کد خبر: ۱۲۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 25
شفا آنلاین>سلامت>رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به نتیجه سفر اخیر به کوبا از امضای رسمی تفاهم نامه همکاری ایران و این کشور برای تولید واکسن های حیاتی نوترکیب در کشورمان خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران از امضای تفاهم نامه ای به منظور همکاری رسمی ایران و کوبا خبر داد و در این زمینه اظهار کرد: طبق این تفاهم نامه 8 نفر از طرف انستیتو پاستور برای گذران دوران آموزشی 6 ماهه ساخت واکسن پنتا والان به کوبا اعزام می شوند، زیرا طبق تفاهم صورت گرفته، واکسن نوترکیب پنتا والان بادانش کوبا و بواسطه سرمایه گذاری کشورمان تا 2 سال آینده در ایران به تولید داخلی می رسد. 

وی با بیان اینکه ساخت و تولید هر واکسنی مستلزم اخذ تاییدیه های نهایی از نظر استاندارد های کیفی است، تاکید کرد: پس از بازگشت تیم اعزامی از کوبا، تولید پنتاوالان به 6 ماه تست پایداری و بالینی نیاز دارد تا پس از  تاییدیه، به تولید انبوه برسد.

رییس انستیتو پاستور با تاکید براینکه یکی از والان های موجود در واکسن نوترکیب پنتاوالان همان واکسن هپاتیت B است که هم اکنون در ایران تولید می شود، گفت: البته در صورت ورود پنتاوالان خط تولید واکسن هپاتیت به صورت مجزا به کار خود ادامه می دهد و دانش فنی این محصول نیز قبلا از کوبا خریداری شده ولی در مورد پنتا، بواسطه اجرای طرحی مشترک، سود حاصله بین ایران و کوبا تقسیم می شود. 

تاکید رییس جمهور درخصوص نهایی شدن قراردادهای همکاری ایران و کوبا 
وی با اشاره به تاکیدات شخص رییس جمهور برای محکم تر شدن قراردادهای همکاری ایران و کوبا به ویژه در خصوص واکسن مننژیت، تصریح کرد: حضور وزیر بهداشت هم به عنوان وزیر و هم با سمت ریاست کمیسیون اقتصادی، منجربه نزدیکی ایران تا یک قدمی عقد قرارداد رسمی برای ساخت واکسن حیاتی مننژیت شد که پس از پنتا والان مهمترین گزینه همکاری بعدی ایران و کوبا به شمار می رود. 

قانعی در خصوص جریان تولید واکسن پنتا والان اظهار داشت: البته هم اکنون یک شرکت داخلی در کشور در حال تولید این واکسن است که در صورت عقد قردادش با پاستور، واکسن مننژیت تا 6 ماه آینده با منشاء داخلی در ایران تولید میشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: