کد خبر: ۱۲۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 02
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت در دیدار سفیر فرانسه در تهران، گفت: شرکت های فرانسوی اگر به منافع دراز مدت فکر می کنند، بازار سلامت ایران را از دست ندهند.
به گزارش شفا آنلاین، سفیر فرانسه در ایران، امروز با حضور در دفتر وزیر بهداشت، با دکتر سید حسن هاشمی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از تلاش «فرانسوآ سنمو» سفیر فرانسه در ایران برای گسترش و ارتقای روابط دو کشور گفت: روابط کشورها دارای فراز و نشیب های زیادی است و خوشحال هستیم که پس از توافق هسته ای، سفر دکتر روحانی؛ رییس جمهور به فرانسه انجام و مقدمه ای شد تا دو کشور همکاریهای دو جانبه را در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه "سلامت´ تقویت کنند.

هاشمی با اشاره به اشتراکات و زمینه های همکاری های قبلی دو کشور با بیان اینکه نظام آموزشی ایران از ۵۰ سال قبل برگرفته از مکتب فرانسه بود گفت: بسیاری از اساتید قدیمی ما در مکتب فرانسه تحصیل کرده اند و عمده منابع ما از زبان فرانسه است.

وی به روابط دیرینه انستیتو پاستور ایران با انستیتو پاستور فرانسه اشاره کرد و گفت: مطلع شده ایم که رئیس انستیتو پاستور فرانسه بزودی به ایران خواهد آمد.

هاشمی به وجود ۶۰۰ مرکز تحقیقاتی در ایران اشاره کرد و گفت: برخی از مراکز تحقیقاتی ما رتبه های خوب و بین المللی دارند و ارتباطات محققین و دانشمندان دو کشور می تواند در برای ارتقای همکاریهای دو جانبه، کمک کننده باشد.

وزیر بهداشت گفت: ایران از نظر علمی و تحقیقاتی رتبه اول منطقه و رتبه ۱۶ جهانی را داراست و با توجه به تاکیداتی که مسئولین جمهوری اسلامی در زمینه توسعه علمی دارند، یکی از زمینه های همکاری می تواند در این بخش باشد.

هاشمی به وجود ۲۰۰ هزار دانشجوی پزشکی در ۵۷ دانشگاه و ۹۰ دانشکده طب اشاره کرد و بر روابط متقابل علمی و پژوهشی اساتید دو کشور تاکید کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تقویت و گسترش ارتباطات دو کشور گفت: حداقل در علوم طب حیف است که روابط علمی قریب به ۲ قرن ایران و فرانسه به فراموشی سپرده شود.

هاشمی یکی از راهکارهای گسترش روابط دو کشور در زمینه پزشکی را برگزاری مشترک کنگره ها و کارگاه های آموزشی با حضور محقیقین دو کشور عنوان کرد.

وزیر بهداشت همچنین بر گسترش و ارتقای همکاری های دارویی بین دو کشور تاکید کرد.

هاشمی در ادامه به مشکلات واردات سموم و کود برای محصولات کشاورزی در دوران تحریم ها اشاره کرد و گفت: فرانسه و آلمان در شرایط جدید می توانند با وزارت جهاد کشاورزی برای تهیه سموم دارای کیفیت همکاری نمایند.

وزیر بهداشت افزود: در مورد سموم کشاورزی به نظر می رسد تشویق بخش خصوصی فرانسه برای سرمایه گذاری در ایران با توجه به جمعیت این کشور و بازار قریب به ۳۰۰ میلیونی پیرامونی ایران در منطقه می تواند مقرون به صرفه باشد.

هاشمی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: شرکت های فرانسوی به صلاح است که اگر به منافع دراز مدت فکر می کنند در جهت انتقال فن آوری و تولید مشترک از طریق سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در کشور تلاش کنند تا بازار را از دست ندهند.

وزیر بهداشت در ادامه به تشریح نظام بهداشتی درمانی کشور و سیستم ارجاع پرداخت و گفت: در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک خانه بهداشت در مناطق روستایی پیش بینی شده و برای هر ۱۲ هزار نفر یک پایگاه بهداشتی و به ازای ۲۵ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز خدمات جامع سلامت وجود دارد و بیمار مرحله به مرحله به این مراکز مراجعه می کند و در صورت نیاز به سطح بالاتر ارجاع داده می شود.

هاشمی در ادامه به وجود ۹۰۰ بیمارستان دولتی و خصوصی و نیز وجود ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور اشاره کرد و گفت: بیماران از خانه بهداشت به پایگاههای بهداشتی و سپس از پایگاههای بهداشتی به مراکز جامع خدمات سلامت و از آنجا به بیمارستانها ارجاع می شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تمام خدمات بهداشتی و واکسیناسیون برای ایرانیان و اتباع خارجی رایگان است. همه ایرانیان بیمه پایه درمان دارند و برای دریافت خدمات بستری در روستاها ۳ درصد و در شهر ها ۶ درصد از هزینه را می پردازند.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه بیمارستان سازی، هم بخش خصوصی و هم دولتی علاقه مند به سرمایه گذاری خارجی هستند، گفت: در زمینه آمبولانس هوایی، دریایی و زمینی نیز امکان همکاری با شرکت های فرانسوی وجود دارد.

وزیر بهداشت در ادامه به توانمندی های پزشکان ایرانی اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰ سال است که اعزام بیمار به خارج نداشته ایم و بر عکس بیماران از کشورهای مجاور به عنوان توریست سلامت برای دریافت خدمات درمانی به ایران می آیند و دانشمندان ایرانی و فرانسوی در این زمینه می توانند تجربیات خود را به اشتراک گذارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: