کد خبر: ۱۳۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 28
جمعی از دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز گذشته به دیرکرد در پرداخت حقوق و کارانه‌ها اعتراض کردند.
 اعتراضی هماهنگ که در تعدادی از بیمارستان‌های زیر نظر این دانشگاه انجام شد و منجر به واریز حقوق دانشجویان(امانه کارانه) تنها چند ساعت بعد از برگزاری تجمع شد. یکی از دانشجویان معترض  گفت: «بیشترین بار درآمدزایی بیمارستان‌ها روی دوش دستیاران است. در برخی روز‌ها تعداد عمل‌های جراحی انجام‌شده به 30 تا 35 مورد می‌رسد. این جراحی‌ها از سوی یک تیم چهارنفره از دستیاران و دیگر کارکنان بیمارستان‌ها انجام می‌شود.» به گفته این دانشجو، از خردادماه قول پرداخت کارانه به دستیاران داده شد اما از همان زمان تاکنون مبلغی با عنوان کارانه به دستیاران پرداخت‌نشده است. او اضافه کرد: «طبق پیگیری ما دستیاران در اغلب دانشگاه‌ها مبلغی که درواقع کارانه است و با عنوان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود، به دستیاران پرداخت‌شده دریافت می‌کنند در دانشگاه شهید بهشتی چنین اتفاقی نیفتاده است.»

سکوت قانون در برابر حقوق دستیاران
       بخش مهمی از انتقاد دستیاران به زیرساخت‌های قانونی است که به‌نوعی دست دانشگاه‌ها را در برخورد با آنها باز گذاشته است. اکثر دستیاران در سنین 30 سال به بالا و تعداد زیادی از آنها متاهل هستند اما اجازه کار در هیچ مرکزی به‌غیراز دانشگاه را ندارند.

همه اینها در حالی است که «دستیاری» یک شغل محسوب نمی‌شود و قانون کار که شامل حال تمام اصناف است، این گروه را دربرنمی‌گیرد. طبق مصوبه وزارت بهداشت 15 تا 20 درصد حق‌العمل به کمک جراح که همان رزیدنت سال سوم یا چهارم است تعلق می‌گیرد اما ازآنجاکه اختیار در این زمینه به هیئت‌امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی داده‌شده، این قانون هم به‌مثابه مصوبه‌ای روی کاغذ باقی می‌ماند. از سوی دیگر محمد فتحی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سومین روز از هفته دانشگاه در خبری که پنجم خردادماه منتشر شد، اعلام کرده بود که از ابتدای همین ماه به دستیاران کارانه پرداخت می‌‌شود. کارانه‌ای که به گفته دانشجویان براساس تصمیم هیئت‌امنای دانشگاه کمتر از میزان تعیین‌شده در مصوبه وزارت بهداشت است به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود.

       براساس مصوبه شورای عالی میزان دریافت کارانه دستیاران سال اول مبلغ چهار میلیون ریال، دستیاران سال دوم پنج میلیون ریال، دستیاران سال سوم شش میلیون ریال و دستیاران سال چهارم شش میلیون و پانصد هزار ریال در ماه اعلام‌شده است. قولی که به گفته دستیاران معترض از همان ابتدای خردادماه تا حالا محقق نشده است. یکی دیگر از دانشجویان معترض در پاسخ به این سوال که چه زمانی تصمیم به برگزاری تجمع گرفتید، گفت: «وقتی شنیدیم که حقوق و کارانه تمام کارکنان بیمارستان‌ها پرداخت‌شده و در این میان تنها دستیاران مشمول این پرداخت نشدند؛ تصمیم به برگزاری تجمع گرفتیم.»

حقوقی به شما تعلق نمی‌گیرد
       فتحی می‌گوید: «دستیاران بار اصلی درمان و ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی را به دوش می‌کشند اما بااین‌حال به گفته مسئولان دانشگاه در مورد پرداخت حقوق و مزایا «در اولویت نیستند». این جمله‌ای است که در پی پیگیری حقوق و مزایای خود بارها شنیده‌ایم.»

 این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: «حقوق اولیه ما پرداخت نمی‌شود اما مسئولان دانشگاه نه‌تنها حق پیگیری را برای دستیاران به رسمیت نمی‌شناسند بلکه در جواب پیگیری دانشجویان، می‌گویند «حقوقی به شما تعلق نمی‌گیرد.»»

 به گفته او در پی این رفتارها و واکنش‌ها، دستیاران تصمیم گرفتند با هماهنگی با اساتید خود به شرایط کنونی اعتراض کنند. اساتیدی که تصمیم داشتند برای کمک به شرایط فعلی دستیاران برای آنها صندوقی تشکیل دهند. دستیارانی که امروز به‌عنوان دانشجویان دوره تخصصی پزشکی تحصیل می‌کنند، در حالی خدمات درمانی ارائه می‌کنند که تحت پوشش بیمه نیستند و دانشگاه‌ها و بیمارستان آنها را تحت پوشش بیمه مسئولیت هم قرار نمی‌دهند. بیمه‌ای که به‌نوعی می‌تواند باعث افزایش امنیت روانی دستیار هنگام ارائه خدمات درمانی به‌خصوص در شرایط اورژانسی و بیماران خطرناک شود. تصمیم دستیاران برای برگزاری تجمع هماهنگ در بیمارستان‌های طالقانی، اختر، شهدا، مسیح دانشوری و امام حسین در صبح روز گذشته عملی شد.

در این میان رئیس بیمارستان امام حسین در پاسخ به اعتراض دستیاران، تنها ابراز بی‌اطلاعی از شرایط فعلی آنها داشت. دستیاران درحالی به تجمع خود پایان دادند که حقوق پایه آبان ماه دستیاران پرداخت‌شده اما تنها وعده پرداخت کارانه عقب‌افتاده به آنها داده شد وعده‌ای که گذر زمان میزان واقعیت آن را مشخص خواهد کرد. یکی از دستیاران معترض درحالی‌که از برخورد مسئولان بسیار ناراحت بود گفت: «ای‌کاش مسئولان فقط صدای ما را بشنوند و بپذیرند که ما حرف خود را بزنیم.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: