کد خبر: ۱۲۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفا آنلاین>سلامت جنسی> الهیار جزایری، متخصص زنان و زایمان در شهر وایوسو ایالت ویسکانسن آمریکا است. وی که سالها در زمینه مشکلات بارداری و جنینی تحقیق کرده است، اطلاعات مفیدی در مورد اختلالات جنینی و بارداری دارد. با وی پیرامون غربالگری جنین به گفت‌وگو نشستیم که آن را در ادامه می‌خوانید.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید غربالگری در ایران به صورت جدی پیگیری می‌شود. این مسئله در کشورهای دیگر به چه صورتی است؟
       تا جایی که من اطلاع دارم در اغلب کشورهای پیشرفته این کار یا به صورت قانونی انجام می‌شود یا دلخواه. در برخی از کشورهای آفریقایی هم که میزان مشکلات و نواقص مادرزادی در آن بسیار است، هم این غربالگری به صورت ملی و همگانی توسط پزشکان و متخصصان زن انجام می‌شود.

       در ایالات متحده این موضوع اختیاری است. اما ما برای زنانی که خطر بالای بارداری و مشکلات جنین دارند، حتما غربالگری را تجویز می‌کنیم. البته این موضوع هم خطرات مربوط به خودش را دارد. برای مثال یا جنین دچار مشکل نیست و جواب غربالگری مثبت است و یا مشکلات حادی دارد که در غربالگری دیده نمی‌شود. با این همه، پیش‌بینی فرزند آن دسته از زوج‌هایی که خطر ریسک بالا را دارند اغلب درست از آب درمی‌آید.

 این دسته خطرها شامل چه مواردی می‌شود؟
       جواب آزمایش خون، فرزندهای مشکل‌دار قبلی، سابقه وجود سندروم داون در خانواده، نتیجه آزمایش خون یا سونوگرافی اولتراسوند و مواردی شبیه به این، مشخص می‌کند که تا چه اندازه به غربالگری احتیاج است. این آزمایش‌ها هم که از 10 هفته نخست بارداری شروع و تا آخر دوره ادامه دارد. در اغلب موارد هم تا 99 درصد حدس و گمان متخصص‌ها درست از آب درمی‌آید. ازدواج خانوادگی هم می‌تواند در این زمینه تا اندازه‌ای موثر باشد. زمان تشکیل جنین، اگر بیماری روی کوروموزوم‌های پدر و مادر باشد، تا 25 درصد از هرکدام به کودک قابل انتقال است. حال اگر یک بیماری در یک خانواده شایع باشد و پدر و مادر هم رابطه خویشاوندی داشته باشند، احتمال بروز بیماری در کودک بسیار بیشتر می‌شود. غیر از این، ازدواج فامیلی مشکلی به وجود نمی‌آورد.

در صورت تشخیص یک بیماری مانند سندرم داون و بیماری‌هایی شبیه به آن در جنین، چه راهکارهایی وجود دارد؟
       تنها یک راهکار و آن هم سقط جنین است.

این موضوع می‌تواند تبدیل به قانون شود؟
       به هیچ عنوان. راهکار ما شاید سقط جنین باشد ولی لزوماً انتخاب پدر و مادر نیست. در چند ماه گذشته زنی تحت نظارت من بود که همه چیز نشان می‌داد کودکش دچار سندرم داون است. به وی این موضوع را اطلاع دادیم، ولی او گفت که نمی‌خواهد کودکش را از دست بدهد. زایمان انجام شد و کودک هم سندرم داون داشت. ولی زن، کودکش را بغل کرد و گفت که این نوزاد را هرطور که هست دوست دارد. بنابراین نمی‌توان اجباری روی خانواده‌ها داشت که کودک خود را سقط کنند.

تا چه اندازه می‌توان از بروز این بیماری‌ها در جنین پیشگیری کرد؟
       موثرترین روش، همان IVF است. به این صورت که از پدر و مادری که احتمال می‌رود جنین سالمی نداشته باشند، اسپرم و تخمک استخراج می‌کنند. در آزمایشگاه لقاح مصنوعی انجام می‌شود و پیش از آنکه نطفه را در بدن مادر قرار دهند، آن را آزمایش می‌کنند تا اگر بیماری در آن وجود داشته باشند، از بروز بارداری جلوگیری شود.
اما اگر پس بروز بارداری بیماری جنین تشخیص داده شود چه؟ آیا پس از آن هم می‌توان جنین را در شکم مادر درمان کرد؟

       درمان چیزی مانند سندرم داون در دوران جنینی و به صورت کلی، فعلاً ممکن نیست. اما برخی از بیماری‌ها وجود دارد که می‌توان روی جنین در شکم مادر اعمال کرد. این موارد جزئی هستند و هنوز خطر بالایی دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: