کد خبر: ۱۲۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
معوقات دولت پاگیر نظام سلامت شد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: پزشکان تحت فشار هستند و فکر می‌کنند لازم به نامه‌نگاری،‌اعتصاب و ... است در حالی که باید بدانند این معوقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به دلیل بدهی بیمه‌ها اتفاق افتاده است و نه تنها پزشکان که پرداختی تمام پرسنل دانشگاه با تأخیر مواجه شده است.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>دانشگاه علوم پزشکی زنجان مدتی است در پرداختی پرسنل خود علی الخصوص کارانه پزشکان با مشکل مواجه شده است و همین امر اعتراضاتی را در پی داشته است و شنیده شده که گروهی از این پزشکان تهدید کرده‌اند تا در صورت ادامه تاخیر در پرداخت‌ها کار به اعتصاب بکشد.

به گزارش شفاآنلاین،طبق اخبار منتشر شده در فضای مجازی، در پی تاخیر 9 ماهه در پرداخت کارانه پزشکان، جمعی از متخصصان تمام وقت استان زنجان، با نوشتن نامه‌ای به مدیریت مجموعه خود، اعلام کرده‌اند درصورتی که اقدامی در زمینه پرداخت معوقاتشان صورت نگیرد، از روز شنبه، 15 آبان ماه در درمانگاه ها حاضر نشده و بیماران را ویزیت نخواهند کرد.

 سابقه تاخیر در پرداخت کارانه  

با نگاهی به گذشته می‌بینیم که مشابه اینگونه اعتراضات در گذشته نیز وجود داشته است در اواخر سال گذشته، اقدامی مشابه در شهرستان خدابنده این استان صورت گرفته بود که با پرداخت کارانه معوقه 2 ماه، اعتراضات فروکش کرد.

بودجه از طریق بیمه به دانشگاه تزریق می‌شود

 علیرضا زراعتچی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص علت پرداخت نشدن کارانه پزشکان می‌گوید: معوقات پزشکان این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌های کشور است و این به دلیل حجم بالای بدهی بیمه‌ها به دانشگاه‌ها است و زمانی که این بدهی وصول شود،‌ قاعدتاً کارانه پزشکان نیز پرداخت خواهد شد. تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور در پرداختی‌های خود با تأخیر مواجه شده‌اند چراکه درآمد دانشگاه‌ها از جای خاصی تأمین می‌شود که قسمت عمده آن منابع بیمه‌ای است.

معوقات و تاخیر در پرداخت کارانه‌ها؛ پس از طرح تحول سلامت

بسیاری معتقدند از ابتدای طرح تحول سلامت، با توجه به عدم پیش بینی صحیح و تخصیص منابع مالی، عقب ماندگی چندماهه در پرداخت کارانه و معوقات کادر درمانی رخ داده که با اعتراضات پراکنده این افراد در اکثر نقاط کشور همراه بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: معوقات ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد

علیرضا زراعتچی در خصوص اینکه این بدهی‌ها با اجرای طرح تحول سلامت خود را در کشور نشان داده است، می‌گوید: ‌این بدهی ها ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد زیرا قبل از این طرح نیز بیمه‌ها گاهی در پرداختی خود تعویق داشتند مثلاً موردی بود که بیمه‌ها یک سال بدهی خود را به دانشگاه نپرداخته بودند و قاعدتاً این امر خود را در پرسنل همه دانشگاه نشان می‌داد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی و وجود پزشکان جوان و فارغ‌التحصیل و اینکه قاعدتاً نیاز مالی دارند، نارضایتی و اعتراض امری بدیهی است اما باید بدانند به محض اینکه بیمه‌ها بدهی خود را پرداخت کنند، کارانه این پزشکان نیز پرداخت خواهد شد.

حل مشکل، از طریق انتشار اوراق قرضه و وصول طلب بیمه‌ها

در عین حال، با مشارکت دولت و مجلس قرار است با انتشار اوراق قرضه به مبلغ 8000 میلیارد تومان، بدهی های بیمه به پرسنل و مراکز درمانی پرداخت شود در همین رابطه زراعتچی بیان می‌کند: دانشگاه و حتی شخص وزیر پیگیر این موضوع هستند و قرار است با انتشار اوراق قرضه و وصول طلبی که بیمه‌ها از سایر وزارتخانه‌ها دارند

پرداخت معوقات تا یکی دو ماه آینده انجام می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص اینکه پزشکان و سایر پرسنل باید تا چه زمانی منتظر باشند تا معوقات پرداخت شود، گفت: ظرف یکی دو ماه آینده بیمه‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

 مدیر عامل بیمه سلامت نیز اعلام کرده در حدود 2000 میلیارد تومان از این مبلغ تا آخر آبان ماه جهت پرداخت معوقات کادر درمانی و داروخانه ها اختصاص داده خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان : نامه نگاری و اعتصاب مشکل را حل نمی‌کند

علیرضا زراعتچی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: پزشکان تحت فشار هستند و فکر می‌کنند لازم به نامه‌نگاری،‌اعتصاب و ... است در حالی که باید بدانند این معوقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به دلیل بدهی بیمه‌ها اتفاق افتاده است و نه تنها پزشکان که پرداختی تمام پرسنل دانشگاه با تأخیر مواجه شده است.

وی افزود: دانشگاه پیگیر این موضوع است و به محض اینکه بدهی بیمه‌ها وصول شود، طبیعتاً پرداختی پرسنل علی‌الخصوص پزشکان پرداخت خواهد شد.فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: