کد خبر: ۱۳۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 16
مهم ترین نکته در لایحه جدید قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که زندگی آنان را متحول خواهد کرد، اختصاص مستمری به آنان به میزان حداقل دستمزد قانون کار است که در این صورت مستمری این افراد تا هزار درصد رشد می کند.
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مستمری افراد دارای معلولیت درصورت تصویب لایحه جدید حمایت از معلولان، هزار درصد، افزایش می یابد.

به گزارش شفا آنلاین،حسین نحوی نژاد افزود: گزارش اصلاحیه این لایحه از سوی سازمان بهزیستی کشور، پایان یافته است و شنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی تحویل داده می شود.
وی اظهار کرد: مهم ترین نکته در لایحه جدید قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که زندگی آنان را متحول خواهد کرد، اختصاص مستمری به آنان به میزان حداقل دستمزد قانون کار است که در این صورت مستمری این افراد تا هزار درصد رشد می کند.
این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: با محقق شدن افزایش مستمری افراد دارای معلولیت تا 80 درصد مشکلات آنان برطرف می شود.
وی، قانون فعلی حمایت از افراد دارای معلولیت را قانون خوبی ارزیابی کرد اما در عین حال اظهار کرد: مشکل اساسی این قانون، نداشتن ضمانت اجرایی و همچنین جامع نگر نبودن آن است.
وی افزود: به عنوان مثال در بحث اشتغال افراد دارای معلولیت در قانون فعلی فقط گفته شده است که در پست اپراتور تلفن از نابینایان استفاده شود اما باید دید وسیع تری در این زمینه داشت و محل اعتبار آن نیز تامین شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: اکنون در اصلاح لایحه حمایت از افراد دارای معلولیت؛ به راهکارهای ایجاد اشتغال برای آنان نیز اندیشیده شده است و به طورمثال صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت در این لایحه طرح شده است.
نحوی نژاد اضافه کرد: همچنین در بحث جبران عدم کارآیی افراد دارای معلولیت که براساس آن بسیاری از کارفرمایان به دلیل محدودیت های افراد دارای معلولیت، آنان را استخدام نمی کنند، باید مقداری از حقوق این افراد از سوی دولت پرداخت شود؛ اینگونه تسهیلات در همه جای دنیا به افراد دارای معلولیت ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین، بسیاری از هزینه های افراد دارای معلولیت، مربوط به اقدامات درمانی و توانبخشی مانند مشاوره و کاردرمانی است که در اصلاحیه جدید قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، تمام خدمات توانبخشی در شمول بیمه قرار می گیرد.
وی ، آموزش رایگان در تمام مقاطع تحصیلی، کاهش ساعات کار و بازنشستگی زودهنگام را از دیگر مواردی ذکر کرد که در اصلاحیه جدید قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به آن توجه شده است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: لایحه حمایت جامع از افراد دارای معلولیت از سوی مجلس نهم به شورای نگهبان ارائه و در آنجا رد شد؛ مجلس دهم نیز کار بررسی رفع ایرادات این لایحه از سوی شورای نگهبان را به بهزیستی سپرد و ما تلاش کردیم که این قانون را با کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت تطبیق دهیم و موارد جامع قانون قبلی را دوباره استفاده کنیم که خوشبختانه اکنون کار تطبیق و گزارش نهایی این اصلاحات آماده شده است و شنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی تحویل داده می شود.
نحوی نژاد اظهار امیدواری کرد تا این لایحه زودتر در مجلس شورای اسلامی، بررسی و مصوب شود.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور ادامه داد: به هرحال پیش بینی می شود که این قانون، امسال تصویب شود و در لایحه بودجه سال 96 ، اجرایی شود.
آخرین قانونی که در زمینه معلولیت در کشور وجود دارد، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که اگرچه این قانون در سال 83 تصویب شد و مسائلی مانند مناسب سازی و اشتغال معلولان را وارد ادبیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کرد اما در زمان حاضر ضمانت اجرایی مناسبی ندارد؛
این قانون در مجلس بازنگری اما در بازنگری شورای نگهبان رد شد و به مجلس برگشت.
افراد دارای معلولیت و مسئولان امر امیدوارند که با تصویب قانون جدید در امسال ، تحولاتی بزرگی در عرصه های اشتغال، آموزش ، مناسب سازی ، نگهداری مراقبت و بیمه افراد دارای معلولیت رخ دهد.
برچسب ها: بهزیستی ، معلولان ، مستمری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: