کد خبر: ۱۳۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در نامه‌ای، به مراکز درمانی دستور داد تا درمان بیماران تنفسی که به دلیل بارش باران دچار مشکل شده‌اند، به‌صورت رایگان انجام شود.
شفا انلاین:این نامه می‌تواند به‌وضوح نشان‌دهنده وضعیت اضطراری برای مردم اهواز باشد. شرایط به حدی بحرانی است که استاندار را ناچار می‌کند، در جلسه‌ای خدمات درمانی را برای مردم این منطقه رایگان کنند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  پیش‌ازاین گمان می‌رفت که این باران‌های اسیدی هستند که مشکلات تنفسی را برای مردم اهواز به وجود می‌آورند اما کارشناسان و مسئولان معتقدند که با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند و اندازه‌گیری PH باران، این باران اسیدی نیست.

 در میان تمام این کشمکش‌ها، این سلامتی مردم اهواز است که در خطر است و با گذشت چند سال هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. درست است که رایگان شدن خدمات به کمک مردم می‌آید و حداقل بار هزینه‌های گزاف درمان را از دوش آن‌ها برمی‌دارد اما آیا این چاره‌ای برای مردم است و می‌توان از آن به‌عنوان راه‌حل استفاده کرد؟ هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، درباره این ابلاغیه گفت: «روز چهارشنبه دهم آذرماه سال جاری، مصوبه شورای بحرانی برای بحث مشکلات تنفسی داشتیم. در استان خوزستان هرساله با اولین بارندگی مشکلات تنفسی ایجاد می‌شود و جمیعت زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.»

بالدی ادامه داد: «این بارندگی باعث می‌شود که مراجعات بیش‌ازحد شده و مشکلات زیادی به وجود بیاورد. امسال برای حل این مشکل در شورای بحران، با دستور استاندار محترم، هزینه درمان بیماری‌هایی که ناشی از مشکلات تنفسی که در اولین بارندگی مراجعه می‌کنند، رایگان انجام شد. به طبع آن دانشگاه علوم پزشکی بر مبنای مصوبه شورای بحران به همه زیرمجموعه‌ها از جمله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ابلاغ کرد.»

 مدیرکل مدیریت بحران چرایی پیش آمدن این اتفاق را در حال بررسی و مطالعه دانست و گفت: «عوامل متعددی در حال انجام است. امیدواریم به نتیجه مشخصی رسیده و عامل این قضیه مشخص شود و بر مبنای آن مطالعات، بحث پیشگیری، مقابله و آمادگی‌ها را در دستور کار قرار دهیم.» به گفته او بارش این باران تبدیل به بحران مراجعات بیش‌ازحد می‌شود و با کمبود امکانات مواجه می‌شویم. امکانات ما در حد وضعیت عادی و تا حد اضطرار است ولی اگر به مرحله بحران برسد، مشکلاتی ایجاد می‌شود. همچنین ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با اشاره به این ابلاغیه گفت: «این دستور را دکتر ایدنی شخصا نداده‌اند. چنین موضوعاتی باید در شورای بهداشت و کمیته بحران بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

این کار انجام‌شده و در کمیته بحران تصمیم گرفته‌اند تا خدمات درمانی رایگان به افرادی که مشکل تنفسی ناشی از بارش باران ‌دارند، ارائه شود. تا جایی که می‌دانیم در بحران باید خدمات رایگان به مردم ارائه شود.»

 نظری به این سوال که پس قبول دارید که الآن وضعیت در آنجا بحرانی است که این دستور داده‌شده است؟ پاسخ داد: «بله. طبق آماری که ما از سال‌های گذشته داریم، در سال‌ قبل ما نزدیک بیست‌وهفت هزار نفر مراجعه‌کننده به مراکز درمانی با مشکلات تنفسی به دنبال بارندگی‌های اولیه داشتیم. سال قبل از آن‌هم آمار حدود بیست هزار نفر بود. در نتیجه حجمی به این وسعت در طول مدت کوتاهی با مشکلات تنفسی به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند. قطعا این بحران است.»

 او از مراجعه 2000 بیمار با مشکلات تنفسی در 48 ساعت نخست باران های پاییزی در خوزستان خبرداد.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: «بررسی‌ها نشان داد که افرادی که برایشان مشکلات تنفسی به وجود می‌آید، افرادی هستند که مجاری تنفسی‌شان نسبت به محرک‌هایی که در جو وجود دارد، حساسیت بیشتری دارند.

در این افراد زمینه‌های آسم و آلرژی وجود دارد. این باران‌ها باعث تحریکات تنفسی می‌شود.» به گفته او چرایی این اتفاق مشخص نیست «من علت بروزش را نمی‌دانم. دلیل این موضوع را باید کارشناسان محیط‌زیست بررسی کنند.» نظری همچنین گفت: «امسال با توجه به مجموعه بررسی‌های قبلی که انجام‌شده بود، دانشگاه یک سری اقداماتی در راستای آگاهی دادن به مردم، اقدامات پیشگیرانه و حتی شروع دارو قبل از بروز باران و ... انجام داد و مردم هم خوب رعایت کردند. همچنین ارگان‌های خارج دانشگاهی هم اقداماتی انجام دادند که با پیگیری‌های استانداری انجام شد. در نهایت همه این تلاش‌ها باعث شد که در همین یکی دو روز اول، در مورد مراجعه‌کنندگان مشکلات تنفسی، کاهش حدود ۸۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته باشیم.» میثم معزی، مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفت: «ما در سال‌های قبل بحران تنفسی داشتیم. در سال ۹۲-۹۳-۹۴ به دنبال بارش تا بیست‌وهفت هزار نفر بحران تنفسی داشته‌ایم.» او در پاسخ گفت: «من در مورد این موضوع به شما پاسخ نمی‌دهیم.

 روزنامه برای ما منبع موثقی نیست که من بخواهم برای شما توضیح بدهم. اگر بخواهید باید بیایید اهواز و از طریق روابط عمومی پیگیری کنید.» علیرضا آموزنده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم براساس آخرین آمار از افزایش شمار مراجعان با آمار ۱۴۵ بیمار به بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر با مشکل تنفسی پس از بارش نخستین باران پاییزی خبر داد.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: «از تعداد کل مراجعان به بیمارستان شهید بهشتی همگی پس از دریافت خدمات اولیه همچون اکسیژن درمانی، سرم درمانی، دریافت داروهای موردنیاز به‌ویژه در مورد بیماران دارای زمینه قبلی (آسم و آلرژی) از بیمارستان مرخص شدند و تنها ۲۸ نفر آنان برای مداوای بیشتر نیاز به بستری در بخش‌های ویژه داشتند که یک نفر آن‌ها مبتلابه آسم بود.» آموزنده همچنین با اشاره به مراجعه ۴۵ بیمار به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان طالقانی و بیش از ۶۰ نفر به بیمارستان ولیعصر خرمشهر گفت:« خوشبختانه تمامی بیماران مراجعه‌کننده به این دو بیمارستان پس از دریافت خدمات اولیه درمانی از بیمارستان مرخص شدند.» پیش‌ازاین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره دلیل عدم شناسایی منشا تنگی نفس مردم اهواز پس از باران گفته بود: «از ابتدای دولت یازدهم دلایل ایجاد مشکلات تنفسی احصا شد و دلایل متعددی برای این معضل مطرح شد تا با بررسی‌های علمی بتوانیم تا حدودی به دلایل اصلی برسیم؛ اقدامات مختلفی در این راستا نیز انجام‌شده است.

 اکنون فرضیه‌های بسیاری در این خصوص مطرح است.با بررسی‌های انجام‌شده اکنون فرضیه باران اسیدی و یا ترکیبات گوگردی از لیست فرضیه‌های مطرح‌شده خارج‌شده است.» کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان هم گفت که ممکن است در برخی نقاط اهواز باران اسیدی باشد و ادامه داد: «پس از نخستین باران پاییزی در سال گذشته سنجشی انجام دادیم که میزان PH آن حدود 8/7 بود و باران اسیدی نبود ولی این موضوع را نمی‌توان به تمام نقاط اهواز و استان خوزستان تعمیم داد.» به گفته او ما تنها در یک نقطه از شهر اهواز باران را رصد کردیم، این در حالی است که بارش باران در فرودگاه با بارش باران در خیابان نادری متفاوت است. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: «تنها یک دستگاه برای سنجش باران اسیدی داریم که در ایستگاه فرودگاه اهواز قرار دارد؛ ممکن است که باران در خیابان نادری یا در اطراف تاسیسات نفتی اسیدی باشد ولی در این اماکن دستگاهی برای سنجش نداریم.»
سپید 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: