کد خبر: ۱۳۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 06
اخیراً اخباری مبنی بر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان‌های اطراف تهران مانند قدس و ملارد منتشرشده است.
شفا آنلاین: سید مهدی محمدی، فرماندار قدس هم با اشاره به لزوم تشدید نظارت‌ها بر واحدهای کشتارگاهی شهرستان قدس گفته است با توجه به مشاهده مواردی از ابتلای مرغداری‌ها به ویروس آنفلوآنزای مرغی در خطه غربی استان تهران، لزوم اتخاذ تدابیر ویژه برای اعمال تمهیدات مقتضی، با هدف پیشگیری از بروز و شیوع عارضه اشاره‌شده، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید فرماندار قدس با اعلام حضور تعدادی از مسئولان دامپزشکی کشور و استان تهران به‌منظور بررسی وضعیت موجود گفته است در این راستا و پیرو بازدیدِ میدانی از واحدهای کشتارگاهی شهرستان قدس، با حضور مهدی خلج، رئیس دامپزشکی کشور عباسی، مدیرکل نظارت بهداشت عمومی و مواد غذایی و اصغر برایی نژاد مدیرکل دامپزشکی استان تهران موارد لازم موردبحث و بررسی قرار گرفت.

شیوع آنفلوآنزای مرغی در تعدادی از مرغداری‌های ملارد هم به دغدغه جدی مسئولان این شهرستان و برخی دستگاه‌های مسئول در استان تهران تبدیل‌شده است. سال گذشته نیز شیوع آنفلوآنزای مرغی در شهرستان ملارد با تحمیل خساراتی جدی به مرغداران، هفته‌ها منطقه مذکور را در شرایط فوق‌العاده قرارداد و بخش قابل‌توجهی از انرژی فرمانداری این شهرستان، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، دستگاه‌های انتظامی و...مصروف مهار، کنترل و دفع این موج سنگین و خسارت‌بار آنفلوآنزای مرغی شد.
آنفلوآنزای مرغی از کجا می‌آید؟


آنفلوآنزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است. این ویروس خود دارای سه تیپ A,B,C است. تیپ A تحت آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می‌شود. در آغاز ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی مسئولین دولتی چندین کشور گزارش‌هایی درباره همه‌گیری ویروس H5N1 به سازمان جهانی دامپزشکی (OIE) ارائه کردند.

در پایان ماه ژوئیه روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند عامل بیماری، ویروس H5N1 است. در این گزارش‌ها به مرگ چندین پرنده مهاجر هم اشاره‌شده بود. در هر دو کشور گسترش این بیماری را به دلیل ارتباط میان پرندگان آبزی وحشی و پرندگان اهلی از راه منابع آبی مشترک می‌دانستند. در رابطه با شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ایران نیز این احتمال وجود دارد که این بیماری از طریق پرنده‌های مهاجر که در این فصل به ایران می‌آیند شیوع پیداکرده باشد. اخیراً هم خبرگزاری فرانسه از شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در چندین مزرعه واقع در جنوب غربی این کشور و معدوم ساختن 7 هزار اردک به همین دلیل خبر داد.

H5N1 می‌تواند فاجعه آفرین باشد
مسعود مردانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و کمیته کشوری آنفلوآنزا بابیان اینکه آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان (H5N1) درواقع در دو مرغداری اطراف ملارد شیوع پیداکرده است، گفت: « سازمان دامپزشکی کل کشور نیز وجود این بیماری در کشور را به سازمان دامپزشکی جهانی (OIE) گزارش کرده است. تعداد زیادی مرغ نیز معدوم شده است. خوشبختانه اپیدمی در حال کنترل است.»
مردانی با تاکید بر اینکه این بیماری حتی در کشورهای اروپای غربی و جنوب شرقی آسیا نیز گزارش‌شده است، گفت « عامل انتقال این بیماری پرندگان مهاجری هستند که از کشورهای مدیترانه‌ای به ایران آمده‌اند. البته تاکنون منشا اصلی ورود این بیماری به ایران مشخص نشده است اما روشن است که ما این بیماری را در ایران داریم.»

مردانی با بیان اینکه تا کنون هیچ گزارشی از انتقال آنفلوآنزای H5N1 از پرندگان به انسان گزارش نشده است، گفت: «باید به یاد داشته باشیم که تمامی محققان بزرگ دنیا معتقد هستند که H5N1 احتمالاً بستری است برای آنفلوآنزای H1N1 که اگر خدایی ناکرده امتزاجی بین H1N1 و H5N1 رخ داده و به انسان انتقال پیدا کند، فاجعه رخ می‌دهد و احتمالاً اپیدمی بعدی آنفلوآنزا در سطح کره خاکی ممکن است رخ دهد.»

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با هشدار نسبت به نگهداری ماکیان در منازل گفت:«به مردم شدیداً و اکیداً توصیه می‌کنیم اگر مرغ یا پرنده خانگی دارند سریعاً آن را به جای امنی مانند باغ یا باغچه منتقل کنند. به‌هیچ‌عنوان مرغ و ماکیان را از فروشنده‌های خیابان مولوی خریداری نکنند. مرغ ارگانیک را سر نبرند و مصرف کنند. تنها از مرغ‌هایی را مصرف کنند که در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی که سازمان دامپزشکی بر آن نظارت دارد را خریداری کنند.» مردانی ادامه داد: «مردم اگر لاشه پرنده‌ای را در هرجایی دیدند به نزدیک‌ترین شعبه سازمان دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

 چون حتماً باید بررسی کنند که آیا پرنده مرده مبتلابه بیماری بوده است یا خیر. مرغداران نیز اگر موارد متعدد مرگ‌ومیر ماکیان را مشاهده کردند باید سریعاً به سازمان دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند. مردم از بابت انتقال این بیماری از ماکیان به انسان‌ها در حال حاضر نگرانی نداشته باشند.

 اگرچه باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری توجه لازم را داشته باشند.» این استاد دانشگاه شهید بهشتی بابیان اینکه دامپزشک‌ها و افرادی که در مرغداری‌ها و کارخانه‌های تهیه فرآورده‌های پروتئینی فعالیت می‌کنند باید حتماً نکات بهداشتی را رعایت کنند، گفت:«اگر کسی مرغ را در خانه خود آماده طبخ می‌کند نیز حتماً باید از دستکش استفاده کند و پس از استفاده حتماً دستکش را به سطل زباله بیندازد و دست خود را هم حتماً با آب و صابون بشوید. بااین‌حال بازهم تاکید می‌کنم که در دنیا حتی یک مورد انتقال از ماکیان به انسان گزارش نشده است. سازمان دامپزشکی در ایران نیز تمامی موارد مشاهده‌شده را معدوم کرده و نظارت دارد و درواقع بیماریابی صورت گرفته است و خوشبختانه بیماری درحال‌حاضر در ایران تحت کنترل قرار دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: