کد خبر: ۱۲۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 16
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: جمعیت زنان میانسال کشور ۱۸ میلیون نفر است و این جمعیت در سال های آینده رو به فزونی می رود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد اسماعیل مطلق اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ از ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر جمعیت کل کشور بالغ بر ۳۷ میلیون و ۲۴۴ هزار نفر یعنی نیمی از جمعیت کشور زن هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: همۀ گروه های سنی زنان از دختران تا سالمندان نیازمند حمایت جدی برای ارتقای همه جانبه کیفیت زندگی و سلامت هستند.

وی بیان کرد: طبق بررسی ها بیماری های اسمیک قلب و عروق و مغز و همه عوامل خطر و زمینه ای که منجر به آنها می شود مانند دیابت، فشار خون و چاقی از اولویت های ویژه ای در سلامت زنان برخوردارند و از مهم ترین علل مرگ و میر زنان محسوب می شوند.

مطلق گفت: در زنان ایران بار اصلی سرطان ها مربوط به سرطان پستان است. سرطان دهانه رحم هم از اهمیت برخوردار است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: اگرچه مرگ و میر زنان در بعضی از گروه های سنی کمتر از مردان است اما بر اساس بررسی ملی بار بیماری ها، زنان در مقایسه با مردان آسیب پذیرترند و ناتوانی های ناشی از بیماری های مزمن در آنها به مراتب بیشتر از مردان است.

وی تصریح کرد: از بین بیماری های روان افسردگی و همچنین سایر بیماری ها مانند بیماری های موسکولو اسکتال به ویژه کمردرد و آرتروز، کم خونی و یائسگی اولویت های بیماری در زنان هستند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: این بیماری ها در همه گروه های سنی مختلف زنان دارای رتبه های متغیر است. به عنوان مثال یائسگی و مشکلات ناشی از آن در گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد.

مطلق در خصوص ضرورت توجه به شیوه زندگی سالم و عوامل خطر بیماری ها در زنان گفت: همه اولویت های سلامت زنان به نوعی با شیوه زندگی زنان در ارتباط است. به ویژه در خصوص پیشگیری از بیماری ها این مسئله اهمیت دارد.

وی افزود: فعالیت فیزیکی به عنوان یکی از جنبه های مهم شیوه زندگی سالم در کنار تغذیه سالم اهمیت بسزایی دارد. در بررسی های انجام شده برای تدوین سند راهبردی سلامت زنان نیز کمبود تحرک و فعالیت فیزیکی به عنوان معضل اصلی سلامت زنان و محور برنامه استراتژیک سلامت زنان گزارش شده است.

مطلق در ادامه گفت: فعالیت فیزیکی کافی در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی و تصلب شرائین، سکته قلبی و مغزی، فشار خون، چربی خون بالا، دیابت قندی، دیابت نوع ۲، پوکی استخوان، کمر درد، سنگ کیسه صفرا، بیماری روحی و روانی، افزایش کیفیت زندگی، کاهش اثرات سالمندی، لذت بردن از زندگی، کمک به موثر بودن کار، کمک به توان خلاقیت، کمک به کاهش هزینه های زندگی و بالاخره کاهش مرگ و میر بسیار موثر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: