کد خبر: ۱۳۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 11
بابک زمانی، رئیس انجمن علمی سکته مغزی ایران با بیان اینکه درمان سکته مغزی در ایران نسبت به سایر رشته‌های پزشکی پیشرفت نداشته‌است، گفت: «وضعیت درمان سکته مغزی در کشور عقب افتاده است.
شفا آنلاین:حدود 3 سال پیش نمی‌توانستیم سکته مغزی را درمان کنیم. تنها کار درمانی این بود که بیمار در بیمارستان بستری می‌شد تا عوارض سکته مغزی درمان و از سکته بعدی جلوگیری شود.»

      به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید زمانی تاکید کرد: «درمان سکته مغزی تنها در سه ساعت اول امکان‌پذیر است. در گذشته ما تکنولوژی، آگاهی و هماهنگی‌ لازم را نداشتیم و این مسئله به دلیل ضعف هماهنگی بود.» او معتقد است که برای گسترش روش‌های درمان سکته مغزی به عزم دولتی نیاز است. رئیس انجمن علمی سکته مغزی ایران ادامه داد: «تنها دولت است که می‌تواند همه نهادها و افراد را باهم هماهنگ کند. در دو سال اخیر عزم و اراده دولتی به وجود آمده است و این روند در حال پیشرفت است اما فاصله زیادی تا انجام کامل آن مانده‌است.» زمانی درباره برنامه‌های درمان سکته مغزی توضیح داد: «در این باره کمیته ملی تشکیل شده و با هدایت وزارت بهداشت و انجمن علمی سکته مغزی سند ملی تهیه شده و به تصویب رسیده است.»

       به گفته او مهم‌ترین داروی درمان در این حوزه در گذشته جز داروهای کشوری محسوب نمی‌شد اما اکنون نه تنها جزو داروهای کشوری شده، بلکه بیمه هم آن را پوشش داده است. در حالی که در گذشته یکی از نگرانی‌ها این بود که بیماران توان تامین این دارو را نداشتند. همچنین مسعود مهرپور، دبیر انجمن علمی سکته مغزی ایران درباره اقداماتی که برای درمان سکته مغزی در ایران انجام شده‌است، گفت: «مهم‌ترین مسئله برای برداشتن قدم‌های بعدی محکم برداشتن قدم‌های قبلی است. حدود 5 سال است که برای سیستماتیک کردن درمان سکته‌های مغزی برنامه جدی در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها درمان کلاسیک سکته‌های مغزی بوده است.» مهرپور 3 عامل را موجب پیشرفت در درمان سکته مغزی دانست و ادامه داد: «عامل اول، محل درمان بیماران سکته مغزی است. همانطور که بیماران قلبی در سی‌سی‌یو بستری می‌شوند، بیماران سکته مغزی هم باید در محل‌هایی مخصوص تحت مراقبت قرار بگیرند. این مراکز حدود 20 سال پیش در کشورهای توسعه‌یافته تاسیس شدند.» دبیر انجمن علمی سکته مغزی ایران از تلاش برای تصویب مراکزی تحت عنوان«مراقبت‌های ویژه مغزی»

       در وزارت بهداشت خبر داد. او عامل دوم را درمان سریع لخته‌ خونی که در مغز تشکیل شده است، دانست و توضیح داد: «حدود 20 سال پیش داروی خوبی در دستور تهیه قرار گرفت که توانستیم با این دارو لخته مغزی را از بین ببریم. این دارو تنها دارویی است که در چند سال اخیر در صورت تزریق به موقع، می‌تواند لخته را در مغز باز کند.»

       به گفته مهرپور عامل سوم هم اقدامات مداخله‌ای است که اگر لخته با دارو باز نشد، به وسیله آنژیوگرافی این لخته از مغز خالی شود. مهرپور قدم‌های بعدی برای برنامه ملی درمان سکته مغزی را این چنین توضیح داد: «برنامه ما این است که تا انتهای سال آینده، تعداد مراکز دارای بخش مراقبت‌های ویژه سکته مغزی را 100 مرکز در کل کشور برسانیم.»

       مهرپور ادامه داد:«سکته‌های مغزی در حال حاضر دومین عامل مرگ و میر در کشور ماست و حتی بیشتر از تصادفات جان می‌گیرد. با نگاه به تجربه کشورهای دیگر می‌بینیم که در آمریکا سال 2004 سکته مغزی عامل پنجم بود. با اجرای این برنامه، بعد از 10 سال ما هم می‌توانیم سکته‌های مغزی را از عامل دوم مرگ و میر، به رده سوم برسانیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: