کد خبر: ۱۳۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 04
آلودگی هوا و گازگرفتگی گرچه ممکن است در نگاه اول ارتباط چندانی به‌هم نداشته باشند اما یک کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک این دو را مرتبط به یکدیگر می‌داند و معتقد که دستگاه‌های مسئول در این راستا به وظایف خود عمل نکرده

شفا آنلاین:بیش از سه‌دهه است که دو پدیده اخبار روزهای سرد نیمه دوم سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر روز خبرهای مختلفی از آن به گوش می‌رسد، آلودگی هوا و گازگرفتگی گرچه ممکن است در نگاه اول ارتباط چندانی به‌هم نداشته باشند اما یک کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک این دو را مرتبط به یکدیگر می‌داند و معتقد که دستگاه‌های مسئول در این راستا به وظایف خود عمل نکرده و تمام بار پیشگیری از این دو پدیده به دوش مردم افتاده است.

به گزارش شفا آنلاین،داوود براتی درباره ارتباط میان گاز گرفتگی و آلودگی هوا گفت:  بعضی نهادها و مسئولان اقداماتی را برای بهبود شرایط و کاهش عوارض مطرح ‌کرده‌اند اما متاسفانه در این میان با اجرای تصمیماتی همچون محدودیت استفاده از خودرو در معابر شهری، تعطیلی مدارس، توجه به شرایط ایمنی دودکش‌ها و کارکردن صحیح وسایل گرمایشی و حرارتی و ... از مردم خواسته می شود که نقش خود را در این زمینه ایفا کنند و در واقع می‌توان گفت که بار تمام این اقدامات بر دوش مردم می‌افتد و گویا تنها مردم باید کاستی ها و نواقص را جبران کنند.

این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک با طرح این پرسش که چرا باید شهروندان هزینه‌ها را به‌طور مستقیم و غیر مستقیم پرداخت کنند؟ ادامه داد:  این‌طور به‌نظر می رسد که سایر حلقه ها و عناصر ذیربط در صحت و درستی بوده و مردم نقش اصلی را در خراب و خراب‌تر شدن و تداوم شرایط ناهنجار آلودگی‌ها و ریسک خطرات گاز گرفتگی دارند و اگر آنان را با محدودیت مواجه کرده یا مجبور به انجام یکسری اقدامات کنیم مشکل حل خواهد شد، در حالی که گرچه اقدامات از سوی مردم نیز باید انجام شود اما قطعا این‌ها اقداماتی کاملی نیست.

این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک با بیان اینکه آلودگی هوا و گازگرفتگی و  عوارض ناشی از آن جزو دغدغه‌های شهروندان است، گفت:‌ باید توجه کرد که صرفا اقدامات سطحی و بدون توجه به زیر ساخت ها و نگاه همه جانبه به زوایا و ابعاد مختلف موضوع نمی‌توان با این پدیده‌هامقابله کرد.

وی ادامه داد:  نگاهی موشکافانه به پیشینه اقداماتی که منجر به معضل آلودگی هوا و افزایش تلفات انسانی در حوادث گاز گرفتگی با گاز  مونو اکسید کربن شده بیانگر آن است که بازیگران اصلی در فراهم کردن  شرایط پرمخاطره در ایام کاهش درجه حرارت هوا ، شهروندان نیستند بلکه حلقه‌هایی هستند که با رویکرد منافع اقتصادی فقط به افزایش منافع مادی توجه کرده‌اند و متاسفانه هنگام بروز این شرایط  حضور موثری در کاهش ریسک ها و بهبود شرایط کنونی ندارند.

براتی با اشاره به تفکیک کنتورهای گاز در ساختمان‌ها و مجتمع های مسکونی افزود: علی‌رغم اینکه از مهمترین ملاحظات توسعه گاز شهری و به ویژه در تفکیک کنتورهای گاز رعایت فاکتور ایمنی و مسائل زیست محیطی است، متاسفانه به این مهم هیچ توجهی نشده است و این اقدام صرف نظر از خطرات نشت گاز و تبعات آتش سوزی و انفجارات گاز شهری که ریسک آن در اماکن شهری با رشد روزافزون همراه است با حذف  موتورخانه های حرارتی و گرمایشی در ساختمان‌ها و تعبیه دستگاه‌های  پکیج ، آبگرمکن و بخاری گازی موجب شده است که در مقایسه با گزینه حرارت مرکزی هم ریسک گازگرفتگی با گاز مونو اکسیدکربن  افزایش یابد و سبب افزایش آلودگی هوا در فصل سرما شود.

تهران، شهری پر از پالایشگاه شده است!

این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک درباره ارتباط میان حذف سیستم‌های حرارتی مرکزی و افزایش آلودگی هوا گفت: به‌کارگیری صدها هزار دستگاه جایگزین از قبیل پکیج ، آبگرمکن و بخاری با دودکش‌های مستقل، مجتمع‌های مسکونی را همچون پالایشگاه‌هایی با ده‌ها و شاید صدها مخزن سوخت و تولید گاز می‌کند.

براتی با بیان اینکه در موتورخانه های مرکزی شرایط برای سوخت کامل و تامین هوای احتراق راحت‌تر است، گفت: از سوی دیگر فعالیت‌هایی که برای پیشگیری از خطرات گازگرفتگی و همچنین آلودگی هوا صورت می گیرد عمدتا شامل توصیه های ایمنی به مردم برای ارتقای کیفی توانمندی شهروندان برای نقش خود امدادی است. در حالیکه صدها هزاردستگاه‌ گازسوز در ساختمان‌ها وجود دارد که در شرایط نامناسب و در تعارض با استانداردها نصب شده اند.

 وی با بیان اینکه نقش دستگاه‌های گاز سوز و دودکش‌ها در افزایش مستمر آلودگی ها در فصل سرما در داخل و بیرون ساختمان‌ها، مورد توجه اساسی نیست، گفت:‌ متاسفانه باید گفت که بسیاری از  متولیان و دست اندرکاران مربوطه در این ایام فقط نظاره گر هستند.

این کارشناس ارشد ایمنی و ترافیک با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای شهروندان در ایام آلودگی هوا، اظهارکرد: نگاهی به شرایط حمل و نقل و سفرهای شهری بیانگر آن است  که گزینه بهتر برای بسیاری از شهروندان همچنان استفاده از خودروهای شخصی است و این درحالی است که در تجارب جهانی در کلانشهرها سفرهای درون شهری به گونه‌ای مدیریت و طرح ریزی می‌شود که شهروندان گزینه اصلی خود را استفاده از خودروهای عمومی باور دارند و مسئولان مربوطه نیز در تولید خودروها و کنترل خودروهای شهری به دنبال کاهش سهم آلایندگی ناشی از ضعف و کاستی انواع خودروها هستند.

توسعه نامناسب تهران و آلودگی هوا

براتی با اشاره به طراحی شهری پایتخت و توسعه عمودی ساختمان‌ها اظهارکرد:‌ اگر در کلانشهری همچون تهران، مولفه های مرتبط با جابجائی و تامین هوای سالم بدرستی و در زمان مناسب مورد توجه قرار نگیرد ، ادامه این روند ضمن تحمیل خسارات بسیار سنگین ، موجب خواهد شد تا بهبود کیفی در  تهویه شهر را با موانع متعدد و چالش هایی از جمله هزینه‌های بسیار سنگین مواجه کند.

وی افزود: در کلانشهر تهران رویکرد سه دهه اخیر ، توسعه افقی و عمودی شهر بوده و هزینه‌های شهری از فروش تراکم در ساختمان‌ها تامین شده  و حتی به کریدورهای پیش بینی شده در نقاطی در پیرامون شهر که برای تلطیف هوای شهر و تهویه طبیعی در آن رحم نشده و ابر شهر تهران را در یک محیط بسته و بدون تهویه طبیعی هوا قرار داده است و به همین دلیل است که برای کاهش مخاطرات آلودگی هوا ، چاره ای جز رفتن شهروندان به سفرهای برون شهری، محدود کردن رانندگی در تهران و تعطیلی مدارس وجود ندارد.

به گفته این کارشناس ایمنی و ترافیک اقدامات انجام شده مانند مسکن برای بیماران مبتلا به سرطان است و نباید تنها به آن بسنده کرد.

براتی اضافه کرد:‌هرچند اقداماتی که در کوتاه مدت برای افزایش دانش ایمنی و ترویج فرهنگ خود امدادی در حوادث گازگرفتگی و همچنین مقابله با آلودگی هوا از سوی شهروندان انجام می‌شود تا حدودی موثر است اما سایر حلقه های مرتبط و به ویژه تولیدکنندگان وسایل گازسوز باید در مقابل وجود صدها هزار دستگاهی که تولید کرده و در اماکن مختلف نصب شده مسئول بوده و  تعهدات خود در خدمات پس از فروش و عرضه وسایل پر خطر را عمل کنند.

وی در پایان بر ضرورت اصلاح زیر ساخت‌ها و قوانین موجود در این زمینه تاکید کرد و گفت:‌ علاوه بر مردم باید دستگاه‌ها و نهادهای مسئول اعم از بخش خصوص و دولتی پای کار آمده و مسئولیت خود را ایفا کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: