کد خبر: ۱۳۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016November 23
بین 65 تا 75 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و کمبود همین ویتامین می تواند زمینه ساز بروز بیماری های خطرناکی مانند ام اس شود.

شفا آنلاین:رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که 80 درصد ایرانی ها با کمبود ویتامین مواجه هستند، افزود: این رقم بسیار بالا است و نمی توان جبران این کمبودها را به عهده خود مردم گذاشت بلکه باید برنامه ملی در این زمینه اجرایی شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمداسماعیل اکبری روز چهارشنبه در سومین کنگره بین المللی سرطان های دستگاه گوارش اظهار کرد: بین 65 تا 75 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و کمبود همین ویتامین می تواند زمینه ساز بروز بیماری های خطرناکی مانند ام اس شود.
وی توضیح داد: کمبود ریز مغذی ها می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها و در نهایت بیماری سرطان شود اما با این حال توجه جدی در حوزه سلامت کشور به این موضوع نمی شود.

** نبود پوشش بیمه ای ویتامین ها
اکبری از نبود پوشش بیمه ای برای تامین هزینه های ویتامین ها هم انتقاد کرد و گفت: تامین هزینه های ویتامین ها مانند ویتامین های D، روی، کلسیم و منیزیم از ساختار بیمه حذف شده است اما مثلا در مورد داروی اوستین 500 شرکت آن را وارد بیمه می کنند.
وی افزود: پشتیبانی بیمه ای از ویتامین ها حذف شده است اما در مقابل داروهای درمانی تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند؛ بیمه ها 150 هزار ریال برای ویتامین ها که می تواند سلامت مردم و جامعه را تامین کند، پرداخت نمی کنند اما حاضرند برای داروهای گران قیمت هزینه کنند.
دکتر اکبری با یادآوری این که کمبود ویتامین ها می تواند عامل بروز انواع سرطان مانند سرطان معده باشد، به ارائه آماری در مورد وضعیت سرطان در کشور پرداخت و بر لزوم اجرای برنامه های پیشگیرانه سراسری در این زمینه تاکید کرد.

** وضعیت سرطان معده در ایران
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی گفت: سرطان های مری و معده از 10 عامل اصلی مرگ در ایران هستند، به گونه ای که سرطان معده 9 درصد و سرطان کولورکتال(روده بزرگ) 8 درصد سرطان های کشور را شامل می شوند.
اکبری افزود: با اقدامات صورت گرفته شیوع سرطان معده در کشور روبه کاهش اما سرطان روده بزرگ در حال افزایش است.
وی اظهار کرد: کشور ما جزو اولین کشورهایی است که آمار بالایی در زمینه سرطان معده دارد؛ سرطان معده شایعترین سرطان در بین مردان و کشنده ترین سرطان در بین زنان و مردان ایرانی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: