کد خبر: ۱۳۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 18
گیاه بوقناق و زول در زمره گیاهان خارداری هستند که در فارسی به نام باباخازن از آن یاد شده است. این گیاه رویش بیابانی و وحشی دارد. به علت خواص بوقناق که در ریشه و میوه این گیاه وجود دارد از آن در طب سنتی استفاده می شود.
شفا آنلاین>سلامت>چندی است آن هایی که دیابت دارند نام گیاه بوقناق را بسیار شنیده اند؛ گیاهی که می تواند برای کنترل دیابت تاثیر گذار باشد. حالا این گیاه گل سرسبد عطاری ها و نقل زبان دوستداران طب سنتی شده است. حتی در فضای مجازی هم تبلیغاتی در خصوص این گیاه به عنوان درمانگر دیابت به راه افتاده است.

به گزارش شفا آنلاین، در اینکه آیا گیاه بوقناق به واقع در کنترل دیابت و کاهش قند خون موثر است یا خیر در قالب گفتگو با متخصصان و طب سنتی و پزشکان آکادمیک بررسی های علمی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
گیاه بوقناق و زول در زمره گیاهان خارداری هستند که در فارسی به نام باباخازن از آن یاد شده است. این گیاه رویش بیابانی و وحشی دارد. به علت خواص بوقناق که در ریشه و میوه این گیاه وجود دارد از آن در طب سنتی استفاده می شود.
بوقناق از نظر طبع در طب سنتی گرم و خشک است و همچنین خاصیت ضد سم دارد. این گیاه در استان های آذربایجان، همدان، اصفهان، کردستان، دامنه های البرز و زاگرس در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا می روید.

گیاه بوقناق به عنوان درمانگر دیابت از نظر پژوهشی ثابت نشده است
یوسفیان متخصص طب سنتی در خصوص گیاه بوقناق گفت: بوقناق گیاهی است که در مناطق کنار رود خانه ای، دشتی و کوهپایه رشد می کند.
با اشاره به اینکه تاکنون کار تحقیقاتی پژوهشی بر روی این گیاه انجام نشده است، اظهار داشت: عرق گیری از گیاه در بیشتر موارد کاربرد بیشتری نسبت به خود گیاه داشته، از این رو تاکنون آب مقطر این گیاه گرفته و به صورت عرق به فروش رسیده است.
به گفته این پزشک سنتی عرق بوقناق برای پاک سازی کبد از سموم و بازکردن مجاری کبد به علت تاثیر مستقیمی که بر فعالیت های آنزیمی کبد دارد بسیار مفید است.
به گفته برخی از مغازه داران گیاهان دارویی، خود گیاه بوقناق در مغازه ها کمتر دیده می شود و استفاده و نام بوقناق را بیشتر برای عرق این گیاه شنیده اند درواقع عرق گیاه بوقناق مورد استفاده قرار گرفته است.
آنها کاربرد اصلی بوقناق را برای کبد و دیابت معرفی کردند و استقبال مردم را منوط به اطلاع رسانی های زیاد دانسته و اظهار داشتند، استقبال مردم به دلیل اطلاع رسانی و تبلیغ هایی که از این گیاه و خواص آن شده است، به تازگی بیشتر هم شده است.
هیچ داروی گیاهی درمانگر صددرصدی بیماری‌های مزمن نیست
دکتر ولی اله حاج هاشمی، رییس گروه فارموکولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که هیچ داروی گیاهی برای درمان بیماری های سیستمیک بطور کامل وجود ندارد و باورهای مردم در این زمینه باید اصلاح شود.
وی ادامه می دهد: مصرف چنین داروهایی می‌تواند منجر به عوارض بعدی شود، این درمان های گیاهی تنها می توانند به عنوان مکمل برای درمان استفاده شوند.چراکه هیچ کدام از گونه های گیاهی درمتنگر صددرصدی بیماری‌های مزمن نیستند و تنها می توانند نقش مکمل در کنار داروهای کاهنده بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و فشار خون را داشته باشند.
گیاه بوقناق آرامش بخش و تصفیه کننده خون است
یوسفیان از دیگر موارد اثر برخشی این گیاه را آرامش بخش بودن، تصفیه کنندگی خون و تنظیم کننده انسولین دانست و گفت: در خلال این بررسی‌ها مشخص شد برخلاف روش‌های درمانی طب نوین که فقط بر کاهش سطح قند خون تکیه دارد، عرق بوقناق بر فعال کردن و پاکسازی کبد و غدد فوق‌کلیه اثر داشته و موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می‌گردد.
عرق بوقناق خاصیت های زیادی دارد که این متخصص طب سنتی مهمترین آن ها را بدین صورت برشمرد:
– عروق پوستی را باز کرده و پوست را شفاف می‌سازد.
– جوش صورت را به علت فعال کردن کبد و تصفیه‌ی خون از بین می‌برد.
– برای نفخ معده و روده بسیار موثّر است.
– برای دستگاه گوارش، درمان کولیت و فعّال کردن کبد و تولید صفرا و ریختن آن در اثنی‌عشر (دوازدهه) و تجزیه و تحلیل بردن چربی‌ها(تری‌گلیسیریدها و کلسترول) بسیار خوب و موثّر عمل کرده است.
- افرادی که ناراحتی معده و کولیت دارند، قبل از غذا یک استکان و بعد از غذا نیز نصف استکان میل نمایند.
– غدد فوق‌کلیه را فعال کرده، ترشح آدرنالین را تنظیم می‌کند و استرس و عصبانیت و اضطراب را از بین می‌برد.
– یبوست را از میان برده و به رود‌ه‌ها نرمی می‌دهد.
– بسیار مدر است.
– جهت درمان ورم و سنگ کلیه و مثانه از آن می‌توان استفاده کرد.
– از همه جالب‌تر نقش آن در افزایش ترشح انسولین، فعال کردن لوزالمعده، کاهش قند خون و در نتیجه درمان دیابت است.
وی در ادامه این گفته که عرق بوقناق مخصوص دیابتی هاست را مطلقا صحیح ندانست، و می افزاید: این گیاه بر روی برخی از بیماران دیابتی تاثیر مثبت و بر روی برخی دیگر تاثیر سوء داشته است از این رو نمی توان آن را عرق دیابتی ها عنوان کرد.
راه جلوگیری از دیابت حفظ رژیم غذایی است
این متخصص طب سنتی اصلی ترین موردی که باید برای دیابت در نظر گرفت را توجه به رژیم غذایی عنوان می کند و می گوید: از قندهای پیچیده مانند برنج، شکر و محصولات قندی باید کمتر در رژیم غذایی بیماران دیابتی قرار بگیرد. درواقع آنچه که در ابتدا باید به آن توجه داشت، راه های پیشگیری از دیابت است تا درمان دیابت.
وی ابتدایی ترین راه جلوگیری از دیابت را حفظ رژیم غذایی بیان و توصیه می کند: از غذاهای ممنوع و از عصبی شدن و حرص خوردن جداً پرهیز نمایید و همچنین از داشتن یبوست مزاج که مخرب اعصاب و روان است جداً خودداری کنند.
وی خاطرنشان می کند: زمانی که فرد دچار دیابت می شود کراتین بدنش افزایش و پروتئین را دفع می کند، چشم کم سو و عضلات کم تحرک می شوند که عروق و اعصاب را درگیر می کند و بعد از مدتی ریسک بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد.
یوسفیان عوامل ایجاد این بیماری را حرص خوردن و عصبی شدن، یبوست مزاج، نداشتن تحرک و خمودگی و کسالت و زمینه ژنتیک که در این نوع بیماران خانوادگی است برمی شمرد.
ورزش و اصلاح تغذیه دو عامل اصلی پیشگیری از دیابت است
دکتر حسین روازاده متخصص داخلی و پزشک دیابت در خصوص راه های پیشگیری و درمان دیابت معتقد است: مصرف غذاهایی همچون (فست فودها، نوشابه های رنگی، برنج، قند و شکر سفید، تنقلات شور، چای و روغن های پارافینی به نام گیاهی و انواع پالم در لبنیات) پانکراس و ترشح انسولین را دچار نقص، کمبود و اختلال می سازد. مصرف مواد غذایی ارگانیک متشکل از میوه ها، سبزی های تازه، جوانه ها و دانه ها و مغز های گیاهی، دارچین، برنج قهوه ای، قند و شکر قهوه ای، نان سبوس دار گندم و جو، عرقیات گیاهی زول و بوقناق، شیر و دوغ شتر، کلم بروکلی، ویتامین های C,B,E ، املاح و عناصر معدنی مانند کروم، منگنز، منیزیم، بهترین و جدیدترین راهکارهای درمانی دیابت است.
وی یاد آور شد: ورزش و کاهش وزن دو عامل اثبات شده برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و همچنین افزایش تولید انسولین و حساسیت گیرنده ها هستند.
وی یکی از ادویه جات های موثر که ضد دیابت است را دارچین معرفی کرد و می گوید: دارچین می تواند حساسیت انسولین را به طور قابل ملاحظهای بهبود بخشد، یعنی اینکه بدن نیاز کمتری به هورمون انسولین برای کنترل سطح قندخون خواهد داشت. پس سعی کنید روی مواد غذایی که دوست دارید، دارچین بپاشید و صرف کنید. دانشمندان کشف کرده اند که ادویه جات گوناگون، انسولین را تحریک میکند، یعنی باعث می شوند بدن از قند خود به طور مؤثری استفاده کند و بنابراین نیاز به انسولین کمتری داشته باشد.ایمنا
برچسب ها: بوقناق ، دیابت ، طب سنتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: