باید نظر بسیاری از مسافران با خودرو‌های شخصی را به حمل‌ونقل عمومی جلب کند و این شکاف میان شهر و حومه را دست‌کم تا حدی کاهش دهد.سپید
منبع: Atlantic
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: