کد خبر: ۱۲۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 12
شفا آنلاین>اجتماعی>استفاده بی رویه از فضای مجازی منجر به ایجاد فاصله های فیزیکی و عاطفی در کانون خانواده می شود.
به گزارش شفا آنلاین،حسین باهر بنیان گذار مکتب رفتارشناسی و مشاور در امور رفتاری و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: تفکر سنتی اندیش در بعضی خانواده های ایرانی و فضای صنعتی اندیش موجود در ارتباطات مجازی موجب شده است تا رسانه های مجازی بیش از پیش جای خود را در خانواده های ایرانی باز کند.

این پروفسور در خصوص آسیب های ناشی از کاهش گفتگوهای خانوادگی بیان کرد: ایجاد فاصله های فیزیکی در زوجین موجب ایجاد شکاف های احساسی و عاطفی در کانون خانواده می شود.

وی اظهار کرد: کاهش تعامل و گفت و گو در شبکه ارتباطی خانواده و استفاده بی رویه کودکان و نوجوانان از فضای مجازی مشکلات بدآموزی، مضرات بهداشتی، گرایش به انزوا، گم کردگی هویت فردی، قومی، ملی و حتی بین المللی را در پی دارد.

باهر تصریح کرد: اگر اقدامات مفید و مثبت در زمینه استفاده بی رویه از شبکه های اجتماعی صورت نگیرد و با این کشش ها برخورد ریشه ای صورت نپذیرد، ادامه این روند با توجه به پیشرفت و گسترش شبکه های ارتباطی می تواند به کاهش بیش از پیش تعاملات خانوادگی و یا حتی به قطع ارتباطات خانوادگی منجر شود.

بنیان گذار مکتب رفتارشناسی درباره اقدامات پیشگیرانه برای کاهش وابستگی به فضای مجازی عنوان کرد: افزایش جاذبه های محیط خانواده، ارتقای احترام متقابل در خانواده، ایجاد اشتغال، حفظ ارزش و احترام جوانان و ایجاد فضای مجازی بومی در راستای جلوگیری از کاهش گفت و گو و تعاملات خانوادگی تاثیر چشمگیری دارد.

وی افزود: با تشکیل شورای عالی فرهیختگان در پژوهشگاه علوم پزشکی تحت عنوان شاخه سلامت اجتماعی می توان به این موضوع  ملی، به صورت یک پروژه فراجناحی پرداخت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: