مسئله اصلا تجمیع بیمهها نیست. به مسئله تجمیع بیمهها در پنجم پرداختهشده، اساسنامه بیمه سلامت به تصویب دولت رسیده و شورای نگهبان هم آن را تائید کرده است.
شفا آنلاین:سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی، دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم و نماینده حوزه
انتخابیه مشهد و کلات در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی
جبهه پایداری است. او پسر عموی وزیر بهداشت دولت روحانی و مدافع سرسخت
الحاق بیمه سلامت به وزارت بهداشت است.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل از سپبیدبه نظر شما رای نهایی کمیسیون تلفیق در مورد تجمیع بیمهها چه خواهد بود؟
مسئله
اصلا تجمیع بیمهها نیست. به مسئله تجمیع بیمهها در پنجم پرداختهشده،
اساسنامه بیمه سلامت به تصویب دولت رسیده و شورای نگهبان هم آن را تائید
کرده است. بنابراین تجمیع بیمهها تبدیل به یک قانون شده و اجرای آن وظیفه
دولت است. قضیه فعلی تجمیع بیمهها نیست و من نمیدانم چرا به این موضوع
اینطور پرداخته میشود. چیزی که الان در کمیسیون تلفیق مطرح است، انتقال
این سازمان به وزارت بهداشت است.
قبول دارید که این حکم اجرایی نشده است؟
این
بحث دیگری است. اگر بپذیریم تجمیع قانون دارد، پس قانونگذاری جدید
نمیخواهیم. یک زمان شما میگویید این قانون زماندار است، من میگویم دیگر
زماندار نیست. اگر دولت وارد تصویب اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران
نمیشد، نیاز به قانونگذاری مجدد داشت اما دولت وارد شد و اساسنامه را
تصویب کرد. این یک اساسنامه دائمی شده است و نیاز به قانون جدید ندارد. همه
بحث این است که بیمه سلامت ذیل وزارت رفاه تعریف شده و دولت هم موظف بود
در راستای اجرای قانون کمکم سازمانهای بیمهگر را با آن سازمان ادغام
کند.
در این قانون تامین اجتماعی مستثنی است.
نه،
اینطور نیست، در انتقال اموال و داراییهایش مستثنی شده و نه در تجمیع
منابعش. قانون درست خوانده نشده است. حالا اصلا فرض کنید که تامین اجتماعی
مستثنی شده، بقیه که مستثنی نیستند. چرا بقیه را ادغام نکردند؟ در قانون
ساختار جامع رفاه و تامین اجتماعی گفته بودند که تامین اجتماعی میشود
صندوق. در واقع یک سازمان اصلی تامین اجتماعی درست میشود که تمام صندوقها
زیر نظر آن اداره میشوند. در قانون ساختار که یک قانون است، تجمیع
بیمهها دیدهشده و در برنامه پنجم ما گفتهایم که بیمههای اجتماعی را طبق
قانون ساختار در سازمان تامین اجتماعی ادغام کنید و بیمههای سلامت را در
سازمان بیمه سلامت ادغام کنید.
این هم که انجام نشد.
بله،
به لحاظ حقوقی اتفاق افتاد اما به لحاظ اجرایی انجام نشد که بحث دیگری
است. سازمان بازرسی، سازمانهای نظارتی و مجلس پیگیری کنند که چرا قانون
اجرا نشد. موضوع بحث ما برای قانونگذاری نیست اگر ما هم در این زمینه
قانونگذاری کنیم، تاکید است وگرنه زیرساخت حقوقیاش وجود دارد.
بقیه افراد یا به نظر شما واقف نیستند و یا قرائت جدیدی از اینها دارند.
این جوسازی بیمهها است. چرا سازمان تامین اجتماعی جوسازی میکند در
حالیکه ما اصلا وارد بحث تامین اجتماعی نشدیم. ما میگوییم سازمان بیمه
سلامت ایرانیان برود زیر نظر وزارت بهداشت. جوسازی میکنند چون میدانند که
اگر آن سازمان برود، بعدا دچار مشکل میشوند. اصلا بحثشان سر خودشان نیست،
میخواهند جلوی انتقال بیمه سلامت را بگیرند.
با این اوصاف شما جو تلفیق در مجلس را چگونه میبینید؟
الآن
که فضا غبارآلود است چون هوچیگری در اطرافش اتفاق میافتد. اصل مطلب گفته
و شنیده نمیشود.
از این بحث عبور کنیم. یکی دیگر از مسائل نظام سلامت وضعیت بیمههای
تکمیلی است. آیا برنامهای برای قاعدهمند کردن بیمههای تکمیلی در کشور
وجود دارد؟
شما
میتوانید از من قاعدهگذار بپرسید که آیا برای این موضوع قاعدهای
گذاشتهاید یا نه؟ من به شما میگویم بله، ما قانونگذاری کردهایم. پایه
این موضوع تعرفهگذاری است. ما در قانون الحاقی به مقررات مالی دولت، آنچه
در سیاستهای ابلاغی آمده بود را قانون کردیم. گفتیم وقتی تعرفهگذاری
میکنید حق فنی در بخش خصوصی و دولتی باید واحد باشد تنها نرخ هتلینگ باید
تغییر کند. گفتهایم که پرداخت حق بیمه تکمیلی و خدمات پایه ممنوع است.
بیمه تکمیلی درجایی میتواند ورود کند که جزء خدمات پایه نیست. سوم هم
گفتیم تامین اعتبار آن از منابع عمومی هم ممنوع است و باید از محل پرداخت
خود افراد تامین شود.
چرا به این مسئله نظارت نمیکنید؟
این
حرف درستی است. این ایرادی است که به مجلس، به سازمان بازرسی و به دیوان
محاسبات وارد است.
این قابلیت اجرایی دارد یا مانند همان قانون تجمیع بیمهها گرفتار مشکل اجرایی میشود؟
چرا
نمیشود؟ ترکیه ظرف سه ماه همه بیمههایش را در هم ادغام کرد. کره جنوبی
سیصد بیمه تکمیلی را در هم ادغام کرد. آمریکا تعداد زیادی بیمه خصوصی را
تجمیع و تبدیل به سه بیمه کرده است. تراستهای آنها قویترند یا تراستهای
ما؟
تراستهای آنها قویتر است اما شرایط نهادی ما متفاوت است.
نه،
نمیخواهند این کار صورت بگیرد. این به خاطر سستی در تعهد سیاسی برای
اصلاحات در حوزه سلامت است. ما در حوزه سلامت فقط یک مشکلداریم؛ عدم وجود
تعهد سیاسی. هیچ مشکل دیگری نداریم. نه مشکل قانونی داریم، نه گیر حقوقی
داریم و نه مشکل برنامه. مشکل فقط این است که نظام سیاسی، تعهدی به اصلاح
نظام سیاست ندارد. این هم به این دولت و آن دولت، یا این جناح و آن جناح
مربوط نیست و همانطور که گفتم مشکل، عدم وجود اراده سیاسی برای اصلاح نظام
سلامت است