کد خبر: ۱۲۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>اجتماعی> فرایند فرهنگی جشن نفس با محوریت تقدیر از خانواده های ایثارگر اهداکننده که هم اکنون تبدیل به یک برند فرهنگ سازی شناخته شده جهانی برای اهدای عضو شده است، در سال 1383 توسط کتایون نجفی زاده، (رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در آن زمان) و افشین لیاقت، کارگردان سینما پایه‌گذاری شد.
به گزارش شفا آنلاین،  تا سال 1393 ( یعنی یازدهمین سال جشن نفس) این مراسم به صورت کشوری برگزار شد و سال به سال شرکت کنندگان آن افزوده شدند تا جایی‌که در یازدهمین مراسم، حدود 21 هزار نفر شرکت کننده حضور داشتند. جالب است، بدانیم که باشکوه‌ترین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا در جهان زیر 6000 نفر شرکت کننده داشته است. از سال 1394 و مقارن با تاسیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، مقرر شد، برای سهولت بیشتر بیماران و خانواده‌های اهداکننده‌ای که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند، مراسم جشن نفس در همان شهر برگزار شود. جشن نفس امسال در تهران، شامگاه سوم مهر در مرکز همایش‌های برج میلاد، با حضور اسحاق جهانگیری، وزیربهداشت و علی نوبخت و سایر مسئولان این حوزه و خانواده های اهداکنندگان و هنرمندان که سفیران اهدای عضو هستند، با شکوهی بسیار برگزار شد.

اهدای عضو مسئله ظریف، اجتماعی است
       علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مراسم جشن نفس با بیان اینکه پیوند اعضا به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی شناخته شده است، می‌گوید: « ایران دستاوردهای عظیمی در حوزه بهداشت از اوایل انقلاب تاکنون همچون علم باروری به دست آورده، به‌طوری که از میان یکصد هزار نفر تنها ٢۵ زن باردار فوت می‌کنند که این آمار در جهان ٢٨ نفر به ازای یکصد هزار نفر است.»

       وی ادامه می‌دهد: «پیوند اعضا انجمن وابسته به مردم و غیردولتی است که قبل از انقلاب نیز این روش درمانی انجام می‌شد، اما به علت ضعف در این روش درمانی تنها تعدادی پیوند صورت می‌گرفت و مابقی را به کشور انگلیس ارجاع می‌دادند، که با همت مسئولان وقت، واحد پیوند اعضا راه افتاد که ابتدا از پیوند کلیه آغاز شده و سپس اعضای دیگر بدن نیز مانند لوزالمعده و قلب را شامل شد.»

       نوبخت می‌گوید: « در دولت کنونی ضرورت تشکیل شورای عالی پیوند با دستور وزیر بهداشت تشکیل و مرکز مدیریت پیوند اعضا به کاظمینی سپرده شد. موضوع پیوند اعضا نوعی همدلی است و مردم نقش مهمی در آن دارند، یعنی عشق حرف اول را می‌زند و مانند سایر مسائل پزشکی نیست که اطبا فقط برای آن برنامه ریزی کنند. لذا یک مسئله ظریف اجتماعی است. معاونتی که در اختیار دکتر ایازی بود، کمک کرد، از اواخر سال ٩٣ با کمک هیات موسس انجمن اهدای عضو تاسیس شود.»

       رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه به دلیل تصادفات جاده‌ای ٢۵ هزار نفر در سال دچار سانحه می شوند، ادامه می‌دهد: « از این تعداد پنج هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و حداکثر ۵٠ درصد آنها می‌توانند، اهدای عضو کنند. در سال گذشته تنها ٨٠٠ مورد توانستیم، از فرد مبتلا به مرگ مغزی اهدا کنیم که متاسفانه آمار بسیار پایینی است و برای افزایش اهدای عضو عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند تا این آمار به دو هزار و پانصد پیوند برسد. هم اکنون 35 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند و برای آنکه بتوانیم، موضوع را نهادینه کنیم، نکات فنی باید تقویت شود.»

یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون دلار هزینه یک پیوند در خارج
       سید حسن هاشمی، وزیربهداشت نیز در این مراسم می‌گوید: «پیشرفت‌های علمی باعث شده از طریق اهدای عضو افراد زیادی حیات تازه بگیرند و هم‌اکنون کشور ما در دنیا جزو سرآمدان این امر است و در منطقه نیز پیشرفته‌ترین کشور در این زمینه هستیم.»

       وی با اشاره به حمایت‌های مراجع و فتوای امام (ره) در باب پیوند عضو، می‌گوید: « شورای عالی پیوند در دولت یازدهم تشکیل شد و در حال حاضر ۵۰ مرکز در کشور مشغول فراهم‌آوری عضو هستند.»

       هاشمی با اشاره به تامین هزینه‌های پیوند عضو که با کمک بیمه‌ها و اعتبارات طرح تحول سلامت انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: « اگر پیوند عضو داخل کشور انجام نمی‌شد، هزینه هر پیوند عضو در خارج به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسید و این یعنی پول زیادی از کشور خارج می‌شد.»

       وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۵5 درصد پیوندهای کلیه از افراد دچار مرگ مغزی تامین می‌شود، می‌گوید: « اگر پیوند از مرگ مغزی در کشور فرهنگ‌سازی شود این آمار به رقم بالایی می‌رسد.

       در غیراین‌صورت یک عده همچنان به خرید و فروش کلیه اقدام مى کنند. یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور ما تصادفات جاده‌ای است، افراد جوانی در این حوادث دچار مرگ می‌شوند، که می‌توان با اهدای عضو آنها به بیماران زیادی زندگی اهدا کرد. یکی از ابزارهایی که می‌توان مردم را به اهدای عضو تشویق کرد، زبان هنر و استفاده از هنرمندان کشور است.» وی می‌گوید: « بین زمانی که مرگ مغزی اتفاق می‌افتد تا زمانی که پیوند انجام می‌شود، حدود ۳ روز زمان است و در این بین متقاعد کردن خانواده‌ای که عزیزش دچار مرگ مغزی شده بسیار سخت است و به همین دلیل اهمیت فرهنگ‌سازی بیشتر نمایان می‌شود.»

       وزیر بهداشت از خرید و فروش کلیه ها و فرهنگ ضعیف اهدای عضو در صورت مرگ مغزى ابراز تاسف کرده و آماری درخصوص پیوندهای انجام شده می‌دهد: « سالانه ۴٣ هزار پیوند کلیه، ٨٠٠ مورد پیوند قلب، ١٣٣ مورد پیوند ریه، 8 هزار مورد مغز استخوان و ۵هزار مورد پیوند چشم صورت مى گیرد که باید از مراجع تشکر کنم، زیرا تاکنون هیچ کشور اسلامى به جز ایران مجوز پیوند اعضا را صادر نکرده است.»

       وزیر بهداشت در مورد اقدامات موثر دولت تدبیر و امید در مقوله پیوند اعضا می‌گوید: « تشکیل شورای عالى پیوند، تشکیل شبکه ملى اهداکننده و راه اندازى ۵٠ مرکز فراهم آورى اعضا از اقدامات موثر این دولت بود که اگر قرار باشد، پیوند اعضا در کشور صورت نگیرد، همان یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون دلار هزینه در بر دارد.»

10 سال اخیر پیوند اعضا از 5 درصد به 70 درصد رسیده است
       در ادامه این مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور نیز به سخنرانی پرداخته و می‌گوید: «پیوند عضو کار خداپسندانه‌ای است که صرفا به حیات زیستی مربوط نمی‌شود، بلکه حیات اخلاقی جامعه نیز احیا و حیات معنوی تقویت می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه نسبت به آینده خود نگران است، نگرانی‌هایی در خصوص رشد برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های مزمن، صعب العلاج و رشد حوادث جاده‌ای و ترافیکی است.

       ما به عنوان دولت وظیفه داریم برای حل این گونه بیماری‌ها و کاهش حوادث جاده‌ای چاره‌اندیشی کنیم، البته باید توجه داشته باشیم که حل این مسائل به عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی متعدد وابسته است.»

       معاون اول رییس جمهور با اشاره به شکل‌گیری انجمن‌های مردم نهاد در بخش‌های مختلف می‌گوید: « خوشبختانه امروز نهادهای مردمی فراوانی در زمینه‌های مختلف شکل گرفته که می‌توانند، بخش زیادی از مسائل پیش روی جامعه را برطرف کنند.»

       جهانگیری می‌گوید: «برخی از شاخص‌های پزشکی ایران که با آمارهای جهان اولی‌ها و کشورهای توسعه یافته برابری می‌کند، نشان از پیشرفت کشور دارد که طی 10 سال اخیر پیوند اعضا از 5 درصد به 70 درصد رسیده و رشد چشمگیری داشته است.»

       گفتنی است که در انتهای مراسم وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی از پیشکسوتان و هنرمندان در عرصه پیوند اعضا تقدیر به عمل آورد.
سمانه جعفری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: