کد خبر: ۱۳۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 20
گروه های تحقیقاتی زیادی تحت عنوان شبکه و با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور سالانه زیرنظر وزارت بهداشت راه اندازی می شوند که یکی از آنها شبکه بیماری های ویروسی است که با هدف مقابله با این بیماری ها به ویژه هپاتیت به تازگی راه اندازی شده است.
شفا آنلاین: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این باره اظهار کرد: شبکه بیماری های ویروسی با مجوز این معاونت راه اندازی شده و هدف از تشکیل آن این است که در خصوص مسائل و موضوعات علمی مرتبط با بیماری های دارای منشا ویروسی تحقیقات گروهی انجام دهند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر رضا ملک زاده افزود: یکی از مشکلات حوزه سلامت کشور، شیوع بیماری های ویروسی است که مهمترین آنها بیماری های هپاتیت B و C است.

وی خاطرنشان کرد: از برنامه های مهم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اجرای برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری هپاتیت B و C است که از سال جاری آن را اجرایی کرده است.

ملک زاده با بیان اینکه تشکیل شبکه بیماری های ویروسی نیز یکی از برنامه های وزارت بهداشت است که در این راستا به اجرا رسیده، افزود: قرار است این شبکه علاوه بر بیماری هپاتیت روی سایر بیماری های ویروسی نیز فعالیت داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تشکیل شبکه های ملی علمی تحقیقاتی زیرنظر وزارت بهداشت با این هدف صورت می گیرد که هسته های همگن پژوهشی در موضوعات مختلفی که مشکلات روز کشور است، گردهم آیند و وزارت بهداشت نیز از آنها حمایت کند تا به صورت متمرکز روی یک موضوع برای مدت چند سال کار کنند و در نهایت به دستاورد مطلوب برسند.
هپاتیت نوعی التهاب کبدی است که به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود و برخی از انواع آن قابل سرایت است. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و همچنین ویروس هپاتیت اشاره کرد.

هپاتیت ویروسی ابتدا می‌تواند مانند سرماخوردگی بروز کند؛ اما بیماری مزمن هپاتیت C به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت C و B علائمی ندارند. برخی از آنان علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی، تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: