کد خبر: ۱۲۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
هزینه پیوند عضو در ایران به عهده وزارت بهداشت است و لوازم و تجهیزات پزشکی آن را نیز هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تامین می کند و به صورت رایگان در اختیار بیمار نیازمند عضو پیوندی قرار می دهد.

شفا آنلاین:محمدآقاجانی با اعلام این خبر افزود: افراد زیادی هستند که به علت یک حادثه در بیمارستان بستری می شوند، بسیاری از این بیماران در بخش ICU بستری می شوند و گاهی ماهها در این بخش گران می مانند و بهبودی حاصل نمی شود و سیر بیماری به مرگ مغزی ختم می شود.
به گزارش شفا آنلاین،وی ادامه داد: برخی از این بیماران گاهی دو یا سه ماه در بخش ICU بستری هستند و هزینه بیمارستانی آنها در بیمارستان دولتی دهها میلیون تومان می شود و در صورتی که مرگ مغزی این افراد تایید شده باشد، امکان بازگشت آنها به زندگی وجود ندارد.
معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: در صورتی که خانواده این افراد به پیوند عضو اعضای پیوندی این افراد رضایت دهند، تمام هزینه های بیمارستانی قبلی آنها رایگان می شود و هزینه ای از خانواده این افراد در بیمارستان دولتی گرفته نمی شود.
آقاجانی درباره مشکلات پیوند عضو در ایران گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که هنوز مراکز جامع پیوند عضو در همه استانهای کشور وجود ندارد و در بسیاری از موارد یا تشخیص مرگ مغزی به موقع انجام نمی شود یا امکانات لازم برای پیوند وجود ندارد و به همین علت بین 40 تا 50 درصد اعضای پیوندی به علت کمبود امکانات در بیمارستانهای کشور حتی در صورت رضایت خانواده از بین می رود.
وی گفت: با وجود کمبود امکانات و نبود مراکز جامع پیوند در برخی استانهای کشور، ایران از نظر دانش پیوند، کشور بسیار پیشرفته ای است و از این نظر در مرزهای دانش دنیا حرکت می کنیم.
وی ادامه داد: بعد از تصمیم مهم وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت پیوند عضو اتباع بیگانه در کشور که مانع خدمات رسانی مناسب به مردم ایران بود و امکان سوء استفاده هایی را هم فراهم می کرد، متخصصان ایران تیم های پیوند عضو کشورهای همسایه را به خصوص در پاکستان و افغانستان آموزش می دهند و به آنها کمک می کنند که خودشان مراکز پیوند عضو دایر کنند.
آقاجانی اضافه کرد: پیوند عضو، یک خدمت پزشکی بسیار گران قیمت است و گاهی برای یک عمل پیوند عضو 30 پزشک و کادر تخصصی باید همکاری کنند، با وجود این وزارت بهداشت تمام هزینه های پیوند عضو را پرداخت می کند و گیرندگان اعضای پیوندی هیچ هزینه ای برای پیوند عضو در ایران پرداخت نمی کنند.
وی گفت: هزینه پیوند عضو در ایران به عهده وزارت بهداشت است و لوازم و تجهیزات پزشکی آن را نیز هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تامین می کند و به صورت رایگان در اختیار بیمار نیازمند عضو پیوندی قرار می دهد.
پیش از این محمد کاظمینی، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفته بود: ایران از نظر پیوند عضو در منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه اول است و در سال های اخیر تعداد پیوند عضو از افراد دچار مرگ مغزی رو به افزایش است به طوری که سال گذشته ( سال 94) حدود 57 درصد موارد پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی انجام شد.
کاظمینی درباره آمار پیوند در ایران نیز اظهار کرد: به جز قرنیه و نسوج که موارد پیوند آن خیلی زیاد و بالای 6 هزار مورد در سال است، بیشترین میزان پیوند عضو مربوط به کلیه است که سال 94 حدود 2هزار و 500 مورد پیوند کلیه در کشور داشتیم؛ پس از آن کبد با 800 مورد پیوند و قلب با 105مورد پیوند در رده های بعدی قرار دارند.
وی افزود: در مورد پیوند مغزاستخوان نیز که در واقع پیوند عضو نیست و پیوند سلول های بنیادی خونساز به شمار می آید، سال گذشته حدود هزار مورد در کشور انجام شد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد موارد مرگ مغزی در کشور بیش از مواردی است که به پیوند می رسد و با توجه به فهرست پشت نوبتی های پیوند از مردم انتظار داریم هر چه بیشتر برای اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی همکاری کنند.
وی تاکید کرد: در سال های اخیر تعداد موارد پیوند از مرگ مغزی به خصوص در مورد کلیه رو به افزایش بوده است و اکنون بیش از نیمی از این پیوندها از فرد زنده نیست بلکه از فرد دچار مرگ مغزی است و اگر این رویه ادامه پیدا کند در آینده نزدیک در مورد پیوند کلیه از اهدای فرد زنده بی نیاز می شویم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: