کد خبر: ۱۳۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 16
رییس انجمن پرتونگاری از احتمال حذف ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری که در خصوص پرداخت حق اشعه پرتوکاران است، ابراز نگرانی کرد.
شفا آنلاین:رضا قاسم‌زاده در این خصوص اظهار کرد: در لایحه‌ای که دولت قرار است به مجلس برای دائمی شدن قانون خدمات کشوری ارائه کند، برای کاهش بار مالی،   قرار است برخی ماده‌ها وتبصره‌هایی که در سال‌های گذشته توسط مجلس تصویب شده‌اند مانند پرداخت حق اشعه به پرتوکاران حذف شود. بند ۳ ماده ۶۸ این قانون به بند ۴ ماده ۲۰ قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال ۱۳۶۸ استناد می‌کند که به صراحت در آن اعلام شده‌ باید تمام کسانی که به صورت مستقیم با اشعه کار می‌کنند، حق اشعه تعلق گیرد.

به گزارش شفا آنلاین،وی افزود:  این مبلغ تا سال ۸۸ پرداخت می‌شد. اما در همین سال و در قانون برنامه پنجم توسعه این مورد حذف شد و متاسفانه همکاران ما از آن سال تا امروز مبلغی تحت عنوان حق اشعه دریافت نکرده‌اند. به جای آن عدد ثابتی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به نام تفاوت تطبیق پرداخت می‌شود.

قاسم‌زاده با تاکید براینکه طبق قانون باید ۵۰ درصد حقوق و مزایا به نام حق اشعه به پرتوکاران پرداخت شود، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که با رایزنی‌های انجام شده در مجلس، حذف این بند رای نیاورد. همچنین با توجه به گفت‌وگوی ما با سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی، این امکان وجود دارد که وزارت بهداشت یک ردیف اختصاصی برای حق اشعه در نظر بگیرد؛ در این صورت حق اشعه در قانون خدمات کشوری دائمی می‌شود.

رییس انجمن پرتونگاری تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی این رشته اقدامات قانونمندی را برای پرتوکاران انجام نداده است، افزود: ما در انجمن به دنبال این هستیم که در کمیسیون بهداشت از  حق اشعه دفاع کنیم. در حال حاضر ۲۵ هزار پرتوکار در سطح کشور داریم ولی برخی از آنها مثل نیروهای سازمان تامین اجتماعی و انرژی اتمی از این قاعده مستثنی هستند و حق اشعه به آنها پرداخت می‌شود. فقط پرتوکاران فعال در نیروهای مسلح و وزارت بهداشت این حق را دریافت نمی‌کنند. در این وزارتخانه حدود ۷۲۰۰ کارشناس و کاردان هستند که از سال ۸۸ تا امروز هیچ دریافتی به نام حق اشعه نداشته‌اند.

قاسم زاده تصریح کرد: پرتوکاران شامل کاردان‌ها و کارشناسان رادیولوژی، رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای هستند و همه این افراد مشمول دریافت حق اشعه هستند.  قطعا به علت کار با اشعه ممکن است در کوتاه مدت دچار مشکلات پوستی و در بلند مدت  مبتلا به سرطان شوند. با استناد به همین موارد بود که توانستیم سازمان انرژی اتمی را متقاعد کنیم از ما دفاع کند و این حق را به پرتوکاران بدهد. این پول، حقی است که باید به آنها داده شود.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی متولی ما در امر اشعه است؛ خوشبختانه در یک هفته گذشته در آخرین نامه خود، گرفتن حق اشعه برای این گروه را تایید کرد. تخمین زده شده است که این رقم حدود چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ماهیانه بودجه نیاز دارد که عدد بزرگی برای وزارت بهداشت نیست. متاسفانه بین دستگاه‌های دولتی مثل وزارت بهداشت، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و وانرژی اتمی، این مساله بلاتکلیف مانده‌است
برچسب ها: اشعه ، پرتوکاران ، خدمات
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کارشناس رادیولوژی
|
-
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
ای عزیزی که حق ما در دست توست ، ما ضعیفیم دستمون هم جایی بند نیست لطفا حق مارو بدین ، نون مارو نبر.
پرتوکار نگران
|
-
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
حق اشعه حق قانونی وشرعی و علمی است که باعث میشه اشعه کمتری بخوریم که کمی بیشتر عمر کنیم، لطفا بدون کارشناسی این ماده حذف نشود که شما مسئول جان این قشر زحمتکش هستید.
بینام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
توصیه میکنم در صورت حذف این بند که نماد بی عدالتی وزورگویی به این قشر ایثار گر است پرتوکاران با رعایت مصالح و اخلاق حرفه ای و پزشکی اعتراض خود را در چارچوب اعتصاب عمل وعلنی کنند تا حصول نتیجه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: