کد خبر: ۱۲۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>اجتماعی>سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که موج جدید مبتلایان به سل از 6/9 میلیون نفر در سال گذشته به 4/10 میلیون نفر در سال جدید برسد که بخش بزرگی از آن به‌واسطه افزایش مبتلایان به بیماری در هند است.
به گزارش شفا آنلاین،   سرانجام هند با قبول بزرگی مشکل سل در کشور، خود را آماده بازبینی جدی و گسترش برنامه درمان ملی برای مبارزه با مصیبتی که بیش از هر بیماری عفونی دیگری در جهان از افراد بزرگ‌سال قربانی می‌گیرد، می‌کند.

       مشکل وقتی بازتاب جدی پیدا کرد که سازمان بهداشت جهانی تعداد مبتلایان بیماری در هند را از 2/2 میلیون نفر در سال 2014، به 8/2 میلیون نفر در 2015 برآورد کرد. این ارقام یعنی هند بیش از هر کشور دیگری مسلول دارد و یک‌چهارم مبتلایان به سل در جهان در این کشور زندگی می‌کنند.

       این سازمان تخمین می‌زند که موج جدید شیوع سل از 6/9 میلیون نفر در سال گذشته به 4/10 میلیون نفر در سال جدید برسد که بخش بزرگی از آن به‌واسطه افزایش مبتلایان به بیماری در هند است، اما در اندونزی و چندین کشور دیگر نیز شمار مبتلایان رو به افزایش است.

       در بازبینی که نتایج آن در نشریه بیماری‌های عفونی لنست منتشر شد، تعداد مبتلایان به سل در هند 6/3 میلیون نفر برآورد شده است، یعنی 50 درصد بیشتر از برآورد دولت هند و سازمان بهداشت جهانی در سال 2014.

       این افزایش مطالعات فراوانی را که در بخش‌ها و ایالات هند درباره موضوع سل صورت گرفته بود را تایید می‌کنند. بیماری سل، بیماری قدیمی و باکتریایی و کشنده است که چندین دهه بود با مصرف مجموعه‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شد.

       هند این درمان را در دهه 1990 در میان توده‌های مردم اعمال کرد و همان موقع توانست به موفقیت‌هایی در کاهش مبتلایان دست پیدا کند، اما این موفقیت‌ها رنگ باخت، بخشی به دلیل عدم دستیابی به بیماران بخش خصوصی که بخش بزرگی از مردم هند در آن به دنبال درمان خود بودند.

       بیماری در سال گذشته 480 هزار نفر را در هند کشته است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی این رقم یک‌چهارم 8/1 میلیون نفری است که در سراسر جهان به دلیل ابتلا به این بیماری جان داده‌اند.

       وقتی درمان به‌طور مناسب انجام نشود، نه‌تنها بیماری گسترش می‌یابد بلکه به انواع مقاوم به درمان تبدیل می‌شود که درمان آن بسیار دشوارتر است. سل مقاوم به چند دارو که درصورت ابتلا دو تا از قوی‌ترین داروها هم بر آن تاثیری ندارد، مسری و تنها در 60 درصد از موارد درمان‌پذیر است. یک متخصص ریه هندی به نام دکتر ظهیر آدوادیا در مقاله‌ای در سال 2011 هشدار داده بود که 4 نوع سل کشف کرده که نسبت به هر نوع درمانی مقاوم‌اند.

       کارشناسان عقیده دارند ناچیز شمردن بیماران مبتلا در هند نتیجه شمارش کم مبتلایان در بخش خصوصی کشور است. دولت و کارشناسان بین‌المللی به‌سادگی تنها بیمارانی را شمرده‌اند که در برنامه‌های دولتی درمان می‌شده‌اند و به حدس عده‌ای را که در بخش خصوصی درمان می‌شده‌اند به این تعداد اضافه کرده‌اند.

       دکتر نیمالان، سرپرست نویسندگان تحقیق لنست و محقق کالج سلطنتی لندن، عقیده دارد همین مسئله باعث شد دنیا تصور درستی از بزرگی مشکل سل در هند که آلوده‌ترین کشور جهان به این بیماری به شمار می‌رود، نداشته باشد.

       نویسندگان تحقیق لنست ابتدا میزان فروش داروهای سل در بخش خصوصی را محاسبه کردند و از این طریق توانستند تعداد واقعی مبتلایان را حدس بزنند.

       دکتر سونیل، مدیر برنامه سل هند و از نویسندگان تحقیق، در مصاحبه‌ای می‌گوید، گزارش لنست تعداد مبتلایان را بهتر تخمین زده است، اما اضافه می‌کند کشورش برنامه گسترده‌ای تدوین کرده تا بتواند در 3 سال پیش رو تعداد مبتلایان را با قطعیت بیشتری تخمین بزند.

       برای دسترسی بیشتر به بیماران، دولت هند برنامه‌ای برای تهیه داروها و ابزارهای تشخیصی رایگان برای بیمارانی دارد که در حال‌ حاضر در بخش خصوصی مشغول درمان هستند. این برنامه قرار است در مورد بیماران بخش خصوصی مانند بیماران برنامه‌های دولتی عمل کند.

       دکتر سونیل می‌گوید برای این کار دولت می‌خواهد چندین برنامه پیشرو مقدماتی (پایلوت) را که در تعامل با درمانگران بخش خصوصی موفق بوده‌اند، گسترش دهد. هدف از این کار اطمینان از درمان درست و کافی و نظارت بر درمان شش‌ماهه مبتلایان به سل عادی یا درمان طولانی‌تر نه‌ماهه تا دوساله برای فراهم آوردن بهترین فرصت درمانی برای مبتلایان به نوع‌های مقاوم به درمان است.

       نماینده هند در سازمان بهداشت جهانی، دکتر هنک بکدام، تاکید می‌کند که نخست‌وزیر، نارندرا مودی، علاوه بر آنکه بر میزان گستردگی بیماری واقف است، بلکه آماده است تا تغییرات شگرفی را در برنامه‌های بلندمدت کشوری ایجاد کند. دکتر سونیل می‌گوید دولت هند تصمیم گرفته است بودجه فعلی 96 میلیون دلاری هند در مبارزه با سل را به 330 میلیون دلار برساند.

       نخست‌وزیر با هدف بهبود، امسال، شخصا جلسه 5/1 ساعته بازبینی برنامه سل هند را با مسئولان اصلی سلامت و درمان کشور ریاست کرد.

       دکتر بکدام معتقد است علاقه نخست‌وزیر به موضوع سل امر مهمی است و اضافه می‌کند، اکنون باید پرسید چگونه می‌توان با نهایت سرعت و کارایی این تغییرات را اعمال کرد. برنامه پنج‌ساله‌ای که قرار است از سال 2017 اجرا شود هنوز شکل پیش‌نویس را دارد.

       کارشناسان بسیاری خواهان تجدیدنظر در تعداد مبتلایان به بیماری در هند هستند و درعین‌حال نسبت به گسترش برنامه‌های پایلوت تردید دارند.
منبع: New York Times

برچسب ها: هند ، پیکار جدی ، سل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار