کد خبر: ۱۲۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>سلامت>درد میگرن شدیدتر از درد یک سردرد عادی است. سردردهای میگرنی به سردردهایی گفته می‌شود که شدت آن‌ها از متوسط تا شدید است و این سردردها از 4 تا 72 ساعت ادامه دارند و معمولا در یک قسمت سر رخ می‌دهند. ورزش می‌تواند درد ناشی از میگرن را بدتر کند و به همراه خود حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا را به بار آورد.
 به گزارش شفا آنلاین،     سردردهای میگرنی در برخی خانواده‌ها شایع‌تر است و اگرچه چنین افرادی نمی‌توانند خانواده یا آشنایان خود را تغیر دهند، اما انتخاب‌های مرتبط با سبک زندگی می‌توانند در درمان میگرن موثر باشند و حتی ممکن است که بعضی از این انتخاب‌ها باعث بدتر شدن میگرن شوند. به‌طورکلی، افراد مبتلابه سردردهای میگرنی می‌توانند با استفاده از توصیه‌های مرتبط با سبک زندگی سردردهای میگرنی خود را مدیریت کنند و از شدت آن‌ها بکاهند. با توجه به اهمیت این توصیه‌ها در ادامه به مهم‌ترین توصیه‌های مرتبط با سبک زندگی اشاره می‌کنیم که در کنترل میگرن و کاهش آن موثر هستند.

        از یک برنامه خاص پیروی کنید: بهترین توصیه این است که تا حد امکان در فعالیت‌های روزانه خود انسجام و یکپارچگی داشته باشید. سعی کنید که در طول هفته-حتی در روزهای آخر هفته- در زمان مشابهی از خواب برخیزید و به رخت خواب بروید، برای صرف وعده‌های غذایی خود برنامه زمانی مشخصی داشته باشید و سعی کنید که هرروز به مدت حداقل 20 دقیقه تمرین‌های هوازی را انجام دهید، چون تمام این کارها می‌توانند شما را از ابتلا به میگرن مصون دارند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا داشتن یک برنامه روزانه روتین و منظم مفید است؟ اگر مبتلا به میگرن شوید، مغز شما به تغییرات زیست محیطی-هم تغییرات زیست‌محیطی خارجی مانند نورهای درخشنده و هم تغییرات زیست‌محیطی درونی مانند تغییرات هورمونی-حساس می‌شود. چنین تغییراتی این را به مغز شما می‌گوید که محیط‌ تهدیدآمیز شده است. درد نتیجه این حساسیت به تغییرات زیست‌محیطی است. در واقع این حالت می‌گوید: «هرچه سبک زندگی شما قابل پیش‌بینی‌تر باشد، این احتمال کمتر خواهد بود که چنین پیام هشداری از سوی مغز شما صادر شود.»

        عوامل تشدیدکننده میگرن خود را بیابید: عوامل تشدیدکننده میگرن برای هر شخصی متفاوت است و همه افراد عوامل تشدیدکننده میگرن مشابهی ندارند. بسیاری از افراد وقتی‌که شکلات سیاه می‌خورند دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. بعضی از افراد نیز با خوردن پنیر کهنه و حتی به هنگام کم‌آبی بدن دچار مشکل میگرن می‌شوند.

        عوامل تشدیدکننده میگرن را یادداشت کنید: در مواجه با سردرد، علت تشدیدکننده آن را یادداشت کنید. به مدت یک یا سه ماه شدت سردردهای خود و تکرر آن‌ها را یادداشت کنید و نیز اینکه پیش از وقوع این سردرد چه چیزی خورده‌اید یا چه‌کاری انجام داده‌اید. پس‌ازاین مدت می‌توانید به یادداشت‌های خود رجوع کنید و به‌طور دقیق مشخص سازید که طی این مدت چه عواملی باعث تشدید سردرد شما شده‌اند.

        از مکمل‌ها استفاده کنید: بر اساس نتایج تحقیقات مختلف منیزیم، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و کوآنزیم Q 10 می‌توانند به پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک کنند. دریکی از تحقیقات انجام‌گرفته نشان داده‌شده است که مصرف کوآنزیم کیو 10 تکرار سردردهای میگرنی را تقریبا به نصف کاهش داده است. توصیه می‌شود که افراد مبتلابه میگرن بدون تجویز پزشک از این مکمل‌ها استفاده نکنند. نکته مهم دیگر این است که فرد مبتلابه میگرن باید در مصرف این مکمل‌ها تعادل را رعایت کند. به‌عبارت‌دیگر، در پیشگیری یا مدیریت یک بیماری تعادل یک عنصر کلیدی است. برای مثال، خواب، تغذیه و ورزش فرد باید در حد تعادل باشد.

        از پزشک خود سوال‌بپرسید: متاسفانه اکثر افراد بر این تصور هستند که پرسیدن سوال‌های مرتبط با بیماری خود باعث آزار دادن پزشک آن‌ها می‌شود و حوصله پزشک آن‌ها را سر می‌برد اما این تصوری کاملا غلط است و بسیاری از پزشک‌ها با کمال میل به سوال‌های بیماران خود پاسخ می‌دهند و اگر پزشکی در مقابل پرسش‌های بیمار خود برخورد مناسبی نداشته باشد این مشکل خود پزشک است نه بیمار. به‌عبارت‌دیگر، بیمار حق دارد در مورد بیماری خود سوال‌هایی را بپرسد و به روشن‌تر شدن بیماری خود کمک کند. یک فرد مبتلابه میگرن می‌تواند برای کنترل میگرن خود و کاهش شدت آن سوال‌های زیر را از پزشک خود بپرسد:
1) چگونه می‌توان سردردهای میگرنی را از سردردهای عادی تشخیص داد؟
2) ورزش چگونه می‌تواند به بهبود سردردهای میگرنی کمک کند؟
3) چگونه می‌توانم عوامل تشدیدکننده میگرن خود را شناسایی کنم؟
4) در صورت عدم توانایی در جلوگیری از بعضی از عوامل تشدیدکننده میگرن چه‌کاری می‌توانم انجام دهم؟
5) آیا استفاده از مکمل‌ها برای من مفید است؟
منبع: WebD
ترجمه: مصطفی صداقت رستمی
برچسب ها: سردرد ، میگرن ، حالت تهوع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: