کد خبر: ۱۲۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی> «فاجعه» واژه‌ای است که رئیس انجمن متخصصان زنان ایران برای توصیف شرایط پذیرش دستیار رشته زنان و مامایی از آن استفاده می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  اعظم موسوی می‌گوید نگرانی خود را به مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده و این حوزه را نیز بخشی از فضای تصمیم‌گیری می‌بیند که باید انجمن‌های علمی به آن ورود پیدا کنند اما تاکنون چنین حوزه‌ای برای آنها باز نشده است.

آماری از سقط‌های غیرمجاز در ایران دارید؟ در محافل پزشکان شنیده می‌شود که امروزه تعداد بیمارانی که بقایای سقط‌جنین در بدنشان دیده می‌شود بیشتر شده است.
       درمورد سقط‌های غیرمجاز هم مثل هر موضوع دیگری که مبهم است و آمار مستندی برای آن وجود ندارد، شما می‌توانید هزاران تهمت بزنید بدون اینکه سندی ارائه کنید. عنوان کردن این موضوعات در جامعه به‌مثابه تهمت‌هایی است که حیثیت یک رشته را زیر سوال می‌برد. من اصلا به خودم اجازه نمی‌دهم به رشته‌های دیگری وارد شوم و درموردش تحقیق کنم. آمار سقط‌جنین نامشخص است و هیچ‌کس از آن خبر ندارد. طبق آمار رسمی 3هزار سقط اعلام‌شده که همه سقط‌های درمانی هستند اما از کجا می‌توان آماری از سقط‌های غیرقانونی را درآورد که براساس آن ادعایی طرح کنیم؟ مشخص است که وقتی یک موضوع کاملا مبهم باشد، هرکسی هر ادعایی می‌تواند بکند.

       درمورد عملکرد متخصصان زنان هم باید بگویم آنها جزو افراد قانونمند هستند و چون سقط‌‌های غیرقانونی عوارض و مشکلات زیادی درپی دارد،‌ امکان ندارد که بی‌دلیل این کار را انجام دهند.

بنابراین شما افزایش سقط‌جنین را رد می‌کنید؟
       اینکه درخواست مردم برای سقط‌های غیرقانونی زیاد شده یا نه را نمی‌دانم. امکان دارد اما من این را که امروزه میزان باروری کاهش و میزان ناباروری افزایش پیداکرده، تایید می‌کنم. خیلی از خانم‌های بالای 25 سال باردار نمی‌شوند یا اینکه سقط آنها زیاد است. آندومتریوز در میان زنان جوان ما بیداد می‌کند و تقریبا هر بیماری وارد می‌شود، می‌گویم او آندومتریوز است مگر اینکه خلافش ثابت شود. اینکه زنی به‌راحتی باردار شود مثل یک معجزه می‌ماند. این موضوعات را برای ایجاد نگرانی نمی‌گویم بلکه واقعیت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود. در این شرایط، بالارفتن آمار سقط چندان درست نیست. ضمن اینکه بهتر است با حاملگی‌های ناخواسته هم برخورد صحیح و علمی کنیم. تجربیات کشورهای دیگر نشان می‌دهد هر جا سقط قانونی ایجادشده، آمار سقط بالا نرفته. چون اگر کسی به دنبال سقط باشد از هر راهی این کار را انجام خواهد داد و در این راه ممکن است دچار مشکلات و آسیب‌هایی شود، بنابراین بهتر است با این موضوعات قانونی و علمی برخورد کنیم. برایم باعث تاسف است که می‌بینم یکی از همکاران می‌گوید از زمانی که سونوگرافی از سوی متخصصان زنان انجام می‌شود، آمار سقط‌جنین بالا رفته. این دو موضوع چه ربطی به هم دارند؟ سقط غیرقانونی را می‌توان از روی نتیجه یک آزمایش و درخواست بیمار انجام داد و نیازی به انجام سونوگرافی نیست.

آماری از پوشش متخصصان زنان در کشور دارید؟
       تا آنجا که من سراغ دارم در برخی بیمارستان‌های مناطق محروم متخصص جراح عمومی نداریم، اما متخصصان زنان داریم چون این متخصصان زنان به‌راحتی می‌توانند در همه مناطق کشور حاضر شوند. کمبود ممکن است وجود داشته باشد اما نسبت به دیگر رشته‌ها مشکل حادی نداریم.

وزارت بهداشت بر این باور است که وجه علمی انجمن‌های تخصصی پزشکی بر وجه صنفی آن ترجیح دارد، به نظر شما این ترجیح در برنامه‌ریزی‌ها دیده می‌شود؟
       جایگاه انجمن‌ها در کشور ما مشخص و تعریف شده نیست. شاید انجمن‌ها برای اعضای صنف خود تا حدی اعتبار صنفی و علمی داشته باشند، اما در جایگاه تصمیم‌سازی نقش ویژه‌ای به عهده ندارد. این در حالی است که انجمن‌های علمی در کشورهای دیگر هم در آموزش فراگیران و هم در آموزش فارغ‌التحصیلان و تصمیم‌سازی‌ها موثر است. در دولت یازدهم تلاش شده که این جایگاه ارتقا پیدا کند. یکی از درخواست‌ها سپردن مسئولیت برگزاری تمام دوره‌های بازآموزی به انجمن‌ها بوده است اما هنوز هم با این درخواست موافقت نشده است. البته اجرایی کردن این تصمیمات بسیار سخت است. چون تمام امکانات در دست وزارت بهداشت است. به نظرمی‌رسد همان اتفاقی که برای اجرای پروژه خصوصی‌سازی در ایران افتاد، درمورد واسپاری مسئولیت‌ها به انجمن‌های علمی نیز رخ می‌دهد.

       مهم‌ترین بخشی که انجمن‌ها می‌توانند وارد آن شوند، آموزش فارغ‌التحصیلان، حل تمام نیازهای فارغ‌التحصیلان و برگزاری دوره‌های بازآموزی است.

ظرفیت پذیرش دستیار در رشته زنان را چقدر با واقعیت‌ها و نیازهای نظام درمانی منطبق می‌دانید؟
       این‌یک فاجعه است. ما این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کردیم و گفتیم که تعداد متخصصان زنانی که در دانشگاه‌ها پرورش داده می‌شوند، زیاد است و هر زمان که تربیت متخصصان بیش‌ازحد باشد، دچار عوارض جدی خواهیم شد اما متاسفانه به این موضوع توجهی نشده است. بازهم آنجایی که انجمن‌ها باید ورود پیدا می‌کردند،‌ حضور ندارند. درمورد تعرفه گذاری هم همین اتفاق افتاد. انجمن‌ها دعوت شدند و نظراتشان را اعلام کردند اما درنهایت نظر بیمه‌ها اعمال شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: