کد خبر: ۱۲۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> وقوع بیش از 5000 تا 8000 مرگ مغزی در کشور در سال، علاوه بر اینکه به دلیل از دست رفتن زندگی این افراد موجب تاسف است، تاسف بزرگ‌تری را نیز به دنبال دارد و آن از دست رفتن اعضای قابل استفاده این عزیزان است.

به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید طبق آمار جهانی نیمی از موارد مرگ مغزی یعنی 2500 تا 4000 مورد می توانند، اهدای عضو کنند، درحالیکه سالانه فقط حدود یک چهارم موارد به اهدای عضو می‌رسند.


طبق تجارب جهانی با توجه به ماهیت اهدای عضو، ارتقای این آمار علاوه بر تلاش سیستم درمانی کشور نیاز به همراهی انجمنی دارد که بتواند، فارغ از سنگینی بدنه دولت با برقراری ارتباط با مسئولان، هنرمندان و سازمان‌های مختلف، مشکلات راه پرفراز و نشیب اهدای عضو را هموارتر سازد. از اهداف اصلی انجمن اهدای عضو ایرانیان انسجام و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی اهدای عضو در جامعه، مددکاری خانواده های اهداکننده عضو، آموزش تیم های اهدای عضو کشور، حمایت از پژوهش‌های مرتبط با اهدای عضو و درنهایت کمک به سیستم درمانی کشور در حمایت از اهدا و پیوند اعضا در ایران است.

     کتایون نجفی‌زاده، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت و رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان  از تشکیل انجمن اهدا کنندگان اعضا می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

این انجمن چه فعالیت هایی دارد؟
       از فعالیت های این انجمن می توان به برگزاری مراسم بزرگداشت پیوند اعضا اشاره کرد. همچنین با تشکیل کمیته های مختلف تخصصی از جمله کمیته‌های علمی، کمیته هنرهای تجسمی، کمیته انیمیشن، شعر و ادبیات، موسیقی و...، این انجمن از دانش و توان نیروهای متخصص هر رشته در راستای ارتقای اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور استفاده می‌کند. در کمیته‌های تخصصی این انجمن، هنرمندان هر رشته با تشکیل جلسات مباحثه، برنامه‌های تخصصی خود را در زمینه های مختلف به انجمن ارائه می‌کنند و در صورت تصویب در شورای فرهنگی انجمن و تامین بودجه‌های لازم، با کمک کمیته اجرایی انجمن به مرحله اجرا می‌رسد. از دیگر فعالیت‌های این انجمن آموزش منسجم و حرفه‌ای فراهم آوری اعضا به تیم‌های فراهم آوری کل کشور است که با برنامه‌ریزی منظم و با هماهنگی مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت در حال اجرا است.

فرایند مرگ مغزی چگونه اتفاق می‌افتد؟
       برخی موارد مانند ضربه به سر خونریزی ناشی از پاره شدن عروق مغزی، تومورهای مغزی و .. موجب بالارفتن فشار داخل مغز شده و به دلیل غیرقابل امتناع بودن استخوان‌های جمجمه، فشار بالا موجب بسته شدن عروق داخل مغز می‌شود. این واقعه منجر به قطع خونرسانی به سلول های مغزی شده و تمامی سلول های مغز و ساقه مغز به طور کامل تخریب می‌شود. فرد مرگ مغزی در ظاهر شبیه بیمار کمای عمیق است، با این تفاوت که امکان بازگشت افراد مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد. به دلیل اینکه مرکز تنفس در ساقه مغز قرار دارد، با بروز مرگ مغزی بلافاصله تنفس قطع می شود، اما قلب که دارای باتری اتوماتیک است، می تواند در صورت رساندن اکسیژن برای چند روز به تپش خود ادامه دهد. اگر در فاصله زمانی کوتاه (چنددقیقه) پس از ایجاد حادثه‌ای که منجر به مرگ مغزی شده است، بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود، با ادامه ضربان قلب می توان خون‌رسانی اعضا و احشای بدن را برای مدت کوتاه معمولا از یک روز تا 14 روز حفظ کرد. در فاصله طلایی بین شروع مرگ مغزی تا بروز ایست قلبی می توان در صورت رضایت خانواده، از اعضای افراد فوت شده استفاده کرد و موجبات نجات جان چند بیمار نیازمند به پیوند عضو را فراهم کرد.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: