کد خبر: ۱۲۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>اجتماعی>سبک زندگی مدرن امروز، مشغله‌های مختلف شغلی و مسائل روزمره باعث شده تا استرس جزئی از زندگی ما باشد.
به گزارش شفا آنلاین،  گرچه مسلما استرس واکنشی روانی به تغییر شرایط است اما اگر توجه کافی برای مدیریت آن صورت نگیرد ممکن است تاثیرات آن به مشکلی مزمن تبدیل شده و حتی با ناراحتی‌های جسمانی بروز کند. ثابت شده که تحمل مداوم این حالت هیجانی می‌تواند زمینه خطر ناراحتی‌های قلبی عروقی، ضعف سیستم ایمنی و امکان ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. نکته مهم این که امروزه بسیاری از افراد به چنین مشکلی مبتلا هستند اما نمی دانند که منشا آن استرس مزمن است.
اما مهم‌ترین اختلالات جسمانی مرتبط با استرس عبارتند از:

جوش‌های پوستی
       اگر تا به حال علائم پوستی آلرژی نداشته اید و به تازگی متوجه ظاهر شدن جوش‌هایی روی پوست شده اید، ممکن است ناشی از استرس باشد. زمانی که بدن با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود، سیستم ایمنی تعادل خود را از دست می‌دهد و شروع به ترشح هیستامین می‌کند. اگر این مسئله به موقع کنترل نشود، کهیر و دیگر تغییرات پوستی ایجاد می‌شود.

سردرد مداوم
       سردرد و به خصوص دردهای میگرنی یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در برابر شرایط دشوار و استرس زاست. در این حالت بعضی ترکیبات شیمیایی آزاد می‌شود که با عملکرد سیستم عصبی و عروق خونی مغز تداخل پیدا می‌کنند. بسیار شایع است که ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و حالتی را ایجاد می‌کند که ما به عنوان سردرد می‌شناسیم.

درد معده
       بسیاری از دردهای گوارشی ارتباط مستقیمی با استرس مداوم روحی و جسمی دارد. هورمون‌های استرس، عملکرد سیستم گوارش را تغییر داده و علائم مانند تجمع مواد سمی، گاز و التهاب را ایجاد می‌کنند. در بعضی موارد حتی روده بزرگ درگیر شده و با اسهال همراه است.

سرماخوردگی مکرر
       کورتیزول که در شرایط استرس تولید می‌شود مانع از عملکرد سیستم ایمنی شده و توانایی آن برای مقابله با عوامل بیماری زا تهدید کننده سیستم تنفسی را کاهش می‌دهد. احتمال زیادی وجود دارد افرادی که از استرس مزمن رنج می‌برند، دائما دچار سرماخوردگی، تبخال و دیگر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی شوند. بدتر اینکه اگر استرس کنترل نشود، درمان چندان تاثیر مطلوبی نخواهد داشت.

آکنه
       همه ما می‌دانیم آکنه یکی از مشکلات پوستی است که علل مختلفی زمینه ساز آن است. گرچه غالبا نوجوانان دچار این مشکل می‌شوند اما استرس می‌تواند منشا اکنه در بزرگسالی باشد. ظاهرا عدم تعادل هورمونی و افزایش کورتیزول علت زمینه‌ساز است زیرا این هورمون با فعالیت غدد چربی پوست تداخل پیدا می‌کند و باعث افزایش تولید چربی بیشتر می‌شود. تجمع تدریجی چربی روی پوست می‌تواند منجر به خارش و بروز جوش‌ها و دانه‌های سیاه شود.

بی‌خوابی
       بی خوابی و دیگر اختلالات خواب با هیجانات و عادات روزمره مرتبط است. استرس باعث بروز دردهای عضلانی، تمرکز روی افکار منفی و از دست رفتن توانایی در خوابیدن می‌شود. آنچه بیشتر مشکل‌آفرین است اینکه با گذر زمان، بدن خسته شده و ابتلا به بیماری‌های جسمانی بیشتر شده که بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد.

خستگی مفرط
       خستگی واکنش طبیعی بدن در صورت عدم استراحت کافی یا تحمل فشارهای روحی و جسمی است. این علائم با تغییرات خلقی مانند افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری همراه خواهد بود. اگر این روزها از خستگی زیادی رنج می‌برید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا استرس و مشکلات مرتبط با آن تشخیص داده شود.Ameliore ta santé.fr

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: