کد خبر: ۱۳۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 01
میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از اثرات بعد از سکته مغزی رنج می‌برند و برخی از آنها مدت طولانی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند
شفا آنلاین:میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از اثرات بعد از سکته مغزی رنج می‌برند و برخی از آنها مدت طولانی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند اما حتی با وجود روش‌های توانبخشی، پزشکان به راحتی نمی‌توانند روزانه حرکات و فعالیت‌های بیماران را پیگیری کنند. در همین راستا، محققان هلندی لباس مجهز به فناوری پیشرفته‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند کمک بزرگی برای بازیابی بهبودی در این بیماران باشد.

به گزارش شفا آنلاین، بارت کلاسن، از دانشگاه «توونته» در هلند به کمک هم‌تیمی‌هایش، این پروژه را که بخشی از یک پروژه ابتکاری تحقیقاتی با نام FP7 در اروپاست، انجام داده‌اند. تز دکتری کلاسن نیز برمبنای همین پروژه است.

ایده اصلی اجرای چنین پروژه‌ای، این است که بیماران هم‌زمان با پیگیری درمانشان در کلینیک‌های توانبخشی یا معاینات منظم پزشکی، خودشان کارهای خانه‌شان را از جمله پخت‌وپز انجام دهند.

کلاسن در این مورد می‌گوید: «خیلی وقت است که نیاز به چنین سیستمی در جهان دیده می‌شد اما تاکنون فناوری‌ها قابلیت انجام این کارها را نداشتند. با این حال، به طور مثال، حسگرها آنقدر کوچک شده‌اند که می‌توانند در هر جایی کار گذاشته شوند و منسوجات هوشمندی ساخته شده‌اند که می‌توانند اطلاعات را ذخیره و رد و بدل کنند. به همین دلیل است که به فکر ساخت یک لباس پیشرفته افتادیم و البته می‌دانیم که این لباس در آینده و با پیشرفت فناوری‌ها، می‌تواند توسعه پیدا کند».

این بلوز و شلوار که می‌توان آن را زیر لباس‌های اصلی پوشید، ماه‌ها دوام دارد و به این زودی کهنه نمی‌شود. این لباس شامل 41 حسگر می‌شود که در نقاط مختلف لباس و در واقع روی بدن قرار می‌گیرند و قدرت، انعطاف‌پذیری، شیوه راه رفتن و علائم جسمانی دیگر کاربر را ارزیابی می‌کنند و اطلاعات جمع‌آوری شده را به صورت بی‌سیم به سرورهای دانشگاه توونته ارسال می‌شوند تا در آنجا پردازش شوند.

کلاسن می‌گوید: «در مدل‌سازی تمامی حرکات مرتبط موفق عمل کرده‌ایم و پروژه ما روش و متد جدید را ارائه داده است که با مانیتور کردن بیماران در خانه‌هایشان، وضعیت جسمانی آنها را می‌سنجد و این بدان معناست که هر بهبودی در وضعیت جسمی این گونه افراد به درستی و دقت توسط این لباس نشان داده می‌شود».

محققان می‌گویند درست است که این لباس برای بیمارانی که سکته مغزی کرده‌اند، طراحی شده است اما می‌تواند برای مانیتورینگ هر بیماری دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: