کد خبر: ۱۲۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 25
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برای رسیدن به سلامت در همه امور از جمله آب، هوا و غذا و سایر موارد، همکاری های بین بخشی امری ضروری است.

به گزارش شفا آنلاین،خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مراسم روز جهانی بهداشت محیط و هشتمین جشنواره علمی اجرایی بهداشت محیط، یکی از معضلات شهرهای بزرگ دنیا را آلودگی هوا بیان کرد و گفت: تعداد مرگ و میر و بیماری های ناشی از آلودگی هوا از معضلات کشورها محسوب می شود اما طی سال‌های 93 و 94 اقدامات موثر در کاهش بار آلودگی هوا باعث شد تا میزان بار بیماری ها و مرگ و میر ناشی از این آلودگی کاهش یابد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر لزوم تداوم این اقدامات موثر در کاهش بار آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: درست است که ناچار به استنشاق این هوا هستیم اما می توانیم با اقدامات پیشگیرانه میزان بار آلودگی هوا را کاهش دهیم.

صادق نیت با بیان این که تحقق 50 تا 70 درصد اهداف وزارت بهداشت برای تامین سلامت در گرو همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر است، افزود: برای رسیدن به سلامت در همه امور از جمله آب، هوا و غذا و سایر موارد همکاری‌های بین بخشی امری ضروری است.

وی یکی از دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت را سلامت و امنیت غذایی بیان کرد و افزود: یکی از وظایف دولت‌ها تامین غذای سالم و ایجاد امنیت غذایی است و وزارت بهداشت به عنوان یکی از متولیان این موضوع به این مسئله توجه ویژه دارد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار بر ضرورت به کارگیری فارغ التحصیلان بهداشت محیط در رشته‌های شغلی مرتبط تاکید کرد و افزود: یکی از اقدامات ما تجهیز بازرسان بهداشت محیط به امکانات لازم از جمله خودرو برای بازرسی بوده است.


صادق نیت در ادامه با اشاره به موضوع سلامت آب و تاثیر استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی در کاهش کیفیت آب افزود: تامین آب سالم از وظایف وزارت نیرو بوده و نظارت و ارزیابی بر آب آشامیدنی نیز از وظایف وزارت بهداشت است و در حال حاضر 500 آزمایشگاه آب موجود است.
به گفته رییس مرکز سلامت و محیط کار، یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت نظارت بر آب شرب از سرمنشاء است.
رییس مرکز سلامت و محیط کار بر لزوم داشتن پیوست سلامت برای همه پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: هر پروژه ملی و بزرگ باید قبل از شروع، پیوست سلامت داشته باشد و مورد بررسی قرار گیرد.

 صادق نیت در ادامه ضمن اشاره به شعار روز جهانی بهداشت محیط مبنی بر " کنترل دخانیات...اقدام در برابر همه گیری جهانی آن"، گفت: در زمینه کنترل دخانیات اقداماتی از جمله عدم ارائه مجوز عرضه قلیان در صنوفی که از قبل مجوز داشتند ، کدگزاری سیگار از محل تولید تا عرضه و ساماندهی عرضه دخانیات و مواد دخانی صورت گرفته است.
وی افزود: از سال گذشته برنامه ریزی در خصوص ساماندهی عرضه دخانیات و مواد دخانی انجام شده و از بهار امسال مراحل اجرایی آن آغاز و در حال پی گیری آن هستیم.

رییس مرکز سلامت محیط و کار اقدام مهم دیگر در راستای کنترل دخانیات را مالیات بر دخانیات بیان کرد و افزود: با برنامه‌هایی که داشتیم توانستیم اخذ مالیات بر دخانیات را در قانون برنامه و بودجه لحاظ کنیم.
وی مهم ترین معضل در کنترل دخانیات را استفاده قلیان و تنباکوهای معطر بیان کرد و افزود: آزمایشها نشان داده که در این تنباکوهای معطر، بنزن،مواد شیمیایی، مواد روانگردان، حلال های آروماتیک وجود دارد.
وی افزود: بنزن یک از سرطان‌زاترین مواد است که بین 3 تا 15 سال ایجاد سرطان می کند.

صادق نیت در پایان بر لزوم فرهنگ سازی برای کنترل دخانیات تاکید کرد و افزود: لازم است یک اهتمام عمومی برای برداشتن قلیان با فرهنگ سازی صورت گیرد.

درپایان این مراسم از برگزیدگان هشتمین جشنواره علمی- اجرایی بهداشت محیط ایران تجلیل و قدردانی شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار